منو سایت

برنامه Move-to-Earn Solana StepN جدیدترین علاقه بازی های رمزنگاری شده است

 تاریخ انتشار :
/
  اخبار استارتاپ
Log4Shell برای هک سرورهای VMWare استفاده می شود

StepN که در دسامبر راه اندازی شد، برنامه ای که به کاربران اجازه می دهد برای کسب توکن راه بروند و بدوند، به سرعت به یک نام آشنا در دنیای بازی های بلاک چین یا گیم فای تبدیل شد. جری هوانگ، یکی از بنیانگذاران StepN اخیراً به TechCrunch گفت: دو تا سه میلیون کاربر در سراسر جهان در حال حاضر هر ماه در برنامه فعال هستند.

این تعداد به اندازه صد میلیون بازیکن که از عناوین محبوب web2 برخوردار است، نزدیک نیست، اما در دنیای ارزهای دیجیتال، این یک پیشرفت قابل توجه برای کاربرد پنج ماهه است. از 22 می، ارزش بازار توکن خود StepN GMT حدود 860 میلیون دلار بود.

StepN که توسط هوانگ و یکی از بنیانگذارانش یاون رونگ در آدلاید استرالیا تأسیس شد، در ماه اکتبر در یک هکاتون در سولانا شروع به کار کرد. پس از پایان در جایگاه چهارم، قرار گرفتن او در این رویداد به اولین دسته از کاربران بتا کمک کرد. هنگامی که دو ماه بعد به طور رسمی راه اندازی شد، کلمات در مورد برنامه ای که به افراد اجازه می دهد در عین حال تناسب اندام خود را کسب کنند، قبلاً به جامعه بلاک چین سرایت کرده است. ده ها کاربر بدون هیچ کمپین تبلیغاتی درخشان ثبت نام کردند.

در چند هفته، StepN آنقدر سریع رشد کرد که تیم مجبور شد تعداد ثبت نام های روزانه را محدود کند. به گفته هوانگ، اکنون ده ها هزار کاربر جدید هر روز به برنامه می پیوندند.

هوآنگ، یک کارآفرین سریالی، و رانگ، یک سرمایه گذار خطرپذیر بلاک چین، در ابتدا این پروژه را خود تامین مالی کردند زیرا این زوج «از لحاظ مالی با ثبات بودند». اما در سپتامبر، آنها تصمیم گرفتند که جمع آوری کمک های مالی می تواند منابع مهم دیگری مانند مشارکت و تبلیغات را به همراه داشته باشد. بنیانگذاران با بیش از 100 سرمایه گذار صحبت کردند و قبل از تکمیل دور اولیه 5 میلیون دلاری Sequoia Capital و دیگران در ماه نوامبر، بیش از 40 بار تست زمین خود را بررسی کردند.

“در آن زمان ما محصولی نداشتیم و بسیاری از سرمایه گذاران نمی توانستند بفهمند ما چه کار می کنیم. سکویا انجام داد. هوانگ گفت: فرآیند پرداختن به سوالات سرمایه‌گذاران به ما کمک کرد تا محصول را به جایی که بعداً رسیده بود، اصلاح کنیم.

در واقع، به نظر می رسد که این برنامه به سرعت در حال رشد در حال حاضر خودپایدار است. روزانه 3 تا 5 میلیون دلار سود خالص از کارمزد معاملات ایجاد می کند و هر ماه تا 100 میلیون دلار درآمد دارد. در ماه آوریل، دور دیگری از سرمایه گذاری های استراتژیک بایننس را جذب کرد.

آیا این یک بازی است؟

برخی استدلال می‌کنند که چیزی که StepN و دیگر بازی‌های بازی بلاک چین مانند Axie Infinity را موفق می‌کند، این واقعیت است که آنها اساساً محصولات مالی با پیچ و تاب بازی‌سازی هستند.

برای شروع کسب توکن و ثبت مسافت پیموده شده StepN، کاربران ابتدا باید حداقل 12 نمک یا حدود 600 دلار برای یک جفت کفش مجازی خرج کنند. با نرخ فعلی بازار کفش های دیجیتال به شکل یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) هستند که در شبکه Solana و زنجیره هوشمند بایننس اجرا می شوند، بنابراین می توان آنها را بعداً به فروش رساند، اما هزینه مشارکت هنوز مشخص نشده است. یک مقدار ناچیز برای هر بازیکن تصادفی.

با گذشت زمان، کاربران StepN باید ضربات جدیدی را برای ارتقاء سطح جمع کنند. که در بازگشت سرمایه معمولی به حدود یک ماه زمان نیاز دارد، پس از آن افراد می توانند با توجه به سطح، فعالیت و قیمت فعلی توکن های StepN، درآمدی بالغ بر چندین هزار دلار در روز ایجاد کنند. به عبارت دیگر، بازی می تواند کاملاً سودآور باشد.

از نظر برخی از پیشکسوتان بازی، اجرای اکثر برنامه های موجود GameFi “آسان و بیهوده” است. به عنوان مثال، Axie Infinity شامل موجودات بامزه و نقطه مانندی است که در نبردهای ساده می جنگند. به این ترتیب، سازندگان معتبر بازی web2 به طور انبوه وارد GameFi می شوند و قول می دهند کیفیت را به صنعت بازگردانند.

هوانگ می خواست متفاوت باشد. بسیاری از بازی‌های سه‌گانه A تأکید زیادی بر زیبایی‌شناسی و بودجه‌های کلان دارند، اما در مورد گیم‌پلی واقعاً نوآورانه نیستند، در حالی که برخی از بازی‌های ساده مانند Plants vs. زامبی‌ها با گیم‌پلی درخشانی عرضه می‌شوند که باعث دوام آنها می‌شود.

او ادامه داد: «بسیاری از تازه واردان به GameFi کورکورانه به دنبال تولید سه‌گانه A هستند. اما اگر آنها دیگر در وب 2 موفق نبوده اند، چرا در وب 3 باشند؟ برخی از بازی‌های ساده در پشت صحنه آنقدرها هم ساده نیستند، مانند اینکه چگونه اقتصاد برنامه خود را طراحی می‌کنیم.»

آیا پایدار است؟

سایر منتقدان پایداری مالی بازی را زیر سوال می برند تا برنده شوند. حفظ چنین مدل تجاری به این معنی است که بازی یا باید آنقدر اعتیاد آور باشد که کاربران بدون برداشت سکه های خود به بازی ادامه دهند، یا اینکه این برنامه همچنان کاربران جدیدی را جذب می کند که خرید می کنند فقط برای جایگزینی کسانی که برداشت می کنند. منتقدان حتی شباهت هایی بین بازی های برنده و شرکت های هرمی ترسیم کرده اند.

Axie Infinity نتوانست این افزایش سریع را تحمل کند. Sky Mavis، استودیوی بازی سازی ویتنامی که این بازی را پشت سر می گذارد، در اکتبر گذشته در یک دور سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری، 3 میلیارد دلار ارزش داشت. اما توکن او بیش از 80 درصد از ارزش خود را از زمان رسیدن به 160 دلار در نوامبر از دست داده است و فروش آن از 754 میلیون دلار به تنها 5 میلیون دلار کاهش یافته است.

از دست دادن چند هزار دلار برای اکثر کاربران StepN که 20 تا 40 سال از کشورهای ثروتمندی مانند ایالات متحده، ژاپن و اروپا هستند، پایان دنیا نیست. به گفته هوانگ، چین، جایی که تجارت ارزهای دیجیتال ممنوع است، کمتر از 5 درصد از مشتریان خود را تشکیل می دهد. اما بازیکنان Axie Infinity روی کشورهای در حال توسعه مانند فیلیپین و ونزوئلا متمرکز شده‌اند، که بسیاری از آنها مبالغ قابل توجهی از پس‌انداز خود را روی این بازی شرط‌بندی می‌کنند، منبع اصلی درآمد در طول همه‌گیری کووید.

StepN یک راه حل پایداری دوگانه ارائه می دهد. از یک طرف، او روی یک مکانیسم تثبیت قیمت کار می کند تا اطمینان حاصل کند که قیمت سکه هایش همیشه در سطحی است که کفش ها برای کاربران جدید مقرون به صرفه باشد، اما همچنین آنقدر ارزان نیست که مصرف کنندگان فعلی انگیزه ای برای کوتاه کردن کفش های جدید نداشته باشند. است، کفش های جدید در بلاک چین بسازید و بفروشید.

دستکاری قیمت از طریق سیستم توکن دوگانه آن به دست می آید. هنگامی که قیمت “سکه مفید” GST او بسیار بالا است و کفش ها گران می شوند، StepN از بازیکنان می خواهد که “سکه مدیریت” خود را به GMT بسوزانند تا کفش های جدید را برش دهند. در نتیجه، عرضه GST افزایش می یابد که منجر به فروش و کاهش قیمت آن می شود.

هوانگ همچنین ادعا می کند که جزء تناسب اندام StepN آن را اساساً با Axie Infinity متفاوت می کند. بله، مصرف‌کنندگان می‌توانند در مراحل اولیه از StepN کسب درآمد کنند، اما به مرور زمان به فعال ماندن نیز عادت می‌کنند، بنابراین بدون توجه به پاداش‌های مالی به راه رفتن یا دویدن ادامه می‌دهند.»

بسیاری از مردم StepN را یک بازی واقعی نمی دانند. کرت شی، بنیانگذار Welinder & Shi Capital و سرمایه گذار اولیه در StepN، گفت: آنها آن را یک برنامه کاربردی نمی دانند زیرا مصرف کنندگان می توانند از آن درآمد کسب کنند. «تعیین اینکه در حال حاضر چیست دشوار است، اما زمان مشخص خواهد کرد.

یک برنامه قاتل؟

دفاع دیگر هوانگ نقشی است که StepN می تواند در بشارت بلاک چین در سراسر جهان ایفا کند. تقریباً 30 درصد از کاربران این برنامه قبلاً از خدمات بلاک چین استفاده نکرده اند.

بسیاری از افراد ممکن است از صرافی های متمرکز مانند Binance و Coinbase برای تجارت استفاده کرده باشند، اما تعداد کمی از آنها می دانند DEX چیست. [decentralized exchange] خوب، نه NFT را در بازار معامله نکرد و نه سبد خود نظارتی داشت. ما این پتانسیل را داریم که ده ها میلیون کاربر وب 3 را شامل کنیم، و من فکر می کنم این بسیار منطقی است.”

“من فکر می کنم مردم بیش از حد به آن توجه می کنند [sustainability] مشکل “، بنیانگذار ادامه داد. بازگشت سرمایه ممکن است در طول زمان کند شود، اما همه بازی ها یک چرخه حیات دارند. شما همچنین باید ببینید که یک برنامه چه ارزشی ایجاد می کند.”

Momentum ممکن است زودتر از حد انتظار برای برنامه در پس زمینه سقوط ارزهای دیجیتال به تعویق بیفتد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به استارت‌آپ‌ها هشدار می‌دهند که خود را برای «زمستان رمزنگاری» آماده کنند و غول‌های صنعتی مانند کوین‌بیس (Coinbase) در حال ترمز برای استخدام هستند. از آنجایی که مصرف کنندگان اعتماد خود را به بازار از دست می دهند و احتمال اینکه برای توکن ها یا NFT هزینه کنند کمتر می شود، برنامه های بلاک چین که برای تحریک اقتصاد خود به جذب کاربران جدید متکی هستند، ممکن است با موانع بیشتری روبرو شوند.

اما هوانگ در رکود فعلی نقره می یابد. «در بازار کف زیادی وجود داشت. حالا حباب ترکیده است، کفش های ما مقرون به صرفه تر و تنها خواهند شد [blockchain] برنامه های کاربردی با استفاده واقعی زنده خواهند ماند.”

«بازار آشکارا کف کرده بود، پس خوب است [StepN’s market cap] شیا گفت که طی چند روز گذشته کاهش یافته است. حفظ ارزش بازار فوق‌العاده بالا می‌تواند برای تیم استرس‌زا باشد و اکنون تیم تمرکز بیشتری روی خود محصول خواهد داشت و ما معتقدیم که StepN در شمشیر بهتر عمل خواهد کرد و در بازار صعودی بعدی برنده خواهد بود.

گام بعدی StepN با همکاری تیمی متشکل از 70 نفر در کشورهای مختلف از جمله استرالیا، بریتانیا، ایالات متحده و سنگاپور که به سرعت در حال رشد است، ایجاد یک محصول اجتماعی در اطراف جامعه توکن است، چالش در حال حاضر این است که ثابت کنیم می‌تواند ادامه یابد. برای جذب یک جریان ثابت از دوندگان جدید.

چرا یکی از بنیانگذاران Axie Infinity معتقد است که بازی برای برنده شدن در بازی، پذیرش NFT را تحریک می کند