
همهگیری کووید-19 به دنیا آموخت که چگونه از خانه کار کند، اما جنگ روسیه در اوکراین به کارمندان در Delfast، یک استارتآپ دوچرخههای الکترونیکی اوکراینی، نحوه کار از پناهگاههای بمب را در حین حرکت و در معرض خشونت آموخت.
اولویتهای معمول استارتآپها – تأمین سرمایه خطرپذیر، تحقیق و توسعه محصولات جدید، یافتن محصولات مناسب برای بازار – دقیقاً حفظ نشدهاند، اما اکنون در فهرست کارهای دلفاست بسیار پایینتر هستند. از زمانی که نیروهای روسی در اواخر فوریه به اوکراین حمله کردند، اولویت اصلی دلفاست این بوده است که تیم اوکراینی متشکل از 30 نفر را بهخوبی از خطرناکترین بخشهای این کشور تخلیه کند.
تیم کوچکتر دلفاست متشکل از هفت کارمند مستقر در لس آنجلس، زمانی که بر فروش، بازاریابی، تحقیق و توسعه و پشتیبانی مشتری تمرکز نمی کند، از سیاستمداران ایالات متحده و کمیسیون اروپا می خواهد که موشک های ضد هوایی و جت های جنگنده را به اوکراین ارائه دهند. می تواند به اوکراین کمک کند. آن را دوباره بدست آورید تا حدودی بر حریم هوایی خود کنترل داشته باشد و امیدواریم این جنگ پایان یابد.
دانیل تونکوپی و سرگئی دنیسنکو از بنیانگذاران دلفاست می گویند که همیشه به حفظ آینده اعتقاد داشته اند. زمانی که در سال 2014 دلفاست را تأسیس کردند، در ابتدا به عنوان یک شرکت تحویل، تونکوپلی و دنیسنکو می دانستند که ارائه گزینه های حمل و نقل سبز به پیک ها برای عملیات شرکت بسیار مهم است.
مهمترین چیز برای یک کارآفرین و به طور کلی برای هر رهبر این است که از تیم محافظت کند و در شرایط سخت با آن صادق باشد. دانیل تونکوپی، یکی از بنیانگذاران Delfast
بنیانگذاران به زودی متوجه شدند که دوچرخه ای با قدرت، برد و عمر باتری که پیک ها به آن نیاز داشتند وجود ندارد، بنابراین تصمیم به ساخت آن گرفتند. در سال 2017، با حمایت یک کمپین Kickstarter که شرکت را برای جمع آوری 165000 دلار جمع آوری کرد، این استارتاپ شروع به تولید دوچرخه ای کرد که نیازهای او را برآورده کرد – دوچرخه ای که بلافاصله برنده کتاب رکوردهای گینس شد برای طولانی ترین مسافت طی شده با یک موتور سیکلت برقی با یک بار شارژ.
اخیراً موتور سیکلت الکترونیکی Delfast Top 3.0 برنده سریعترین موتور الکتریکی سال در فوربس شد در سال 2022، پس از این که شرکت برخی موارد جدی را اعلام کرد ارتقاء خودرو در طول نمایشگاه CES.
ما با بنیانگذاران Delfast صحبت کردیم تا در مورد چگونگی راه اندازی یک استارتاپ در طول جنگ، چگونگی نفوذ یک استارت آپ به بخش های عمودی جدید کسب و کار، و اهمیت داشتن همیشه یک برنامه B صحبت کنیم.
مصاحبه زیر، بخشی از یک مجموعه در حال انجام با بنیانگذارانی که شرکت های حمل و نقل می سازند، برای طولانی و وضوح ویرایش شده است.
توجه: پاسخ های سرگئی دنیسنکو توسط یکی از اعضای تیم Delfast TechCrunch از اوکراین ترجمه شده است.
تی سی: سرگئی، تو در کیف روی زمین هستی. روز شما چیست؟
دنیسنکو: هر روز صبح با یک چک اسلک با همه همکاران شروع می شود. مهم است که در تماس باشید و بدانید که همه در حال حاضر تا حد ممکن خوب هستند یا خوب هستند.
من علاوه بر کارم به عنوان مدیر عملیات، داوطلب شدم، لوازم و داروها را برای مردم تهیه کردم، و این کاری است که تقریباً هر اوکراینی اکنون انجام می دهد. من خانواده ام را به مجارستان نقل مکان کرده ام، بنابراین کم و بیش احساس امنیت می کنم و فقط سعی می کنم تا جایی که می توانم تلاش کنم و تمام تلاشم را در هر زمینه ممکن انجام دهم، چه حمایت شرکت یا حمایت اوکراین. .
چگونه تیم خود را در این بحران مدیریت می کنید؟ چه چیزی تغییر کرده است؟
دنیسنکو: ما عادت داریم در طول ویروس کرونا از راه دور کار کنیم، بنابراین ردیاب وظیفه خود را داریم که در آن همه میتوانند وظایف خود را ببینند. هر دوشنبه یک جلسه آنلاین در زوم داریم. ما قبلا این جلسات را فقط در سطح اجرایی داشتیم، اما الان در زمان جنگ همه دور هم جمع می شویم، فقط همدیگر را ببینیم و بپرسیم حالشان چطور است، حال همه چطور است. فقط با همه صحبت کن