
مرکوری، یک استارتآپ سه ساله با سرمایهگذاری خوب که خدمات بانکی متعددی را به استارتآپها ارائه میکند، امروز پیشنهاد جدیدی را برای مشتریان خود عرضه میکند: بدهی پرخطر.
ایده این است که 200 میلیون دلار در سال جاری و تا 1 میلیارد دلار در سال آینده به استارتاپ هایی اختصاص یابد که قبلاً 2 میلیون دلار بودجه از حداقل یک سرمایه گذار نهادی جمع آوری کرده اند. این محصول فقط برای استارتآپهای اولیه است و مرکوری بین 25 تا 50 درصد بدهی راهاندازی را ارائه میکند.
این اقدام تیم 250 نفره مستقر در سانفرانسیسکو را – که می گوید در حال حاضر 60000 کسب و کار در پلت فرم خود دارد – با بانک سیلیکون ولی (SVB) در تضاد قرار می دهد. عماد آهوند، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل مرکوری می گوید که این ایده است.
مانند بسیاری از شرکت های نوپا فین تک، Mercury – که به خودی خود یک بانک نیست بلکه یک پلت فرم بانکی است که محصولات بیمه شده FDIC را از طریق یک بانک مستقر در آرکانزاس به نام Evolve Bank & Trust ارائه می دهد – می گوید رقبای بزرگتر مانند SVB دست و پا چلفتی هستند و درک نمی کنند. تغییر در انتظارات مشتریان خود
آهوند میگوید: «این بانکها هرگز مجبور به ایجاد یک محصول نشدند، بنابراین ایده رفتن به یک وبسایت، پر کردن فرم و تماس با QuickBooks چیزی نیست که معمولاً هیچ بانکی به آن فکر نمیکند». «بهعنوان یک کارآفرین محصول بدیهی به نظر میرسد، اما این راهی است که این تجربیات در بانکها ساخته میشوند. همه چیز هنوز از طریق ایمیل و فایل های PDF اتفاق می افتد. تماس های رفت و برگشتی، صفحات گسترده اکسل زیادی وجود دارد.
اگرچه تعداد فزایندهای از استارتآپها شروع به تضمین بدهی کردهاند در حالی که یک دور به دست میآورند یا مدت کوتاهی پس از آن برای گسترش مسیر خود – SVB میگوید 63 درصد عظیمی از شرکتهای آمریکایی که در نیمه اول سال گذشته عمومی شدند، مشتریان بودند – Mercury’s آخوند گفت، مزیت نسبت به SVB این است که “اول محصول” راه اندازی می شود.
آهوند میگوید که به خوبی از درد و رنج استارتآپها آگاه است، زیرا قبلاً دو شرکت قبلی، از جمله Heyzap، یک شبکه تبلیغاتی موبایلی را که در سال 2016 خریداری شد، تأسیس کرده بود. در واقع، این به دلیل این تجربه دست اول است. و کارش با صدها استارتآپ دیگر که میگوید در طول سالهایی که مرکوری تأسیس شد، نقدهای سرمایهگذار فرشتهای نوشته است.
روش عمل او در تمام مدت این بود که موانع بانکداری سنتی را برای بنیانگذاران منفجر کند، با خدماتی مانند چک و حساب های پس انداز، کارت های نقدی، پرداخت های ACH، پرداخت چک و نقل و انتقالات بانکی داخلی و بین المللی. بدهی های پرخطر فقط آخرین محصول ارائه شده است – چیزی که تیم مرکوری انتظار دارد به بخش مهمی از تجارت آن تبدیل شود.
علاوه بر این، ممکن است سودآورتر از محصولاتی باشد که عطارد در حال حاضر از آنها درآمد کسب می کند. بزرگترین منبع پول در حال حاضر مبادلات کارت نقدی است، به این معنی که هر بار که مشتری مرکوری کارت نقدی خود را میکشد، مرکوری بخش کوچکی از تراکنش را دریافت میکند. آخوند میگوید که عطارد همچنین در شناور «پول اندکی» به دست میآورد، که به معنای تأخیر بین زمانی است که مشتری یک چک را به حساب مرکوری خود واریز میکند و زمانی که وجوه در دسترس میشود.
سوال این است که آیا سهولت استفاده برای از بین بردن سهم بازار برندی مانند SVB با ارزش بازار آن 30 میلیارد دلار کافی است؟ این تنها جبههای است که مرکوری در حال حاضر در آن رقابت میکند، به این معنا که شرایط وام مرکوری لزوماً مطلوبتر یا بخشندهتر از شرایط رقبا نیست.
جیسون گارسیا، رئیس مدیریت سرمایه و روابط در مرکوری گفت: ما نرخ های بهره مقایسه ای داریم. او میگوید که مرکوری زمانی که بدهیهای پرخطر را تمدید میکند و هزینههای راهاندازی را اعمال میکند، مانند بانکهایی مانند SVB، «ضمانت کوچک» میگیرد. (به ویژه، گارسیا قبلا در SVB به عنوان معاون ارشد ثبت نام کرده بود.)
ظاهراً برخی از تازه واردان در حال برنده شدن هستند. مرکوری – با حمایت Coatue و a16z، در میان دیگران – بدهی پرخطر خود را به چندین استارتاپ سری A، از جمله AirGarage و PreAct Technologies، تا به امروز گسترش داده است. این شرکت همچنین در مورد یک بازی خوب صحبت می کند، و در دنیایی که افراد کمی نسبت به برندهای معتبر احساس وفاداری می کنند، این می تواند بسیار مهم باشد.
«افراد زیادی هستند که تلاش کرده اند [offering venture debt]گارسیا می گوید. “ولز فارگو. جی پی مورگان. مردم می دانند که این محصول خوبی است.”
او اصرار دارد که چالش این است که بانکداران برای برقراری ارتباط با بنیانگذاران مشکل دارند و این کاری است که مرکوری واقعاً بسیار خوب انجام می دهد. ما توسط بنیانگذاران خلق شدیم، آنها خودشان فناور هستند و خودمان با فکر آنها آن را ساختیم.»