
مارا، مستقر در سائوپائولو این استارتآپ که با هدف “کشف مجدد” تجربه خرید مواد غذایی محروم در آمریکای لاتین است، 6 میلیون دلار در دور سرمایهگذاری به رهبری Canary and Caffeinated Capital جمعآوری کرده است.
این حلقه به چند دلیل توجه من را جلب کرد. از یک طرف، مارا توسط دانیلو مانزانو و آریل لامبرشت تأسیس شد، که دومی یکی از بنیانگذاران 99 است، یک استارت آپ متحرک که پس از فروختن به دیدی به مبلغ 1 میلیارد دلار در سال 2018، اولین تک شاخ در برزیل شد.
ثانیا، ماموریت آن نجیب است – کمک به افرادی که بیشتر به آن نیاز دارند، قیمت های بهتری برای غذای خود دریافت کنند. و سوم، مدل کسب و کار آفلاین او برای به دست آوردن مشتری نیز منحصر به فرد و فریبنده است.
به عبارت ساده، مارا میخواهد اقلامی را در سوپرمارکت با قیمت عمدهفروشی، با تحویل رایگان روز بعد در نقطه تحویل در نزدیکی خانه مصرفکننده عرضه کند. هدف آن گسترش دسترسی به محصولات غذایی باکیفیت با قیمت عمده فروشی در منطقه است که از زادگاه سائوپائولو شروع می شود. از آنجایی که بیشتر این جمعیت از درآمد کمتری برخوردار هستند، دانلود یک اپلیکیشن می تواند دشوار و دشوار باشد. بنابراین مارا به مصرفکنندگان نیازی ندارد که یکی را دانلود کنند، بلکه به آنها این امکان را میدهد که محصولات را از طریق یک وبسایت خریداری کنند، نقطه تحویل را انتخاب کنند و حتی هنگام تحویل پرداخت کنند، زیرا بسیاری از آنها راهی برای پرداخت آنلاین ندارند.

اعتبار تصویر: مارا
مانزانو گفت: «قطعاً در حومه برزیل بدتر است، به این معنی که مکانهایی دارید که بسیار متراکم هستند و مردم دسترسی کمتری به بسیاری از خدمات دارند. منطقی نیست که در یک منطقه ثروتمندتر مانند مرکز شهر، ما واقعاً بتوانیم اقلامی را با قیمت کمتری نسبت به مردم حومه شهر که حساسیت بیشتری نسبت به قیمت دارند، بخریم.
امروزه بسیاری از اعضای این جمعیت ماهی یک بار مسافت طولانی را برای خرید کالا به صورت عمده طی می کنند. در عوض، مارا می خواهد کالا را برای آنها بیاورد. با تجار محلی متحد می شود که نه تنها به عنوان یک نقطه جمع آوری خدمت می کنند، بلکه به افزایش آگاهی از خدمات مارا کمک می کنند.
ایده این است که هر خرید را می توان روز بعد در فاصله حداکثر 500 متری از خانه مصرف کننده، در فروشگاه های خرده فروشی مانند نانوایی ها، خواربار فروشی ها و قصابی ها انجام داد.
لامبرشت گفت: «مردم با پرداخت مستقیم در فروشگاه بدون نیاز به اشتراکگذاری آنلاین دادههای خود، سفارشهای خود را از مکانهایی دریافت میکنند که قبلاً میشناسند و به آنها اعتماد دارند. اگر مشکلی وجود داشته باشد، کاربر می تواند با مارا در واتس اپ در یک مکالمه به سادگی صحبت کردن با یک دوست تماس بگیرد.
گفتند سود تاجر دو برابر است. اول، منبع جدیدی از درآمد را به ارمغان می آورد، به طوری که بازرگانان از فروش هایی که تحویل می دهند کمیسیون دریافت می کنند – پرداخت ها در روز دریافت انجام می شود، که می تواند به افزایش جریان نقدی برای تجارت کمک کند. دوم، مارا با تشویق به بازدید از این مکانها، معتقد است که «ترافیک آفلاین» را نیز به رستوران میآورد و به او کمک میکند مشتریان جدیدی پیدا کند یا دوباره ظاهر شود.
کمی تاریخچه
این زوج پس از داشتن سابقه حرفه ای، Mara – که در زبان پرتغالی به معنای “شگفت انگیز” است – را در اکتبر 2021 تأسیس کردند. مانزانو همچنین برای 99 کار می کرد، اما قبل از آن این دو در واقع برای شرکت های رقیب کار کرده بودند. قبل از پیوستن به 99، مانزانو مدیر عملیات اوبر در برزیل بود. در همان زمان، 99 یک سرویس تماس رقابتی، 99 Pop را راه اندازی کرد.
بنیانگذاران مشترک قبلاً در Yellow، یک استارتاپ برای شرکت های اسکوتر و اشتراک دوچرخه که توسط Lambrecht تأسیس شده بود، با هم کار می کردند که متعاقباً 125 میلیون دلار جمع آوری کردند. مانزانو، مهندس مکانیک، همچنین ایجاد و گسترش خدمات تحویل غذا 99 در سراسر برزیل را رهبری کرد، زمانی که شرکت قبلاً تحت کنترل دیدی بود.
جالب است که مارا رویکردی را اتخاذ می کند که به گفته لامبرشت به 99 نفر کمک کرد تا رشد کنند. او شروع به تمرکز روی یک منطقه در یک زمان می کند و قبل از رفتن به حوزه دیگر مطمئن می شود که “معادل حاشیه ناخالص” است.
لامبرشت گفت: “ما یک منطقه خاص را دنبال می کنیم و مشخص می کنیم که کدام دسته از صاحبان مشاغل مناسب است و سپس هدف خود را ارائه تعداد مشخصی سفارش به صورت روزانه تعیین می کنیم.” زمانی که به معادل حاشیه ناخالص رسیدیم، منطقه همسایه را شروع خواهیم کرد. ما می خواهیم سرعت رشد خود را کنترل کنیم. هرکسی که در لجستیک مایل آخر شرکت دارد، رنج زیادی میکشد، بنابراین باید مطمئن شویم که یک مدل بسیار فشرده برای توسعه داریم.
رویکرد سنجیده او در دنیای ذهنیت رشد به هر قیمتی طراوت می بخشد.
لامبرشت به TechCrunch گفت: «ما در 99 سالگی این فرصت را داشتیم که شکست بخوریم و چیزهای زیادی یاد بگیریم. تا زمانی که راه حل مناسبی پیدا نکنیم وارد حالت رشد دیوانه وار نخواهیم شد.
تعمیر زنجیر
این شرکت معتقد است که رویکرد آن نه تنها به افراد کم درآمد کمک می کند، بلکه می تواند به تولیدکنندگان کوچک و برندهای بزرگ کمک کند تا لجستیک، ناکارآمدی و پیش بینی پذیری در فروش کالاهای خود را بهبود بخشند.
برای این منظور، مارا می گوید که یک سیستم تحویل راه اندازی کرده است که در آن تمام سفارشات تا نیمه شب در یک روز بسته می شوند.
مانزانو گفت: «ما میخواهیم بهعنوان یک «نصب خردهفروشی» کار کنیم، جایی که همه اقلام بخشی از یک زنجیره تأمین فوق سازمانیافته هستند.
پس از تکمیل تمام سفارشات، آنها بسته بندی و هدایت می شوند در حالی که کامیون ها آنها را به موسسات تحویل می دهند. ایده این است که هزینه های لجستیک با متمرکز کردن چندین سفارش در یک مکان کاهش می یابد. مارا برای تمامی سفارشات ارسال رایگان ارائه می دهد و در ابتدا حداقل از تیم تحویل خود استفاده خواهد کرد. بعداً هدف تبدیل این سیستم به شبکه ای از شرکا است.
لامبرشت که همچنین یک فرشته سرمایهگذار فعال در استارتآپهای LatAm است، گفت: «ما معتقدیم که با فناوری و راهحلهای خلاقانه محصول، میتوانیم مشکلات پیچیده حاشیه و زنجیره تأمین را برای صنعت حل کنیم. ما همچنین میخواهیم دسترسی وسیعی به غذا و محصولات با کیفیت را برای کل جمعیت LatAm، از برزیل، فراهم کنیم.
این شرکت قصد دارد از سرمایه جدید خود برای ساخت استفاده کند تیم، محصول و فناوری او. در حال حاضر 15 کارمند دارد تا به 100 نفر افزایش یابد که روی تدارکات، خرید و فناوری تمرکز خواهند کرد. مارا در حال حاضر در برخی از محلههای شرق سائوپائولو، معروفترین شهر برزیل، در حال رانندگی یک خلبان است. این شرکت قصد دارد در این ماه اولین انبار و دفتر خود را در شهر افتتاح کند.
مارکوس تولدو، شریک مدیر شرکت سرمایه گذاری Canary، گفت که در نقش های قبلی او، بنیانگذاران Mara بسیاری از مشاغل پیچیده را در بخش هایی مانند حمل و نقل و تحویل غذا ایجاد، مدیریت و مختل کرد.
تولدو به TechCrunch گفت: “تجربه آنها منحصر به اکوسیستم LatAm و همچنین دیدگاه آنها برای ایجاد یک تجارت است که در نهایت به عرضه و تقاضا در زنجیره کمک می کند.” آنها همچنین کارآفرینان بسیار ماهری هستند که می توانند بهترین استعدادهای موجود را با چشم انداز بلندمدت برای بازار جذب کنند.”
در همین حال، او تخمین می زند که ارزش بازار مواد غذایی در برزیل به تنهایی یک تریلیون دلار است.
او گفت: «ما معتقدیم که مارا نه تنها فرصتی برای ایجاد فرصتهای تجاری عالی دارد، بلکه با دسترسی افراد بیوجدان به محصولات باکیفیت، تأثیر عمیقی بر جمعیت برزیل دارد.
تعدادی از سرمایه گذاران فرشته نیز در تامین مالی شرکت کردند.