درست بیش از یک سال پس از راهاندازی واحد ویژهای متمرکز بر بازارهای دیجیتال در سازمان رقابت ملی، دولت بریتانیا کمی از آنچه که تنظیمکننده فناوری بزرگ جدید بر روی آن تمرکز خواهد کرد – از جمله تأییدیه که میتواند اگر غولهای پلتفرم از قوانین رفتار شخصیشده پیروی نکنند، جریمههایی تا 10 درصد از گردش مالی سالانه جهانی را اعمال میکنند.
با این حال، دولت هنوز دقیقاً تأیید نکرده است که انتظار دارد چه زمانی قانونی را برای توانمندسازی واحد بازارهای دیجیتال (DMU) تصویب کند – فقط گفت که قوانینی را ارائه خواهد کرد تا از نظر قانونی “به موقع” شود.
وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش (DCMS) در اواخر دیروز در پاسخ به رایزنی در مورد یک “رژیم طرفدار رقابت برای بازارهای دیجیتال” جدید که سال گذشته راه اندازی شد، گفت که قوانین ورودی “بازی منصفانه” برای فناوری های بزرگ – که دولت می خواهد بازارهای دیجیتال را بازتر و رقابتی تر کند – جابجایی بین اندروید و iOS را برای کاربران بریتانیا آسان تر می کند. بین حساب های رسانه های اجتماعی بدون از دست دادن داده های شما؛ و کنترل بیشتری بر روی داده های خود داشته باشند (با کنار گذاشتن تبلیغات “شخصی”).
DCMS همچنین از رژیم میخواهد که به کاربران گوشیهای هوشمند حق انتخاب بیشتری در مورد موتور جستجو و برنامههای پیامرسانی برای استفاده را بدهد – بنابراین به نظر میرسد DMU بر روی بارگذاری اولیه/گروهبندی غولهایی مانند اپل و گوگل تمرکز دارد.
افزایش رقابت با تنظیم قوانین برای غول های پلت فرم به گونه ای که آنها با مشتریان تجاری منصفانه برخورد کنند، یکی دیگر از اهداف کلیدی اصلاحات است، با تبلیغات DCMS که چگونه از کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها حمایت می کند.
دهها هزار شرکت کوچک و متوسط در بریتانیا نسبت به شرکتهای بزرگ فناوری که برای تجارت آنلاین به آنها اعتماد دارند، معامله بهتری خواهند داشت. شرکتهای فناوری ممکن است نیاز داشته باشند که به شرکتهای کوچکتر در مورد تغییرات در الگوریتمهایشان که باعث ایجاد ترافیک و درآمد میشود، هشدار دهند. بر درآمد آنها تأثیر می گذارد.» (چیزی که بسیاری از رقبای گوگل در طول سال ها از آن شکایت کرده اند.)
کریس فیلیپ، وزیر دیجیتال در بیانیه ای اظهار داشت:
“تکنولوژی در راه انجام تجارت هزاران شرکت بریتانیایی انقلابی ایجاد کرده است – به آنها کمک می کند تا به مشتریان جدید دست یابند و طیف وسیعی از خدمات آنلاین فوری را در اختیار مردم قرار دهند. اما تسلط چندین غول فناوری باعث بیرون راندن رقابت و سرکوب نوآوری شده است.
ما میخواهیم زمین بازی را یکسان کنیم و این تنظیمکننده فناوری جدید را با طیفی از قدرتها مسلح کنیم تا قیمتهای پایینتر، انتخاب بهتر و کنترل بیشتر برای مصرفکنندگان ایجاد کنیم، در حالی که از تولیدکنندگان محتوا، مبتکران و ناشران، از جمله در صنعت اخبار حیاتی خود، حمایت کنیم.
DCMS همچنین گفت که اقدامات ورودی “تضمین می کند که ناشران اخبار می توانند از محتوای اخبار آنلاین خود درآمد کسب کنند و برای آن دستمزد منصفانه ای دریافت کنند” – گفت که DMU این اختیار را خواهد داشت تا برای حل اختلافات مداخله کند. برای قیمت ها بین رسانه ها و پلت فرم ها، ” که دولت از کد مذاکره اخبار استرالیا الهام گرفته است که فیس بوک و گوگل را هدف قرار می دهد.
بر اساس DCMS، توسعه دهندگان برنامه همچنین می توانند برنامه های خود را با “شرایط منصفانه تر و شفاف تر” بفروشند.
در اینجا، دولت احتمالاً از تعدادی از اقدامات بینالمللی استفاده میکند تا اپل و گوگل را وادار کند که کنترل کامل سیاستهای فروشگاه اپلیکیشن را کنار بگذارند. (اگرچه شیطان در جزئیات کدهای رفتاری است که DMU اعمال خواهد کرد و ما باید مدتی صبر کنیم تا آنها را ببینیم، همانطور که DCMS تأیید کرد: “دولت فعالیت های دیجیتال و الزامات رفتاری را برای شرکت های درون رژیم تعیین خواهد کرد. وقتی قانون را ارائه می کند.»)
بر اساس DCMS، تنها «تعداد کمی از شرکتها با قدرت بازار قابل توجه و تثبیت شده در بریتانیا» با وضعیت استراتژیک بازار شناسایی میشوند و در نتیجه در داخل رژیم قرار میگیرند. در این بیانیه آمده است: «این تضمین میکند که رژیم قدرتمندترین شرکتها را در قبال رفتارشان پاسخگو میداند.
او گفت: “DMU زرادخانه ای از تحریم های شدید را برای مقابله با عدم رعایت موارد زیر در اختیار خواهد داشت، از جمله جریمه تا 10 درصد از گردش مالی سالانه جهانی و جریمه های اضافی 5 درصد از گردش مالی روزانه جهانی برای هر روز ادامه نقض.” همچنین تصریح میکند که این واحد میتواند “رفتار شرکتهایی را که الزامات رفتاری آنها را نقض میکنند، تعلیق، مسدود و معکوس کند و به آنها دستور دهد اقدامات لازم برای رفع تخلف را انجام دهند.”
DCMS گفت: «مدیران ارشد اگر شرکتهایشان به درستی با درخواستهای اطلاعاتی تعامل نکنند، با تحریمهای مدنی مواجه خواهند شد.
پیگیری دیگر، تعهدی برای تعدادی از غولهای فناوری تحت پوشش رژیم (همچنین به عنوان آنهایی که دارای قدرت بازار قابل توجه و ثابت در بریتانیا هستند) خواهد بود که قبل از بسته شدن، گزارشی در مورد خریدهای CMA ارائه دهند تا دستور دهند تنظیم کننده برای انجام یک ارزیابی اولیه از ادغام “برای تعیین اینکه آیا تحقیقات بیشتری لازم است”.
پاییز گذشته، CMA به فیسبوک / متا دستور داد تا خرید (تکمیلشده) Giphy را لغو کند – با تکیه بر قوانین و قدرتهای رقابت موجود برای این مداخله. اما در آینده، هدف DMU این است که در وهله اول از خرید یک رقیب کوچکتر غولی مانند Meta جلوگیری کند، اگر / زمانی که نگرانی های اصلی رقابت مرتبط با ادغام پیشنهادی را شناسایی کند.
به نظر می رسد که این ماده توانایی Big Tech را برای خرید و بسته کردن (در غیر این صورت جذب / درهم شکستن رقبای کوچکتر – به اصطلاح “خریدهای قاتل”) را محدود خواهد کرد، که به طور گسترده برای مصرف کنندگان و رقابت وحشتناک در نظر گرفته می شوند (حتی اگر برخی از سرمایه گذاران خطرپذیر ممکن است خوشحال باشند. برای یافتن راهی).
آندریا کوزلی، مدیر اجرایی CMA، در بیانیه ای در مورد اعلامیه DCMS DMU گفت:
“CMA از این پیشنهادها استقبال می کند و ما خوشحالیم که دولت تعدادی از توصیه های ما را پذیرفته است که به DMU اجازه می دهد یک رژیم بازار دیجیتال کارآمد و پایدار در بریتانیا را نظارت کند.
“CMA آماده است تا به دولت کمک کند تا اطمینان حاصل کند که قوانین می تواند در سریع ترین زمان ممکن ارائه شود تا مصرف کنندگان و مشاغل بتوانند از آن بهره مند شوند.
بریتانیا از اروپا عقب است
DMU در آوریل سال گذشته در سایه کار خود را آغاز کرد، پیش از اصلاحات “طرفدار رقابتی” مورد انتظار در نظارت غول فناوری، که دولت گفت آن را برای تنظیم قوی ترین پلت فرم ها، همچنین با به اصطلاح “بازار استراتژیک” معرفی خواهد کرد. ” وضعیت “، پس از حرکت های مشابه در سایر نقاط اروپا.
آلمان در اینجا پیشتاز است – پس از شناسایی گوگل و فیس بوک / متا به عنوان موضوع اصلاح شده رژیم رقابتی خود برای قدرتمندترین غول های فناوری، پس از به روز رسانی قانون در اوایل سال 2021 – به این معنی که دفتر کارتل فدرال این کشور اختیار دارد تا برای رسیدگی به مسائل تسلط Big Tech در بازار سریعتر مداخله کنید.
در اوایل ماه مارس، قانونگذاران اتحادیه اروپا همچنین در مورد جزئیات نهایی یک رژیم اولیه پیشنهادی در پایان سال 2020 به توافق رسیدند که در سراسر بلوک اعمال خواهد شد – با اعمال مجموعه ای از تعهدات عملیاتی قبلی که قانون پاناروپایی در حال اجرا بر روی آنها اعمال می شود. به عنوان “نگهبان” اینترنت، با جریمه تا 10٪ از گردش مالی سالانه جهانی برای عدم رعایت.
مقررات اولیه اتحادیه اروپا به نام قانون بازارهای دیجیتال (DMA) قرار است در بهار آینده اجرایی شود.
این بدان معنی است که بریتانیا در حال حاضر در پرداختن به مسائل ساختاری کلیدی رقابت با بازارهای دیجیتال عقب مانده است – مسائلی که مرجع رقابت خود، سازمان رقابت و بازار (CMA)، سال ها صرف بررسی آنها در برخی موارد، مانند تبلیغات دیجیتال کرده است. ، که او نتیجه می گیرد آنقدر خراب است که برای تنظیم غول های تبلیغاتی به قدرت های جدیدی نیاز دارد؛ او اخیراً نگرانی های اولیه را در مورد دوگانگی اپل و گوگل در فروشگاه های اپلیکیشن موبایل مطرح کرده است.
و در حالی که DMU از نظر فنی آماده و کار میکند، هنوز قدرتی ندارد که غولهای فناوری بیش از حد قدرتمند را تصاحب کند – باعث میشود مصرفکنندگان و کسبوکارها در بریتانیا به مکیدن T&Cهای ناعادلانه ادامه دهند.
هنوز مشخص نیست که چقدر از بریتانیا عقب خواهد بود.
در هفتههای اخیر، گزارشها حاکی از آن است که دولت برنامهای را برای تنظیم فعالتر غولهای فناوری آغاز کرده است. اگرچه DCMS ادعا می کند که وزرا به اصلاحات متعهد می مانند – فقط بدون مشخص کردن دقیقا چه وقت دولت در واقع آن را تحویل خواهد داد.
اصلاحات با تأخیر نمی تواند چیزی را در کوتاه مدت یا حتی میان مدت برطرف کند، با توجه به اینکه معمولاً چقدر زمان صرف رژیم های نظارتی برای اهداف رویه ای و غیره می شود. و با قدرت تثبیت شده فناوری های بالا در بازار، هرگونه تاخیر برای مصرف کنندگان و رقابت در بریتانیا پرهزینه به نظر می رسد – که آنها در حال حاضر از دست داده اند.