منو سایت

اولین خودروی برقی جامد نیسان برای سال 2028 برنامه ریزی شده است

 تاریخ انتشار :
/
  اخبار استارتاپ
Log4Shell برای هک سرورهای VMWare استفاده می شود

نیسان روز جمعه از پایگاه تولیدی برای نمونه‌های اولیه باتری‌های حالت جامد رونمایی کرد که گامی حیاتی در تلاش این خودروساز برای توسعه و ارائه خودروی الکتریکی با فناوری باتری نسل بعدی تا سال 2028 است.

مواد، طراحی و فرآیندهای ساخت توسعه یافته در طول تولید نمونه اولیه در مرکز تحقیقات نیسان در خط تولید آزمایشی در کارخانه نیسان در یوکوهاما در سال 2024 استفاده خواهد شد. در نهایت، نیسان هدف آن گنجاندن باتری‌های حالت جامد در پیکاپ‌ها و سایر خودروها به عنوان بخشی از نیسان آمبیشن 2030 است، برنامه بلندمدت خود برای خودروهای الکتریکی که نیمی از فروش جهانی خود را تا پایان دهه به خود اختصاص دهد.

نیسان – و بسیاری دیگر – فناوری باتری را کلید باز کردن قفل خودروهای برقی ارزان‌تر با برد طولانی‌تر برای توده‌ها می‌دانند. این امر باعث شده است که فهرست رو به رشدی از خودروسازان، استارت آپ ها و سرمایه گذاران به باتری های حالت جامد تکیه کنند، فناوری که از الکترولیت جامد به جای الکترولیت مایع یا ژل موجود در باتری های لیتیوم یونی استفاده می کند.

کازوهیرو دوی، رئیس مرکز تحقیقات نیسان، در یک نشست توجیهی گفت: «برای دموکراتیزه کردن بیشتر خودروهای الکتریکی، نوآوری کلیدی باتری است.

نیسان می‌گوید پیشرفت فناوری باتری‌های حالت جامد می‌تواند خودروهای الکتریکی را تا پایان این دهه از خودروهای بنزینی بسیار در دسترس قرار دهد. به ویژه، نیسان گفت که باتری‌های کاملاً جامد می‌توانند در سال مالی 2028 به 75 دلار در هر کیلووات ساعت و پس از آن به 65 دلار در هر کیلووات ساعت کاهش پیدا کنند و خودروهای الکتریکی را در همان سطح قیمت خودروهای بنزینی قرار دهند.

چگالی انرژی باتری‌های حالت جامد دو برابر باتری‌های لیتیوم یونی معمولی است که در تئوری منجر به برد طولانی‌تر و زمان شارژ سریع‌تر می‌شود، در حالی که از مواد ارزان‌تر نسبت به سایر خودروهای برقی امروزی در جاده‌ها استفاده می‌شود. این باتری ها علاوه بر چگالی انرژی بالاتر، عمر طولانی تری دارند و نسبت به باتری های لیتیوم یون ایمن تر در نظر گرفته می شوند. به همین دلیل است که چندین خودروساز، از جمله جنرال موتورز، استلانتیس، مرسدس بنز و فورد، در استارت‌آپ‌های حالت جامد سرمایه‌گذاری کرده‌اند که برای برقی‌سازی کیف پول خود رقابت می‌کنند. با پشتیبانی فولکس واگن QuantumScape، قصد دارد فروش آنها را در سال 2024 آغاز کند و به دنبال آن یک مدل تولیدی از تویوتا در سال 2025 عرضه شود.

با این حال، تجاری سازی باتری های حالت جامد برای وسایل نقلیه الکتریکی یک چالش ثابت شده است. در حال حاضر ساخت باتری ها گران است و مقیاس بندی آن ها دشوار است.

و در حالی که مزایا بسیار زیاد است، حتی نیسان اعتراف می کند که حتی باتری های الکترولیت جامد نیز بدون خطر نیستند. الکترولیت مایع موجود در باتری‌های لیتیوم یون امروزی می‌تواند خطر آتش‌سوزی داشته باشد. اما دو برابر شدن چگالی انرژی در باتری نیز می تواند خطرناک باشد.