
با ادامه جنگ در اوکراین، شرکت های مختلفی مانند اکسون، ویزا، مک دونالد و کوکاکولا فروش خود را در روسیه متوقف کردند. شرکتهای فناوری مانند Adobe، Apple و PayPal در چند هفته اخیر به آن ملحق شدهاند.
ما از ارائه دهندگان زیرساخت ابری پیشرو در جهان (از جمله آمازون، مایکروسافت، گوگل، IBM و Cloudflare) خواستیم تا دریابیم که چگونه همه به حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان می دهند. هر شرکتی پستها را در وبلاگهای عمومی خود بهعنوان پیامی برای به اشتراک گذاشتن گذاشت، به استثنای Google Cloud که بیانیهای کوتاه در مورد موضع خود ارسال کرد.
در یک پست وبلاگ در 4 مارس، AWS گفت که هیچ مرکز داده در روسیه ندارد و به عنوان یک موضوع سیاستی با دولت روسیه تجارت نمی کند. او گفت که اگرچه مشتریان روسی وجود دارد، اما همه آنها در خارج از کشور مستقر هستند، اگرچه او نگفت که فروش را متوقف خواهد کرد. این در 8 مارس تغییر کرد، زمانی که شرکت پست وبلاگ خود را به روز کرد تا نشان دهد که “اجازه ثبت نام AWS جدید در روسیه و بلاروس را متوقف کرده است.”
مایکروسافت همچنین برای توقف فروش به روسیه اقدام کرده است. برد اسمیت در یک پست وبلاگی در 4 مارس با اعلام این اقدام نوشت: «امروز اعلام می کنیم که فروش جدید محصولات و خدمات مایکروسافت در روسیه را متوقف می کنیم. این احتمالاً شامل خدمات زیرساختی Azure نیز می شود.
در مورد گوگل، آخرین ارائهدهنده زیرساخت ابری، او گفت: «میتوانیم تأیید کنیم که در حال حاضر مشتریان جدید Google Cloud را در روسیه نمیپذیریم. ما به نظارت دقیق تحولات ادامه خواهیم داد.”
آیبیام نیز موضع مشابهی اتخاذ کرد و در پست وبلاگی ۷ مارس که توسط مدیرعامل آرویند کریشنا نوشته شد، اعلام کرد که فروش در روسیه را متوقف میکند. من از بسیاری از شما در پاسخ به اعلام جنگ در اوکراین در هفته گذشته شنیدم و از بازخورد شما قدردانی می کنم. اول از همه، اجازه دهید خیلی واضح بگویم – ما تمام تجارت در روسیه را متوقف کرده ایم. “کریشنا در این پست نوشت.
Cloudflare که ارائهدهنده زیرساختهای ابری تمیز نیست، به امنیت دسترسی به اینترنت از طریق صدها مرکز داده در سراسر جهان از جمله روسیه و اوکراین کمک میکند. بهعنوان یک ISP، این شرکت معتقد است که علیرغم درخواستها برای تعلیق سرویس در این کشور، فعالیت اینترنت در کشور مهم است:
علاوه بر این، ما چندین تماس برای پایان دادن به تمام خدمات Cloudflare در روسیه دریافت کردیم. ما این درخواست ها را به دقت بررسی کرده و با کارشناسان دولت و جامعه مدنی در میان گذاشته ایم. این شرکت در یک پست وبلاگی نوشت: «نتیجه گیری ما، پس از مشورت با این کارشناسان، این است که روسیه نیاز به دسترسی بیشتر به اینترنت دارد، نه کمتر».
شایان ذکر است که در گزارشی که این هفته منتشر شد، IDC دریافت که تأثیر اقتصادی بر شرکتهای ابری که این اقدامات را انجام میدهند، احتمالاً حداقل خواهد بود. «در حالی که IDC انتظار کاهش شدید و بهبود آهسته هزینههای ICT در روسیه و اوکراین را دارد، تأثیر جهانی این کاهش تا حدودی محدود خواهد بود. این شرکت گفت که این دو کشور روی هم تنها 5.5 درصد از کل هزینه های ICT در اروپا و 1 درصد در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهند.