
تا زمانی که در نزدیکی بندری زندگی نکنید، احتمالاً به ده ها هزار کشتی کانتینری که دریاها را در هم می ریزند و هر سال حدود 1.8 میلیارد تن کالا حمل می کنند، فکر نمی کنید. با این حال، این کشتی ها با برخی از کثیف ترین سوخت های موجود کار می کنند و گازهای گلخانه ای بیشتری نسبت به هواپیماها منتشر می کنند. این صنعت در حال بررسی سوخت های جایگزین و برق رسانی برای حل مشکل کشتی های نسل بعدی است، اما در این بین، یک پروژه راه اندازی با پشتیبانی Y Combinator در حال آماده سازی (امیدواریم) برای کمک به کربن زدایی قایق های بزرگی است که در آب هستند.
آلیسیا فردریکسون، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت Seabound در لندن در حال ساخت نمونه اولیه تجهیزات جذب کربن است که با استفاده از “رویکرد مبتنی بر آهک” به دودکش کشتی ها متصل می شود تا انتشار کربن را تا 95٪ کاهش دهد. TechCrunch. به گفته فردریکسون، فناوری این استارت آپ با هدایت گازهای دودکش به داخل ظرفی پر از سنگ های متخلخل اکسید کلسیم کار می کند که به نوبه خود “به دی اکسید کربن متصل می شوند تا کربنات کلسیم را تشکیل دهند” – اساساً سنگ آهک.
اگرچه ترسیب کربن هنوز برای کشتی ها اتفاق نیفتاده است، Seabound تنها یکی از شرکت هایی است که باید ثابت کند که این فناوری در نهایت می تواند رشد کند. سایرین، از جمله K Line ژاپن و Value Maritime مستقر در هلند، در حال توسعه فناوری جذب کربن خود برای کشتیها هستند که معمولاً از یک رویکرد مبتنی بر حلال استفاده میکنند (که به طور فزایندهای در کارخانهها استفاده میشود). با این حال، به گفته فردریکسون، این روش نسبتاً اثبات شده به فضا و انرژی بیشتری در کشتی ها نیاز دارد، زیرا فرآیند جداسازی CO2 در کشتی انجام می شود.
در مقابل، Seabound قصد دارد CO2 را در خشکی پردازش کند. هنگامی که کشتی ها از سفر خود باز می گردند، سنگ آهک را می توان همانطور که هست فروخت یا با حرارت جدا کرد. به گفته فردریکسون، که قبلا در ساخت استارتاپ دریایی Liquid Wind کمک کرده بود، در مورد دوم، اکسید کلسیم مجددا استفاده می شود و کربن برای استفاده یا جداسازی فروخته می شود. بنیانگذار آن، CTO Roujia Wen، قبلاً روی محصولات هوش مصنوعی در آمازون کار می کرد.
Seabound میگوید که شش تعهدنامه را با «صاحبان کشتیهای بزرگ» امضا کرده است و قصد دارد سال آینده این فناوری را روی کشتیها آزمایش کند. برای رسیدن به آنجا، شرکت 4.4 میلیون دلار در دور اولیه به رهبری کریس ساکا Lowercarbon Capital ارائه کرد. چندین شرکت دیگر نیز به این معامله پیوستند، از جمله کشتیرانی اقیانوس آرام شرقی، Emles Venture Partners، Hawktail، Rebel Fund و Soma Capital.
فراتر از جذب کربن، پرتاب دیگری که توسط Y Combinator پشتیبانی می شود متعهد به کربن زدایی کشتی های موجود از طریق طرح جایگزینی باتری جدید است. Fleetzero مستقر در نیواورلئان قصد دارد کشتیهای برقدار را با استفاده از باتریهای کانتینری که میتوانند از طریق شبکهای از ایستگاههای شارژ در بنادر کوچک شارژ شوند، تغذیه کند.