بازی تحویل فوری غذا برای افراد ضعیف نیست. در اوایل امسال، ما اشاره کردیم که با توجه به رقابت پذیری بازار و خشک شدن منابع مالی در مراحل بعدی برای بخش های پول بر مانند این، عرضه مواد غذایی یک تجارت دشوار است.
حتی غول های این صنعت نیز از این امر در امان نیستند. شاهد بودیم که Instacart رتبه خود را کاهش داد تا به آنچه در DoorDash در بازارهای عمومی رخ میداد نزدیکتر شود، جایی که قیمت سهام آن نیز در شش ماه گذشته کاهش یافته است.
شرکت تحویل JOKR نیز در ماه های اول خود از برخی تردیدها مصون نبود. اکتبر گذشته، The Information گزارش داد که این شرکت که در اوایل سال جاری تأسیس شد، «در پایان جولای 13.6 میلیون دلار تا 1.7 میلیون دلار درآمد از دست داد. او 2.3 میلیون دلار صرف خرید و تحویل کالا کرد.
با این حال، این شرکت در ماه دسامبر به جمع آوری 260 میلیون دلاری خود ادامه داد تا به یک شرکت چند میلیارد دلاری تبدیل شود، و علیرغم برخی دردسرهای رو به رشد، به نظر می رسد که برخی معتقدان و مدل کسب و کار حداقل در حال حاضر کار می کند. این نرم افزار دارای یک برنامه جدید مبتنی بر هوش مصنوعی است که به رفتار خرید مشتری در گذشته گوش می دهد تا سفارشی سازی محصول و همکاری جدید با پلتفرم کربن زدایی Plan A را فراهم کند تا به “اولین فروشگاه تحویل فوری با فضای مثبت” تبدیل شود.
من با رالف ونزل، بنیانگذار و مدیر عامل JOKR صحبت کردم که چرا او فکر می کند مدل شرکتش بهتر از بقیه کار می کند. چت با Wenzel برای طولانی و وضوح ویرایش شد.
TC: محیط فعلی برای آشپزخانه های تاریک و تحویل غذا چگونه است؟
ونزل: من این را از سطل های مختلف می بینم. اول از همه، ما هنوز شاهد تغییر بسیار بسیار قوی از سفارشات خواربار فروشی آفلاین به سفارشات خواربار فروشی آنلاین هستیم. وقتی با مشتریان در مورد نظرسنجی ها و گروه های متمرکز صحبت می کنیم، همچنان می بینیم که مشتریان از روش های موجود برای سفارش آنلاین ناراضی هستند. به عنوان مثال، ناسازگار است، زمان زیادی می برد، بسیار شخصی نیست، فاقد محصولات خاص و کیفیت و کمیت محدوده است. هنوز هم در تجربه آفلاین و آنلاین کاستیهایی وجود دارد، اما مشتریان اساساً به دنبال نوع سریعتر و مناسبتری از تجربه خواربارفروشی آنلاین هستند. دوم، سرمایه جایی می رود که شرکت ها بالاترین کارایی و پایداری را ایجاد کنند. به همین دلیل است که کل صنعت منطقی تر شده است. و مانند [that happens] رقابت آسان تر است زیرا رقابت در حال حاضر واقعاً برای بهترین تجربه کاربر و بیشترین کارایی است.
تی سی: اخیراً روی چه چیزی تمرکز کرده اید؟
ونزل: در 12 ماه گذشته، ما تمرکز زیادی روی چیزی داشته ایم که آن را “کشف مجدد خرده فروشی” می نامیم، که برای ما به دنبال شکستن زنجیره تامین و به طور خاص است.
TC: این استراتژی تاکنون چگونه کار کرده است؟
ونزل: این به ما امکان می دهد اساساً به طیف بسیار خوبی که مستقیماً از سازنده و سازنده واقعی خریداری می شود اعتماد کنیم و از آن بهره ببریم. ما پیشنهاد خود را تازه تر ساختیم. در مقایسه با برخی از بازیکنان دیگر که تمرکز بیشتری روی راحتی بیشتر دارند، ما بیشتر و بیشتر به سمت تبدیل شدن به یک برنامه و سرویس تبدیل شده ایم که قادر به ارائه اقلام راحت است، بلکه می توانیم طیف گسترده ای از محصولات خواربارفروشی را نیز پوشش دهیم. ، از جمله بخش بسیار زیادی از محصولات تازه مانند میوه ها، سبزیجات، ماهی و گوشت، و بنابراین ما خود را نه تنها به عنوان جایگزینی برای راحتی آنلاین، بلکه در واقع به عنوان یک سوپرمارکت آنلاین جامع تر و جایگزینی برای مواد غذایی معرفی کرده ایم. ما قبلاً پس از 12 ماه کار کاملاً مثبت شده ایم برای سود ناخالص سطح گروه برای تجارت محلی خود در همه کشورهایمان.
TC: این در حال حاضر چه معنایی برای آینده نزدیک JOKR دارد؟
ونزل: برای ما، این مدرک شماره یک است که مدل کسب و کار کار می کند. این همچنین به ما امکان می دهد در آینده به طور پایدارتری رشد کنیم. این امر ما را به طور فزاینده ای از سرمایه خارجی مستقل می کند. با هر سفارشی که تحویل می دهیم، اکنون حاشیه مشارکت مثبتی داریم و این به ما امکان می دهد اساساً تجارت را به روشی بسیار مؤثر برای پیشرفت بسازیم.
TC: من در مورد تعدادی از شرکتهای تحویل مواد غذایی بر حسب تقاضا گزارش دادهام و همه سعی میکنند جایگاهی برای خود پیدا کنند. برخی بر روی سرعت تمرکز می کنند یا اگر در میانه پخت و پز به کالایی نیاز دارید تماس می گیرند. با این حال، ما شاهد کاستی هایی در این صنعت بودیم، به عنوان مثال، Zero Grocery حدود یک ماه پس از گزارش دور جدید بودجه خود، منصرف شد. املاک نیز گران است که هزینه ها را کاهش می دهد. چه چالش هایی برای این کار وجود دارد؟
ونزل: با تعریف اینکه مشتریان چه نیازی دارند و چه زمانی، توانسته ایم اقلام را با کارایی بیشتری به روشی هدفمندتر تهیه کنیم و موجودی خود را سریعتر از هر سوپرمارکت متوسطی که برای آنها 30 تا 45 روز است، تبدیل کنیم. ما می توانیم موجودی خود را در حدود 15 روز برگردانیم و زباله ها را دفع کنیم. سس مخفی باید بسیار دقیق، تعریف شده و پیش بینی شده باشد که چه نوع موجودی را تهیه می کنید و چگونه آن را تهیه می کنید، به طوری که به طور مرتب با فرکانس بالا ساخته شود تا گردش موجودی شما بسیار سریع باشد. سپس این انعطافپذیری را به موجودی منتقل کنید، جایی که به مشتریان اجازه میدهید چسبندگی را برای پلتفرم ایجاد کنند، نه تنها تحویل سریع دارند، بلکه اقلام را از طریق سفارشیسازی نیز ارائه میکنند.
TC: داستان JOKR در فوریه در مورد فروش احتمالی عملیات در نیویورک نوشته شد. این شرکت وقوع این اتفاق را رد کرد. میشه توضیح بدی
ونزل: ما هرگز نمی دانیم که شایعات از کجا می آیند و در مورد آنها نیز اظهار نظر نکرده ایم. ما دائماً در حال بهینه سازی هستیم که در کدام محله هستیم و کدام انبارها ارزش کار کردن را دارند. در هر شهر مناطقی وجود دارد که بیشتر از سایرین برای این نوع مدل کسب و کار کاربرد دارند. هدف ما بهینه سازی ردپای خود در نیویورک بود. از نقطه نظر تخصیص انبار، با نگاه به مکان مناسب، نزدیکی مناسب به مشتریان مختلف، انبارهای جدید افتتاح کردیم و انبارهای دیگر را تعطیل کردیم. اما ما در نیویورک کار می کنیم و هیچ تغییر استراتژیک وجود ندارد.
TC: نقش JOKR در سراسر جهان در حال حاضر چیست و آینده این شرکت چیست؟
ونزل: ما در شش کشور از جمله ایالات متحده، برزیل، مکزیک، کلمبیا، پرو و شیلی هستیم. در این مرحله، ما هیچ گونه توسعه ای را متصور نیستیم، اما در عوض به عمق زنجیره ارزش در این زمینه ها می رویم تا فرصت های بیشتری را باز کنیم و کیفیت و کمیت محدوده خود را گسترش دهیم. ما می خواهیم مطمئن شویم که عرضه بسیار جامعی از مواد غذایی و فراتر از آن داریم. ما در حال حاضر به دنبال دستههایی غیر از خواربار، مانند گسترش عرضه برچسبهای خصوصی، استفاده از JOKR بهعنوان بستری برای راهاندازی برندهای جدید هستیم. ما قبلاً چندین برند را در چند هفته گذشته راه اندازی کرده ایم و این تلاش ها را بیش از پیش افزایش می دهیم.
ما همچنین می خواهیم زمان تحویل را برای اطمینان از حداکثر انعطاف پذیری افزایش دهیم. ما در حال حاضر در شهرهای بزرگ مانند سائوپائولو و مکزیکو سیتی هستیم، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم تا بتوانیم پوشش کامل شهرها را داشته باشیم و پتانسیل رفتن به شهرهای دیگری را که در حال حاضر تحت پوشش نیستند، داشته باشیم. اصولاً در سال های آینده می توانیم در آنجا استخدام شویم.