
مالک جدید توییتر، ایلان ماسک، بر این باور خود تاکید کرده است که “آزادی بیان” برای آینده توییتر بسیار مهم است، حتی در یک بیانیه مطبوعاتی با اعلام توافق امروز که “آزادی بیان پایه و اساس یک دموکراسی کارآمد است.” اما یک عارضه مهم در اجرای یک پلتفرم اجتماعی بدون تعدیل (یا فقط کمی تعدیل شده) که توسط تبلیغ کنندگان پشتیبانی می شود وجود دارد: و آن خود تبلیغ کنندگان است. آنها می توانند ترک کنند!
اگر توییتر تعدیل محتوا را حذف کند، میتواند آزار و اذیت، سخنان اجباری، سخنان نفرتانگیز، اطلاعات نادرست و سایر محتوای توهینآمیز را مجاز کند. این ممکن است توییتر را برای تازهواردانی که قبلاً در مورد پست کردن در یک میدان عمومی محتاط بودهاند لذتبخش تر کند، منطقهای که به نگرانیهای مداوم توییتر در مورد رشد مداوم کاربران کمک کرده است. اما همچنین می تواند تبلیغ کنندگان را از سرمایه گذاری بودجه خود در پلتفرم منصرف کند.
توییتر در طول سالها بهطور پیوسته تلاش کرده است تا سایت را با درجات مختلف موفقیت کاهش دهد.
این شرکت قوانین سخنان مشوق عداوت و تنفر خود را گسترش داده است تا جزئیات بیشتری از آنچه در برنامه مجاز است و چه چیزی مجاز نیست را شامل شود. به عنوان مثال، در سال 2020، او جزئیاتی را به ممنوعیت سخنرانی غیرانسانی خود اضافه کرد تا شامل موارد دیگری مانند سن، ناتوانی و حتی بیماری شود. مورد دوم به موقع بود، زیرا برخی از کاربران توییتر شروع به اظهارات نفرت انگیز و حتی نژادپرستانه در مورد گسترش COVID-19 کردند. سال گذشته، او اعلام کرد که به دنبال بهبود بیشتر سیستم های نظارت محتوای خود با تجزیه و تحلیل گزارش های ارسال شده توسط کاربران است تا ببیند قوانین موجود او ممکن است از نظر حمایت از مصرف کننده کافی نباشد. او در گزارشهای دوسالانه تبلیغ میکرد که سیاستها به کاهش میزان سخنان نفرتانگیز در پلتفرم او کمک کردند.
طبق آخرین توییتر او روی 4.8 میلیون حساب منحصر به فرد اقدام کرد از ژانویه تا ژوئن 2021، که شامل هدف قرار دادن رباتها، هرزنامهها و دیگر افراد بد، علاوه بر نقض قوانین است.
با در دست داشتن ماسک، جای تعجب است که کجا می توان چنین تلاش هایی را انجام داد. اگر هیچ چیز دیگری نباشد، آونگ در جهت دیگری حرکت می کند – به دور از اعتدال شدید. و این می تواند برای تجارت بد باشد.
تبلیغکنندگان نسبت به این واقعیت که نام برندشان همراه با سخنان نفرتانگیز و محتوای توهینآمیز یا خطرناک در پلتفرمهای اجتماعی ظاهر میشود، کاملاً آلرژی دارند. آنها این را بارها و بارها با تحریم به این دلیل خاص ثابت کرده اند.
به عنوان مثال، در سال 2017، برندها و ناشران در اروپا اعلام کردند که دلارهای تبلیغاتی خود را پس از فاش شدن تبلیغات آنها همانطور که در کنار ویدیوهای ترویج تروریسم و یهودی ستیزی نشان داده می شود، از یوتیوب به گوگل پس می گیرند. Google به سرعت پاسخ میدهد تا به تبلیغکنندگان کنترل بیشتری بر خرید نرمافزارشان بدهد. و هنگامی که سازندگان برتر یوتیوب در زمانهای دیگر آفلاین میشدند، Google در کنار نگرانیهای تبلیغکنندگان در مورد آن قرار میگرفت. پلتفرم ویدیویی بلافاصله از هر سازندهای که به نقض دستورالعملهای آن در مورد محتوای «مناسب آگهیدهنده» پاسخ میدهد، از درآمد خارج میشود و تبلیغات را دانلود میکند.
در سالهای اخیر، تبلیغکنندگان بزرگتر شروع به تلاش برای رسیدگی به سیاستهای تعدیل محتوای فیسبوک کردهاند. برندهای بزرگی مانند Verizon، Boeing، Microsoft، Reebok، Patagonia، Hershey’s، Eddie Bauer، Adidas، Levi Strauss، Pfizer، HP، Best Buy، Denny’s، Unilever و دیگران به تحریم تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی و اینستاگرام پیوسته اند تا تلاش کنند. فیس بوک (که اکنون متا نامیده می شود) را فشار دهید تا کاربرد خود را در زمینه سخنان مشوق عداوت و تنفر افزایش دهد.
آره، رو به رشد. خیر نزول کردن.
در اینجا بیانیه ای از یونیلور در آن زمان آمده است تا به شما ایده بدهد: “بر اساس قطب بندی فعلی و انتخاباتی که ما در ایالات متحده برگزار می کنیم، نیاز به اجرای قانون بسیار بیشتری در زمینه سخنان تنفرآمیز وجود دارد. “
این شرکت همچنین توییتر را در آن زمان تحریم کرد.
در مجموع بیش از 1110 شرکت، از جمله شرکت های بزرگ و کسب و کارهای کوچک، به این تحریم خاص پیوسته اند. سایر شرکت ها از جمله کوکاکولا، استارباکس، کلروکس و فورد نیز تبلیغات اجتماعی خود را به حالت تعلیق درآوردند، اما به تحریم تمام عیار نپیوستند.
حالا تصور کنید اگر واقعاً «آزادی بیان» برای همه در توییتر اتفاق بیفتد، همین برندها چه واکنشی نشان خواهند داد. وب به دلیل اندازه نسبتا کوچکتر آن در مقایسه با سایرین مانند فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک دیگر اولویت اصلی نیست. و اگر خانه سخنان تفرقه انگیز و خطرناک بود؟ شاید فقط زمان رفتن فرا رسیده باشد.
این یک نگرانی جزئی برای توییتر نیست که در حین حرکت رو به جلو آن را بررسی کند. این شرکت در حال آزمایش تعدادی از محصولات درآمدزای جدید – از جمله فضاهای توییتر و اشتراکها – است، اما تجارت آن امروز تقریباً به طور کامل توسط تبلیغات پشتیبانی میشود. توییتر در طول سه ماهه چهارم خود، 1.57 میلیارد دلار درآمد داشت که 1.58 میلیارد دلار کمتر از انتظارات بود زیرا هزینه های تبلیغاتی در طول سه ماهه کمی کاهش یافت. به گفته eMarketer، تبلیغات 89 درصد از درآمد توییتر در سال 2021 را تشکیل می دهد و پیش بینی می شود تا سال 2023 به بیش از 91 درصد افزایش یابد. تبلیغات حتی راهی است که توییتر وجود دارد.
توییتر جاهطلبیهای بیشتری برای نوآوریهای توسعهدهنده دارد که میتواند به مدلهای کسبوکار جایگزین در آیندهای دور منجر شود، اما مشخص نیست که کدام پروژهها از اولویتهای جدید توییتر جان سالم به در خواهند برد.
به عبارت دیگر، با پیشروی توییتر تحت رهبری ماسک، تبلیغکنندگان میتوانند قدرت زیادی داشته باشند. اگر شرکت واقعاً سیاستهای تعدیل خود را تغییر داده یا تجدیدنظر کند، کاربران ممنوعه را بازیابی کند (البته نه ترامپ، بدیهی است)، یا اگر اجازه دهد سخنان مشوق نفرتانگیز و سایر محتوای خطرناک و توهینآمیز برگردد، تبلیغکنندگان ممکن است آنجا را ترک کنند.
و در حالی که ماسک ممکن است یک میلیاردر باشد، بعید است که بخواهد به تنهایی از توییتر برای حمایت از او حمایت مالی کند.
انتظار می رود توییتر درآمد سه ماهه اول خود را روز پنجشنبه گزارش دهد. اما گفت که میزبان کنفرانس تلفنی نخواهد بود.