
تسلا روز چهارشنبه گفت که بحران زنجیره تامین، ظرفیت تولید کارخانههایش را محدود کرده است و انتظار دارد این درد تا پایان سال ادامه داشته باشد.
تسلا میگوید: «کارخانههای خودمان برای چندین فصل کمتر از ظرفیت کار میکنند، زیرا زنجیره تأمین به یک محدودیت بزرگ تبدیل شده است و احتمالاً تا پایان سال 2022 ادامه خواهد داشت».
تسلا در گزارش سود سه ماهه اول خود هشدارهایی را گنجانده بود که از انتظارات تحلیلگران برای درآمد و درآمد فراتر رفت و سهام را در معاملات پس از ساعت افزایش داد. تسلا 3.32 میلیارد دلار سود خالص گزارش کرد که 658 درصد نسبت به 438 میلیون دلار گزارش شده در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. تسلا همچنین درآمد 18.75 میلیارد دلاری را گزارش کرده است. بر اساس داده های یاهو فاینانس، تحلیلگران انتظار دارند که تسلا برای سه ماهه اول سال 2022 17.8 میلیارد دلار درآمد و 2.26 دلار به ازای هر سهم درآمد ایجاد کند.
چشم انداز ظرفیت تسلا حتی زمانی که دو کارخانه جدید در برلین و آستین، تگزاس افتتاح می کند، به دست می آید. تسلا ارسال خودروی مدل Y خود را آغاز کرده است این شرکت گفت: از Gigafactory Texas و Gigafactory Berlin-Brandenburg، اما به اندازه ای نیست که تأثیر قابل توجهی بر سود ناخالص سه ماهه اول داشته باشد.
تسلا همچنین برخی از استراتژی های زنجیره تامین و اهداف رشد خود را تشریح کرده و خاطرنشان کرده است که قصد دارد ظرفیت تولید خود را در اسرع وقت افزایش دهد.
ما انتظار داریم در یک افق چند ساله به رشد متوسط سالانه 50 درصدی در تحویل خودرو دست یابیم. این شرکت بدون تعیین سال مشخصی که برای رسیدن به این هدف به دنبال آن است، گفت: نرخ رشد به ظرفیت تجهیزات، کارایی عملیاتی و ظرفیت و ثبات زنجیره تامین بستگی دارد.
در سال 2021، این شرکت 936222 خودرو تحویل داد. افزایش 50 درصدی به معنای عرضه بیش از 1.4 میلیون خودرو در سال است.
این شرکت گفت: تسلا در خط مقدم زنجیره تامین، به ادغام عمودی برای کاهش تاثیر، از جمله “تلاش های قابل توجه در تولید سلول داخلی، خرید مواد خام و تنوع بخشیدن به تامین کنندگان” ادامه می دهد.
“چالشهای موجود در زنجیره تامین ثابت هستند و تیم ما بیش از یک سال است که در حال عبور از آنها بوده است. این شرکت در گزارش سه ماهه اول خود گفت، علاوه بر کمبود تراشه، شیوع اخیر کووید-19 بر زنجیره تامین و عملیات کارخانه ما تأثیر زیادی گذاشته است. «علاوه بر این، قیمت برخی مواد اولیه نیز در ماههای اخیر چندین برابر افزایش یافته است. اثر تورمی بر ساختار هزینه ما به تعدیل قیمت محصولات ما کمک کرده است، علیرغم تمرکز مداوم بر کاهش هزینه های تولید در صورت امکان.
کل صنعت خودرو تحت تاثیر محدودیتهای زنجیره تامین قرار گرفته است که برای اولین بار در طول همهگیری کووید-19 ظاهر شد و با جنگ در اوکراین بیشتر سرکوب شد. برخی از خودروسازان بهتر از سایرین عمل کردهاند، اما این امر به نوعی بر هر شرکتی تأثیر گذاشته است و برخی را مجبور به تولید خودروهایی بدون ویژگیهای خاصی کرده است که نیاز به تراشه دارند.