
جهانی شدن یکی از بزرگ ترین روندها در تجارت الکترونیک در دهه گذشته است: ریل های اینترنتی بازار بسیار گسترده تری را برای مصرف کنندگان بالقوه و انتخاب اقلام برای خرید تسهیل می کند. و برای پاسخگویی به این تقاضا، تولید و تدارکات نیز جهش های جغرافیایی بزرگی داشته اند. اکنون یک شرکت نوپا که پلتفرمی را برای کمک به تامین منابع مالی به طور خاص برای شرکتهایی که در این زنجیره تامین فعالیت میکنند ساخته است، بخشی از بودجه خود را اعلام میکند.
Stenn – که تجزیه و تحلیل کلان داده را با در نظر گرفتن چند نقطه داده برای یک کسب و کار اعمال می کند (دو مورد اصلی این است که پول بر اساس فاکتورها وارد و خارج می شود) و آنها را با الگوریتمی مقایسه می کند که حدود 1000 عامل دیگر را برای تعیین واجد شرایط بودن آن در نظر می گیرد. وام تا سقف 10 میلیون دلار؛ از سوی دیگر، از شبکه ای از مؤسسات و سایر وام دهندگان بزرگ برای جذب سرمایه برای این تأمین مالی استفاده می کند – پس از مشاهده رشد شتابان، 50 میلیون دلار تأمین مالی سرمایه جذب می کند تا تجارت خود را گسترش دهد.
این شرکت گفت که تامین مالی از سوی یک سرمایه گذار به نام شرکت سرمایه گذاری خصوصی آمریکایی Centerbridge انجام می شود و استن را 900 میلیون دلار تخمین می زند.
Stenn از سال 2015 وجود داشته است و از آن زمان تاکنون حدود 6 میلیارد دلار وام از 74 کشور تأمین مالی کرده است که 1 میلیارد دلار آن تنها در سال 2022 پرداخت شده است، با رویکردی که فناوری را به منطقه ای منتقل می کند که قبلاً تا حد زیادی توسط طلبکاران دست نخورده بود، Stenn Founder. و مدیرعامل گرگ کارپوفسکی در مصاحبه ای گفت.
او گفت: “Accenture تخمین می زند که تقاضا برای بودجه در این بخش تجاری 3.6 تریلیون دلار است و طی چهار سال آینده به 6.1 تریلیون دلار افزایش می یابد.” و با این حال «منبع اصلی [of funding] برای آنها در حال حاضر سیستم بانکداری سنتی است. بانکها در کشورهای توسعهیافته بر تامین مالی زنجیره تامین برای کشورهای بزرگ متمرکز هستند و سیستمهای بانکی در بازارهای نوظهور هنوز توسعه نیافته هستند. بنابراین شرکت های این بخش به سادگی بدون بانک باقی می مانند. هیچ کس دیگری از فناوری برای تسهیل تأمین مالی استفاده نمی کند [for them]”
در دنیای فینتک، تعدادی از شرکتها در بازار وجود دارند که نیازهای کسبوکارهای کوچکی را که نیاز به سرمایه دارند، تامین میکنند یا آنها را بین صدور فاکتور و دریافت پرداخت مرتبط میکنند. یا برای تامین مالی پروژه ها یا فعالیت هایی خارج از برنامه کاری معمول که به توسعه آنها در بلندمدت کمک می کند. یا برای چیزی کاملا متفاوت پلتفرمهای وام و غیربانکی که به شرکتهای کوچک و متوسط محلی خدمت میکنند عبارتند از: Kabbage (اکنون بخشی از Amex)، در نهایت، Brex، Rho، Juni، NorthOne، Lili، Mercury، Hatch (اکنون به نام Nearside تغییر نام داده است)، Anna، Tide، Viva Wallet، Open، Novo. ، MarketInvoice و بسیاری موارد دیگر.
با این حال، شکاف بازاری که استن به آن نگاه می کند، شکاف بازاری مربوط به شرکت های کوچک و متوسط معمولی نیست، بلکه مربوط به شرکت هایی است که به طور خاص عملیات هایی را انجام می دهند که در نهایت درگیر عملیات های بزرگتر و فرامرزی می شوند.
اینها می توانند فروشندگان بین المللی در بازارها یا شرکتی باشند که محصولات یا خدمات را به آن فروشندگان ارائه می دهد. وجه مشترک آنها و آنچه که آنها را از مشاغل کوچک و متوسط معمولی که توسط وام های SME متوسط ارائه می شود متمایز می کند این است که آنها به طور قابل توجهی کوچکتر از شرکت های چندملیتی بزرگ هستند، اما بسیار بیشتر. بزرگتر از SMB معمولی شما، با وسعت و سرمایه باید مطابقت داشته باشد.
کارپوفسکی گفت: «SMEهای داخلی معمولاً بسیار کوچکتر هستند. آنها می توانند یک آرایشگاه باشند.» او گفت که نوردهی معمولی – مقدار گرفته شده – می تواند از 30000 دلار تا 50000 دلار متغیر باشد. با 120 میلیون دلار فروش سالانه. با استفاده از آنچه کارپوسکی به عنوان “اطلاعات بسیار محدود” توصیف کرد – نام و مکان شرکت، به علاوه جزئیات فاکتورهای در حال انجام – او تا سقف 10 میلیون دلار وام می دهد، با فاصله زمانی بین درخواست و تایید بیش از 48 ساعت. او معمولا می گفت وام ها در محدوده 500000 دلار تا 1 میلیون دلار است.
تفاوت در فرصتها ساده است: این بخش از بازار – و مبالغ بزرگتری که اشغال میکنند – رویکردی است که شرکتهای کوچک و متوسط محلی برای مدتی در پیش گرفتهاند. وی افزود: مدیریت ریسک در اینجا بسیار متفاوت است.
او گفت که بانک هایی مانند بارکلیز و اچ اس بی سی و همچنین دفاتر خانواده و سایر مؤسسات مالی بزرگ مانند شرکت های بیمه، وام می دهند. و یک نکته جانبی در مورد اینکه این بودجه از کجا تامین می شود: خود کارپوسکی اصالتاً روسی دارد و او گفت که این شرکت از همان ابتدا خط قرمزی را ترسیم کرده است، “یک قانون بسیار سخت” و انواع شراکت های مالی را با پول با روسیه انجام می دهد. روابط. (او گفت که پس از حمله کریمه کشور را ترک کرد و بنابراین این تصمیمی بود که ما سالها پیش گرفتیم.)
وی افزود: “ما در KYC و مبارزه با پولشویی حرفه ای هستیم، بنابراین در حال بررسی مناسب همه شرکای خود هستیم.”
با توجه به رقبا، در حالی که آنهایی که به شرکتهای کوچک و متوسط در بازارهای داخلی وام میدهند ممکن است بهطور بالقوه به دنبال تغییر به شرکتهایی باشند که در سطح بینالمللی فعالیت میکنند – برای مثال Amex دارای یک نمایه بینالمللی به اندازه کافی بزرگ است که بتواند این موضوع را در نظر بگیرد – ممکن است قدرت رقابتی بزرگتری وجود داشته باشد. برخی از بازارهایی که این شرکت های کوچک و متوسط در حال حاضر بسیاری از مشاغل خود را انجام می دهند.
در واقع، علی بابا (از طریق Ant Financial و Alipay) قبل از مداخله رگولاتورها، علاقه زیادی به انجام کارهای بیشتر در بازارهای بین المللی داشت. آمازون هنوز در اینجا پیشرفت بزرگی نکرده است، اما می تواند این کار را با مشارکت سایر سرمایه گذاران انجام دهد و دریچه ای از فرصت را برای شرکتی مانند Stenn باز کند. به نظر میرسد خود بانکها در حال حاضر از شریک بودنشان خوشحال هستند و مشتریان را به Stenn ارجاع میدهند و به عنوان وام دهنده در پلتفرم خود عمل میکنند.
از بازیکنان آینده در این فضا، کارپوسکی خاطرنشان کرد: “آنها بیش از 10 سال از تمرکز بر حل مشکلی که اکنون در حال حل آن هستیم، بسیار دور هستند. مشتریان فعلی آنها مشکلات فوری بیشتری دارند، بنابراین ما در حال حاضر شاهد رقابت زیادی نیستیم و ممکن است سالهای بیشتری وجود نداشته باشد.
این فرصتی است که سرمایه گذاران نیز علاقه مند به حمایت از آن هستند.
جد هارت، مدیر بازرگانی اروپایی مرکزبریج و دکتر ارشد در بیانیهای گفت: «ما تحت تأثیر رویکرد مخرب استن برای مقابله با چالشهای ارائه منابع مالی تجارت جهانی هستیم و معتقدیم استن یک پیشنهاد بسیار مقیاسپذیر دارد». “ما هیجان زده هستیم که با رشد Stenn در زمان مهمی در توسعه آن و در یک دوره عدم اطمینان در جهان همکاری کنیم و از آن حمایت کنیم.”