منو سایت

  • خانه
  • اخبار استارتاپ
  • استارت آپ های چینی که در بوروکراسی پیچیده شده اند، از رویاهای قاره ای خود دست می کشند

استارت آپ های چینی که در بوروکراسی پیچیده شده اند، از رویاهای قاره ای خود دست می کشند

 تاریخ انتشار :
/
  اخبار استارتاپ
تصاویر پس زمینه از جولای 1401

مانند بسیاری از چینی‌های جاه‌طلب که در سال 2010 از کالج خارج از کشور فارغ‌التحصیل شدند و آرزو داشتند جک ما یا پونی ما بعدی باشند، لوکاس به وطن خود بازگشت تا استارت‌آپ اینترنتی خود را بسازد.

با این حال، دو سال در اداره این تجارت، شور و شوق او کاهش یافت. ریسک‌های نظارتی و هزینه‌های مربوط به انطباق که بر شرکت او تأثیر می‌گذارد برای توجیه ساخت یک محصول چین محور بسیار زیاد شده است و آن را وادار می‌کند تا به دنبال رشد در خارج از کشور باشد.

(لوکاس نام مستعار موسس به دلیل حساسیت بحث نظارتی است. ما نمی توانیم بگوییم که شرکت او چه می کند، زیرا این امر هویت او را به خطر می اندازد.)

در چند سال گذشته، چین مجموعه ای از سیاست ها را برای به دست آوردن کنترل بیشتر بر بخش اینترنت خود ارائه کرده است. بخش‌های عمودی از فین‌تک، رسانه‌های اجتماعی، بازی‌ها و تجارت الکترونیک گرفته تا پخش زنده به دلیل رشد بی‌وجدان و مشکلات اجتماعی که ایجاد می‌کنند، به طور فزاینده‌ای در معرض آتش نظارتی قرار دارند. اکنون این بررسی، استارت‌آپ‌هایی را که معتقدند آینده‌ای برای تأمین مالی و رشد در چین دارند، به خارج از کشور سوق می‌دهد.

ناظران می گویند که سرکوب غول های اینترنتی مصرف کننده مانند علی بابا و دیدی با هدف تقویت نوآوری محلی در فناوری های “سخت” مانند نیمه هادی ها و روبات های صنعتی است که به چین برای رقابت در صحنه جهانی کمک می کند. پکن می‌خواهد قدرت غول‌های اینترنتی را محدود کند، به‌ویژه غول‌هایی که مشکلات ساختاری ایجاد می‌کنند، مانند وام دادن به محصولاتی که مصرف‌کنندگان جوان را در بدهی سرمایه‌گذاری می‌کنند، بازی‌هایی که اعتیادآور هستند و خدمات آموزشی آنلاین که شکاف ثروت را افزایش می‌دهند.

چنین سیاست‌هایی ممکن است در ابتدا برای کنترل غول‌های اینترنتی در نظر گرفته شده باشند، اما در نهایت رشد استارت‌آپ‌هایی مانند لوکاس را که با افزایش هزینه‌های انطباق و موانع عملیاتی در چین مواجه هستند، فلج کرده‌اند.

سه استارت‌آپ اینترنتی مصرف‌کننده دیگر مستقر در چین که با TechCrunch صحبت کردند، گفتند که آنها نیز به دلیل افزایش عدم اطمینان نظارتی، بازار چین را رها می‌کنند. چهار سرمایه‌گذار به ما گفتند که شرکت‌های پرتفولیویی که بر آموزش آنلاین، فین‌تک و بازی‌های ویدیویی تمرکز دارند، حرکتی مشابه برای هدف قرار دادن مصرف‌کنندگان بین‌المللی انجام می‌دهند.

از آنجایی که کارآفرینان متمرکز بر وب 3 در سراسر جهان در حال رقابت برای ایجاد انقلابی در فضای دیجیتال هستند، این صنعت در چین از تصویر خارج شده است، جایی که سانسور شدید و ممنوعیت جامع ارزهای دیجیتال، پتانسیل رشد خدمات غیرمتمرکز مبتنی بر وب 3 را از بین برده است. ترس از اینکه عمود دیگری ممکن است با سرکوب مواجه شود در جامعه نوپا چینی زیاد است.

گرفتن محکم کردن

مقرراتی که شرکت‌های فناوری را هدف قرار می‌دهد در چین چیز جدیدی نیست، اما سال‌هاست که بسیاری از سیاست‌ها به صورت مبهم بیان می‌شوند یا اجرا نمی‌شوند. لوکاس گفت: «مقامات وقتی همه چیز راحت تر بود، یک چشم را بسته نگه داشتند.

برای کارآفرینان هوشیار، به تعویق انداختن عرضه اولیه عمومی Ant Group در سال 2020 توسط پکن، اولین زنگ خطری بود که نشان داد دورانی که در آن شرکت های اینترنتی چینی چراغ سبز مقامات برای رشد با سرعت سرسام آور را داشتند، به پایان رسیده است. این تعطیلی زمانی رخ داد که دولت “تغییرات عمده ای در محیط نظارتی فین تک” ایجاد کرد، که متعاقباً منجر به تغییر ساختار Ant و قرار دادن آن تحت مقررات مالی سخت شد.

سال گذشته، تحقیقات دولت دیدی در مورد شیوه اشتراک‌گذاری داده‌های فرامرزی وی، عزم پکن را برای تشدید کنترل بر آنچه زمانی «محبوب‌های اینترنتی» خود می‌دانست، تأیید کرد.

استارت‌آپ‌های کوچک‌تر نیز تأثیر آن را احساس می‌کنند. پلتفرم‌های اینترنتی در هر اندازه‌ای در حال حاضر با جریمه‌های سنگین و حتی خاموش شدن مواجه می‌شوند، در صورتی که سانسور لازم را بر روی محتوا و مکانیسم‌های ذخیره‌سازی اعمال نکنند، که به راحتی می‌تواند تا چندین میلیون یوان (1 دلار = 6.4 یوان) در سال برای مراحل اولیه هزینه داشته باشد. دو بنیانگذار به ما گفتند، استارتاپ غنی از داده.

نه تنها هزینه های انطباق مانع رشد می شود. ماهیت غیرقابل پیش بینی سانسور – عبارات یا تصاویری که یک روز تحمل می شوند می توانند سیاسی و روز دیگر غیرقانونی تلقی شوند – فشار زیادی بر شرکت های جوان با کمبود پول وارد می کند تا محدودیت های قابل قبول آنلاین را درک کنند.

«شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در چین، به‌ویژه صندوق‌های دلاری آمریکا، در ابتدا اهمیتی نداشتند که یک استارت‌آپ درآمد داشته باشد یا نه. در حالی که شرکت شاهد رشد بسیار خوبی بود، می‌توانست بعداً به درآمد خود رسیدگی کند. اما این فرمول کار نمی کند زیرا هر برنامه ای را می توان در هر زمان دانلود کرد.

شبکه اجتماعی تحت حمایت Tencent، محبوب در جامعه VC و استارتاپ چین، به طور ناگهانی برای یک سال قبل از راه اندازی مجدد در سال 2020 تعطیل شد. دلیل تعطیلی آن هرگز فاش نشد، اگرچه بسیاری حدس می زدند که به دلیل سانسور باشد. .

برای بسیاری از کارآفرینان چینی، عرضه عمومی در ایالات متحده، که دارای بزرگترین بورس های سهام در جهان است، هدف نهایی است که در نهایت به آنها اجازه می دهد تا نقدینگی داشته باشند و سرمایه بیشتری تولید کنند. اما این مسیر نیز تاریک تر به نظر می رسد. در ماه دسامبر، رگولاتور امنیت سایبری چین اعلام کرد که اپراتورهای پلت فرم اینترنت اطلاعات بیش از یک میلیون نفر را در اختیار دارند. [within China] قبل از ثبت نام در خارج از کشور باید قبل از IPO بررسی شود. اگر تنظیم کننده تصمیم بگیرد که این پلت فرم تهدیدی برای امنیت ملی است، IPO به حالت تعلیق در خواهد آمد.

تقریباً در همان زمان، سازمان بورس و اوراق بهادار چین پیشنهاد کرد که یک شرکت، صرف نظر از اینکه در کجا تأسیس شده است، در صورتی که مدیریت اصلی آن عمدتاً از شهروندان یا مدیران چینی ساکن در چین باشد، روند ارائه اسناد به دولت چین را طی کند. عملیات تجاری در چین است.

برای کمک به استارت‌آپ‌ها برای دور زدن محدودیت‌های احتمالی در تلاش برای ثبت نام در خارج از کشور، mهمه شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر در چین اکنون به شرکت های پرتفوی خود توصیه می کنند به دنبال بازارهای بین المللی باشند. ما از بنیانگذار و سرمایه گذار آموختیم که برخی حتی برای کارآفرینان به عنوان بخشی از خدمات پس از سرمایه گذاری درخواست تابعیت خارجی ارائه می کنند.

لوکاس شکایت می‌کند که موفقیت یک استارت‌آپ اکنون تا حدی به این بستگی دارد که آیا بنیانگذار می‌تواند مسیر سیاست‌های چین را پیش‌بینی کند و از آنها پیروی کند. «از ما کارآفرینان نباید انتظار داشت که دانشمندان علوم سیاسی باشیم. ما باید تنها بمانیم تا روی ساختن محصول تمرکز کنیم.»

رفتن به دریا

از آنجایی که محیط نظارتی به طور فزاینده ای خفه می شود، برای شرکت های جوان در چین تقلید از موفقیت پیشینیان خود، مانند علی بابا و تنسنت، که دو دهه پیش آغاز شد، سخت تر می شود. برخی چاره ای جز رها کردن رویاهای چینی خود ندارند. اما در جنبه مثبت، مدل‌های اینترنتی مصرف‌کننده که در چین موفقیت آمیز بوده‌اند، مانند اشتراک‌گذاری دوچرخه، هدایای مجازی، تجارت اجتماعی و تحویل مواد غذایی، یک کتاب بازی مفید برای بقیه جهان نیز ارائه می‌کنند.

بن هاربرگ، شریک مدیریت MSA Capital که در استارت آپ های جهانی سرمایه گذاری می کند، گفت: ما معتقدیم که بسیاری از مدل های تجاری پیشگام یا پیشرفته چین با فناوری فعال، برای بازارهای نوظهور مناسب تر هستند، بسیار بیشتر از مدل هایی که از ایالات متحده می آیند. با الهام از صنعت فناوری چین

“من فکر می کنم همه مایلند از نظر بازار پول، وام ها، پرداخت ها، معامله گر به شریک، شریک به شریک، نوعی گزینه Ant Group باشند. [services]سرمایه گذار اضافه کرد. همه چیز در اکوسیستم موبایل فین‌تک چین نمونه‌ای عالی برای بقیه جهان است.»

استارت‌آپ‌های چینی که در حال جهانی شدن هستند، یا آنچه «چوهای» نامیده می‌شود، به معنای واقعی کلمه «به دریا می‌روند»، در دو دهه گذشته دستخوش تغییرات متعددی شده‌اند. آنها از صادرات لوازم الکترونیکی ارزان قیمت، ایجاد یک نسخه خارجی از چیزی که در چین موفق است، مانند بازی موبایل Tencent Honor of Kings، به ساخت خدمات و محصولاتی که برای رقابت در سطح جهانی از روز اول طراحی شده اند، رسیده اند.

ریلی چن که قبلاً برای تیم سرمایه‌گذاری بین‌المللی Ant کار می‌کرد، می‌گوید: «شرکت‌ها در گذشته بر اساس مدل‌ها و نمونه‌های موفق خود در چین جهانی شده‌اند و سپس همان محصول را به خارج از کشور برده‌اند.

“با توجه به اینکه اکنون شاهد هستیم که شرکت های بیشتری در ابتدا محصولات خود را برای مشتریان بین المللی ایجاد می کنند، اما زیرساخت و پایه مهندسی هنوز در چین است.

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند شیائومی و اوپو، و همچنین اپلیکیشن‌هایی مانند زیباکننده سلفی Meitu و TikTok، از بازیکنان قابل‌توجه نسل‌های قبلی هستند، در حالی که Shein، رهبر مد سریع، نمونه‌ای از آخرین دسته شرکت‌هایی است که عمدتاً در خارج از چین فعالیت می‌کنند و در عین حال به مشتریان بین‌المللی خدمات می‌دهند.

رفتن به دریا کار کمی نیست. حماسه TikTok در ایالات متحده، جایی که دولت ترامپ قصد داشت این برنامه را برای یک ویدیوی کوتاه به اجبار بفروشد، نشان می‌دهد که چگونه یک برنامه چینی با موفقیت بزرگ جهانی می‌تواند تحت فشار تنش‌های ژئوپلیتیکی قرار بگیرد. قوانین سختگیرانه حفظ حریم خصوصی در مناطق توسعه‌یافته، مانند GDPR اروپا، چالش‌های جدیدی را برای بنیان‌گذاران چینی به وجود می‌آورد که کمتر در معرض رویه‌های انطباق در خارج از کشور قرار دارند.

موج کنونی استارت‌آپ‌های چینی که در حال جهانی شدن هستند، بنیان‌گذاران دوزبانه تحصیل‌کرده غربی دارند که در دهه 1990 با نام لوکاس متولد شده‌اند. همانطور که آنها وارد مرزهای جدید می شوند، درس هایی را با خود به خانه می آورند که به طور بالقوه به تبلیغ مدل های تجاری و فرهنگ فناوری چین کمک می کند. در عین حال، بازار داخلی آنها فاقد خدمات و خلاقیت این کارآفرینان جوان و جاه طلب است که توسط طوفان نظارتی کشور هدایت می شود.

“من فکر می کنم که [Chinese companies globalizing] چن گفت: «این کاملاً مثبت است، اما در عین حال هشدار می‌دهم که فرار مغزها بالقوه در چین وجود خواهد داشت، به‌ویژه در بخش‌هایی که کارآفرینان چینی برای پیمایش خطوط نظارتی مبهم مشکل دارند.»