با توقف فروش شرکت های فناوری در روسیه، تأثیر واقعی آن بر تجارت چیست؟

با توقف فروش شرکت های فناوری در روسیه، تأثیر واقعی آن بر تجارت چیست؟

در چند هفته گذشته از زمانی که روسیه برای اولین بار به اوکراین حمله کرد، شنیده ایم که شرکت های فناوری بسیاری به شرکت هایی در صنایع مختلف ملحق شده اند تا فروش خود را در روسیه متوقف کنند. این یک واکنش گسترده بود و به وضوح این پیام را ارسال می کند که شرکت ها به فعالیت خود در کشور ادامه نخواهند داد، اما این اقدامات چه تاثیر اقتصادی واقعی بر این شرکت ها خواهد داشت؟

همانطور که IDC در گزارشی که اوایل این هفته منتشر شد، گفت، پس از حمله به اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، این امر به ناچار تأثیری بر شرکت‌های فناوری فعال در این بخش از جهان خواهد داشت.

وی ادامه داد: درگیری‌ها عملیات تجاری در اوکراین را متوقف کرده است زیرا اقتصاد روسیه تأثیرات اولیه تحریم‌های غرب را احساس می‌کند. این به شدت بر هزینه فناوری در هر دو کشور با انقباض دو رقمی تقاضا در بازار محلی که در سال 2022 پیش بینی می شود تأثیر می گذارد.

با این حال، از نظر اعداد خالص، روسیه و اوکراین با هم، در حالی که کشورهای بزرگ هستند، درصد زیادی از کل هزینه‌های فناوری جهانی را به خود اختصاص نمی‌دهند. در واقع IDC گزارش می دهد که دو کشور با هم تنها 5.5 درصد از هزینه های فناوری اروپا و تنها 1 درصد از هزینه های فناوری جهانی را به خود اختصاص می دهند.

Canalys گفت که شرکت های فناوری که فروش خود را در روسیه متوقف نکرده اند برای انجام این کار تحت فشار هستند. Accenture، Apple، Cisco، Dell، HP، HPE، Oracle، SAP و TSMC (نیمه هادی ها) از جمله بازیگران فناوری در لیست رو به رشد شرکت های بین المللی (در همه بخش ها) هستند که روابط خود را با روسیه قطع می کنند. این شرکت در گزارشی که در اوایل ماه جاری منتشر شد، گفت، کسانی که این کار را نمی کنند، به طور فزاینده ای با احساسات جهانی هماهنگ نیستند.

طبق گزارش Canalys، روسیه 20 درصد از بازار گوشی های هوشمند اروپا و 8 درصد از بازار رایانه را در اختیار دارد. اپل با 17 درصد از بازار رایانه روسیه پیشتاز است و این مزیت را با لنوو به اشتراک می گذارد. HP 15 درصد عقب است.

اعتبار تصویر: کانال ها

به گفته Canalys، این اعداد حدود 2 درصد از کل فروش این شرکت ها را نشان می دهد. هر سه رهبر بازار فروش خود را در روسیه متوقف کردند. شایان ذکر است که خبرها حاکی از آن است که شرکت چینی لنوو برای لغو این تصمیم از سوی دولت چین تحت فشار است.

از نظر گوشی های هوشمند، شیائومی سازنده گوشی های هوشمند چینی با 31 درصد پیشتاز بازار است و پس از آن سامسونگ با 27 درصد و اپل دوباره با 11 درصد در جایگاه سوم قرار دارند.

اعتبار تصویر: کانال ها

این نشان دهنده 2 درصد از کل فروش اپل و 4 درصد از فروش سامسونگ است. هر دو اپل و سامسونگ فروش خود را در روسیه متوقف کرده اند.

Canalys حدس می‌زند که روس‌ها ممکن است برای حل این مشکل به فناوری چین روی بیاورند. با تحریم‌های اعمال‌شده بر واردات فناوری توسط غرب، می‌توان انتظار داشت روسیه بیشتر به سمت چین (که گفته است با تحریم‌ها مخالف است) روی بیاورد، به‌ویژه که دولت روسیه برای جایگزینی برندهای غربی و حفظ دسترسی به فناوری‌های کلیدی عجله دارد. برندگان احتمالا تامین کنندگان چینی مانند هواوی هستند که خود قربانی تحریم های تجاری غرب شده اند.

با این حال، همانطور که وضعیت لنوو نشان می‌دهد، برای شرکت‌های چینی که تجارت مهمی با مشتریان غربی دارند، پیچیده‌تر است.

نتفلیکس، پی پال، ادوبی و دیگران در حال پیوستن به شرکت های فناوری هستند که کسب و کار خود را در روسیه تعطیل می کنند.

در مورد سه ارائه دهنده بزرگ ابر – آمازون، مایکروسافت و گوگل؟ جان دینسدیل، تحلیلگر ارشد Synergy Research، شرکتی که بازار ابر را رصد می کند، گفت که روسیه یک درصد از کل تجارت این شرکت ها را به خود اختصاص داده است.

او گفت: «از دیدگاه AWS، Microsoft Azure و Google Cloud، ایجاد اختلال در مشتریان روسی تأثیر کمی خواهد داشت.

اما برای این مشتریان، هنوز هم می تواند دردناک باشد. “البته، برای مشتریانی که ممکن است قطع شوند، تاثیر می تواند بسیار مهم باشد. او گفت: «روسیه بازار چندان توسعه‌یافته‌ای نیست، اما برای شرکت‌هایی که انتقال بزرگی به عملیات ابری انجام داده‌اند، معکوس کردن مسیر دشوار خواهد بود».

بلیک موری، تحلیلگر Canalys با این موضوع موافق بود، اما گفت که مانند گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها، مشتریانی که به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، می‌توانند به غول‌های ابری چینی مراجعه کنند. به طور کلی، انتظار می‌رود شرکت‌های روسی CSP‌های روسی مانند Yandex و ارائه‌دهندگان چینی را که مراکز داده در این کشور دارند، هدف قرار دهند. او گفت: «آنها همچنین به دنبال جایگزینی نرم افزارهایی مانند آفیس با نرم افزارهای مشابه ثبت شده در روسیه خواهند بود.

این بدان معنا نیست که آسان خواهد بود، اما موری گفت که بسیاری از سازمان‌ها در روسیه حداقل با تلاش‌های مهاجرتی شروع به حرکت در این مسیر کرده‌اند.

ممکن است در مورد تأثیر آن بر شرکت های SaaS تعجب کنید. دینسدیل گفت که بازار SaaS معمولاً پراکنده تر است و گزینه های بسیار بیشتری در کشور وجود دارد. با این حال، «روسیه دوباره بازار کوچکی است که کمتر از 1 درصد از درآمد جهانی SaaS را دارد. برای مایکروسافت و Salesforce، روسیه کمتر از 1٪ از تجارت SaaS آنها را تشکیل می دهد.

در نهایت، طبق گزارش‌ها، ما ISPهای اصلی را داریم که روسیه را ترک می‌کنند و Cogent و Lumen اعلام کرده‌اند که این هفته عملیات خود را متوقف می‌کنند.

لومن در بیانیه‌ای گفت: «خدمات تجاری که ارائه می‌دهیم بسیار کوچک و بسیار محدود هستند، همانطور که حضور فیزیکی ما نیز محدود است. با این حال، ما اقداماتی را برای توقف فوری تجارت در منطقه انجام می دهیم.”

کوجنت بیانیه ای عمومی نداد، اما به طور گسترده گزارش شد که در حال تعطیل کردن تجارت خود در روسیه است. هنوز مشخص نیست که تأثیر آن چه خواهد بود، اما به نظر نمی رسد که کارت شبکه Cogent مراکز داده در روسیه داشته باشد.

با این حال، قطع دسترسی به اینترنت می تواند عواقب جدی برای افرادی که سعی در دریافت اخبار در خارج از کشور دارند و برای شرکت هایی که سعی در انجام تجارت دارند داشته باشد. همانطور که دینسدیل اشاره کرد، شما نمی توانید بدون دسترسی به اینترنت به یک سرویس ابری دسترسی داشته باشید، بنابراین این می تواند تأثیر بالقوه جدی داشته باشد.

آمازون، مایکروسافت و گوگل فروش ابری را در روسیه متوقف کردند