ارزش بازار جهانی ماهیگیری در سال 2021 به 253 میلیارد دلار می رسد و علیرغم بحث و جدل پیرامون این صنعت، این رقم همچنان در حال رشد است. امروز، یک شرکت نوپا که پلتفرمی را برای کارآمدتر کردن تجارت ماهیگیری ایجاد کرده است – و در نتیجه فرآیند به طور کلی قابل ردیابی تر و کمتر مستعد اتلاف است – یک دور از بودجه را برای حرکت در این موج اعلام می کند. Rooser که بازاری را برای ماهیگیری فراهم می کند که هم برای کسانی که ماهی می گیرند و هم برای کسانی که عمده فروشی، تجارت یا خرده فروشی می خرند، 23 میلیون دلار جمع آوری کرده است – بودجه ای که برای گسترش هر دو بازار و ادامه ایجاد عملکردهای بیشتر در پلت فرم خود استفاده می شود. .
امروزه تمرکز این شرکت بر مدیریت موجودی است، ابزارهایی برای کمک به تامین کنندگان در مدیریت این امر، و همچنین مدیریت و ردیابی فروش و ارزش گذاری بازار گسترده تر برای محصولاتشان. به زودی این طرح شامل ابزارهای بیشتری برای کنترل کیفیت، تامین مالی زنجیره تامین، شخصیسازی برای خریداران و فروشندگان خواهد بود تا معاملات محتملتر را به هم مرتبط کنند. و علاوه بر این، استارتاپ همچنین هوش تجاری و تحلیل بیشتری را برای مشتریان خود به همراه خواهد داشت.
Index Ventures نیز در این دور توسط GV (Google Ventures سابق) و Point Nine Capital و همچنین مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Figma، Dylan Field و David Notaker، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت حمل و نقل استارت آپی و باربری Sender، رهبری می شود.
ماهیت مشکلی که روزر به دنبال حل آن است این است که ماهیگیری یک صنعت بزرگ و در حال رشد است، اما بر پایه ناکارآمدی بزرگ بنا شده است – ناکارآمدی که بارها ثابت شده است که نه تنها برای تجارت، بلکه برای اکوسیستم های اقتصادی و زیست محیطی گسترده تر نیز مضر است.
جوئل وات – مدیرعامل، یکی از بنیانگذاران شرکت با مدیر ارشد بازرگانی نیکولا دسورمو، مدیر عملیاتی ارز ماتان و مدیر فنی توماس کویروگا – هنگامی که تجارت ماهیگیری خود را اداره کرد، این وضعیت را از نزدیک دید.
وات که در اصل یک حسابدار با تحصیلات است، اهل شمال اسکاتلند است (با لهجه ای که گاهی به سختی به گوش آمریکایی من می رسد) و پس از سال ها کار در یک شرکت بزرگ، به ریشه و زادگاه خود بازگشت تا ماهیگیری را شروع کند. کسب و کار – نه یک بازار مبتنی بر فناوری و یک بازی مبتدی با تجزیه و تحلیل کلان داده، بلکه یک عملیات ماهیگیری واقعی با کف خیس، اتاق های سرد و چکمه های زرد، به دنبال خانواده خود، با پدر و پدربزرگش نیز در ماهیگیری کار می کنند.
او گفت که در تقریباً 10 سال فعالیت، این تجارت را به 50 نفر و گردش مالی 10 میلیون پوند افزایش داد، “و این زمانی بود که ما شروع کردیم به مشاهده میزان ناکارآمدی او.” او گفت که بزرگترین مشکل برای تجارت ماهیگیری عدم اطمینان است.
«شما قایق و ماهیگیری دارید، آنهایی که محصولات را به چیزهایی که می توانید بخورید تبدیل می کنند، عمده فروشان و توزیع کنندگان، و سپس رستوران ها و ماهی فروشان. او گفت: “همه آنها نیاز به ارتباط یک به یک دارند، اما در واقعیت تعداد زیادی بازیگر و قیمت های زیادی وجود دارد.” بازار بسیار بزرگ است – 140000 کسب و کار متصل تنها در اروپا – اما معمولاً کسانی که بدون تکیه بر هیچ پلتفرمی برای دسترسی و مدیریت این پایگاههای مشتریان گستردهتر کار میکنند، میتوانند تنها 20 قرارداد را به طور همزمان انجام دهند، مهم نیست که چند ماهی باید بفروشید.
در مورد ماهی های فروشی هم این مشکل دارد. 250 گونه ماهی وجود دارد که معمولاً در تجارت ماهیگیری فروخته می شود، اما وقتی دامنه اندازه ها و سایر متغیرها را اضافه می کنید، آنچه وات گفت 35000 SKU است و ثبات کمی در قیمت گذاری در این چشم انداز وجود دارد. “هیچ کس نمی داند هزینه یک چیز چقدر است.”
به آن لایههای متعدد افراد در زنجیره و مراحلی که هر یک از آنها مدیریت میکنند و تاخیرهایی که منجر به محصولی بسیار فاسد شدنی میشود را اضافه کنید، وضعیت گیجکنندهای خواهید داشت. به ازای هر دو ماهی یا دیگر غذاهای دریایی که از آب خارج می شوند، فقط یک ماهی خورده می شود.
بنابراین وات کاری را انجام داد که هر حسابداری که بر ساخت و اداره یک تجارت ماهیگیری تمرکز دارد می تواند انجام دهد: او شروع به جستجوی نرم افزاری کرد که بتواند به مدیریت جنبه های تجاری کسب و کار او کمک کند. Rooser یک کلمه گویش دوریک است که در منطقه Watt اسکاتلند استفاده می شود و به معنای “قطع آبیاری” است.
وات گفت: “یکی از اعضای تیم در تجارت ماهیگیری من در مورد اینکه چگونه به نظر می رسد همیشه در حال مبارزه با آتش در جایی هستیم، اظهار نظر کرد.” ایده این است که نرم افزار Rooser اکنون به مبارزه با این آتش سوزی ها کمک می کند. در واقع این نرم افزار که Sea.Store نام داشت موثر بود و دیگران تمایل به استفاده از آن را پیدا کردند.
خریداران این پلتفرم میتوانند غذاهای دریایی را از 13 کشور مختلف تحویل دهند، اگرچه به گفته وات، ایسلند بزرگترین منبع در حال حاضر است. تا آنجا که به خریداران مربوط می شود، فرانسه در حال حاضر 95 درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده است.
فرانسه در واقع یک بازار غذاهای دریایی بسیار بزرگ است، اما این تنها بازار نیست. او گفت که ظهور او به عنوان یک خریدار عمده از سوی راسر عمدی بوده است.
“او گفت: “ما می خواستیم در یک بازار جا بیفتیم و سپس سمت عرضه را توسعه دهیم.” «اکنون میتوانیم به راحتی به کشورهای دیگر که در سراسر اروپا گسترش یافتهایم نقل مکان کنیم.
جورجیا استیونسون، شریک ایندکس که سرمایهگذاری را مدیریت میکند، گفت که بخشی از علاقه مندی به Index در اینجا این است که Rooser تا کنون در برآوردن نیازهای این عمودی خاص و ایجاد بازاری که آن را برآورده میکند موفق بوده است.
او گفت: «این اجازه می دهد تا ضرر کمتری داشته باشیم، اما همچنین به تاجران غذاهای دریایی اجازه می دهد کار خود را بهتر انجام دهند. و اگر چه منتقدان زیادی وجود دارند که صنعت ماهیگیری را به دلیل زیاده روی در آن و تخلیه ذخایر آن مورد انتقاد قرار می دهند. استیونسون گفت و همچنین به نظر میرسد که خود صنعت در حال بوروکراسیتر شدن است، استیونسون گفت که او معتقد است روزر به هر دو موضوع پرداخته است. ما روی دستهها و زیرساختها سرمایهگذاری کردهایم تا پایدارتر باشیم و میبینیم که روزر در همین راستا است.»