
طبق گزارش اخیر بلومبرگ اینتلیجنس، متاورس یک بازار 800 میلیارد دلاری است. دیگران در مورد اینکه متاورژن واقعا چیست بحث می کنند، اما با این همه پول و کنجکاوی در اطراف آن، همه را وادار به صحبت می کند.
بدون شک هوش مصنوعی نقش بزرگی در متاورس ایفا خواهد کرد، به خصوص زمانی که ما با دیگران ارتباط برقرار می کنیم. اگرچه ما بیشتر از همیشه به هم متصل خواهیم بود، هوش مصنوعی به هیچ دولتی وابسته نیست، یک استاندارد یا کد اخلاقی می تواند عواقب شیطانی داشته باشد. همانطور که اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل اخیرا پرسید: “چه کسی می تواند قوانین را تعیین کند؟”
درک اثرات هوش مصنوعی
از آنجایی که الگوریتمهای هوش مصنوعی توسط افراد دارای سوگیری ساخته میشوند، میتوان آنها را برای پیروی از الگوهای فکری و سوگیریهای خالقان خود ایجاد کرد – که سپس میتوان آنها را چند برابر کرد. ما دیدهایم که چگونه هوش مصنوعی میتواند سوگیری جنسیتی ایجاد کند، یا اینکه چگونه هوش مصنوعی میتواند محدودیتهای کارت اعتباری بیشتری را به مردان نسبت به زنان بدهد، یا اینکه چگونه برخی از گروههای قومی بیشتر مستعد تعصبات ناعادلانه هستند. برای ایجاد متاورژن پررونق و منصفانهتر، باید به مدلهای تاریک هوش مصنوعی نگاه کنید که میتوانند سوگیری ایجاد و حفظ کنند. اما چه کسی باید تصمیم بگیرد؟ و چگونه مردم می توانند از تعصب اجتناب کنند؟
راه حل کاهش این “هوش مصنوعی آزمایش نشده” توسعه استانداردهای اخلاقی در همه سازمان ها است. از دیدگاه ما، مدلهای تاریک هوش مصنوعی میتوانند تهاجمی باشند. بیشتر هوش مصنوعی ها بدون نظارت اخلاقی توسعه یافته اند و این باید در متاورس تغییر کند.
ما باید مطمئن شویم که زبان هوش مصنوعی نیز برای اخلاقی بودن آموزش دیده است.
از هوش مصنوعی برای ترجمه پیام ها در متاورس استفاده کنید
به عنوان یک زبان آموز مشتاق و بنیانگذار شرکتی که از هوش مصنوعی و افراد برای ارتباط بین مردم در سراسر جهان استفاده می کند، از این که همه به یک ابر چند زبانی تبدیل شوند هیجان زده هستم – توانایی صحبت کردن به چندین زبان – اما من حتی بیشتر علاقه مند به دانستن اینکه هوش مصنوعی چگونه کار خواهد کرد.
در متاورس، بسیاری از کاربران احتمالاً به زبان خود با مترجمان بالقوه زبان مبتنی بر هوش مصنوعی ارتباط برقرار می کنند. اگر مراقب نباشیم، فناوری زبان مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند مغرضانه باشد. ما باید مطمئن شویم که زبان هوش مصنوعی نیز برای اخلاقی بودن آموزش دیده است.
تصور کنید که آواتار جو می خواهد با آواتار میگل صحبت کند، اما جو و میگل به یک زبان صحبت نمی کنند. هوش مصنوعی چگونه پیام های آنها را ترجمه می کند؟ به طور مستقیم؟ یا برای نیت شخص ترجمه می کنیم نه به معنای واقعی کلمه تا شخص دریافت کننده پیام را بفهمد؟
محو کردن مرزهای بین انسان و ماشین
مهم خواهد بود که ما در متاوره چند “انسان” باشیم. کسبوکارها میتوانند از فناوری زبان برای ترجمه سریع تعاملات به زبانهای مختلف استفاده کنند، که میتواند به ایجاد جامعه آنلاین، اعتماد و شمول کمک کند.
با این حال، اگر در کلماتی که انتخاب می کنیم مراقب نباشیم، فناوری همچنین می تواند سوگیری ایجاد کند یا اجازه رفتار غیر مدنی را بدهد. چطور؟ آیا تا به حال شنیده اید که یک کودک 3 ساله با الکسا صحبت کند؟ شخصیت کلمه ای برای آن نیست. وقتی مردم می دانند که با فناوری تعامل دارند، نه با افراد واقعی، نیازی به مودب بودن احساس نمی کنند. در عوض، مشتریان با چت بات ها، الکسای آمازون و خطوط تلفن خودکار بی ادب هستند. لیست ادامه دارد. در دنیای ایدهآل، هوش مصنوعی برای زبان، تفاوتهای ظریف و همدلی مورد نیاز برای نشان دادن دقیق یک فرد را به تصویر میکشد، به طوری که متاورس به مکانی تبدیل میشود که مردم و فناوری با هم رشد میکنند.
هوش مصنوعی غیرشخصی در فراجهان نیز می تواند منفی باشد. زبان مناسب می تواند یک ارتباط و درک واقعی و عاطفی ایجاد کند. با عملیات زبان مبتنی بر هوش مصنوعی، پیام مناسب می تواند به انسانی کردن برند کمک کند. فناوری که می تواند به برندها در برقراری ارتباط فوری به زبان های مختلف کمک کند، کلید خواهد بود. ما معتقدیم که اعتماد مشتری بر اساس زبان مادری ساخته شده است. اما جامعه مجازی بدون مرز چگونه می تواند زبان مادری داشته باشد؟ و چگونه این محیط می تواند اعتماد ایجاد کند؟
همانطور که قبلاً اشاره کردم، متاورس پتانسیل زیادی برای کسب و کارها دارد تا در دنیای مجازی بیشتر در معرض دید قرار گیرند. مردم در حال حاضر پول جدی برای مد مجازی می دهند و این روند فقط ادامه خواهد داشت. برندها باید راههایی برای ایجاد تجربیات آنلاین بیابند که احساس واقعی یا حتی بهتر از تعامل شخصی داشته باشند. این یک نوار بالا برای تعالی است و ارتباطات زبانی هوشمند بخشی از این سفر خواهد بود.
در نهایت می توان حدس زد که متاورس چگونه به نظر می رسد. با این حال، هیچکس نمیخواهد به خاطر تأثیر نامتناسب هوش مصنوعی بر گروهی از افراد بر گروهی دیگر یا اینکه چگونه هوش مصنوعی محصولشان را غیرانسانی کرده است، برندی باشد که به خاطر بسپارد. هوش مصنوعی اراده در پیش بینی الگوها برای همیشه بهتر شوید. با این حال، هوش مصنوعی میتواند عواقب جدی برای نحوه «زندگی» ما در متاورژن داشته باشد. به همین دلیل است که یک اخلاق مسئولیت پذیر یا اخلاقی هوش مصنوعی مورد نیاز است.
وقتی هوش مصنوعی زبان، چت بات ها یا واقعیت های مجازی برندها را تغذیه می کند، فرصت های زیادی برای از دست دادن اعتماد مشتری یا حس انسانیت وجود دارد. این بر عهده محققان و کارشناسان هوش مصنوعی است که با برندها برای یافتن راه حل هایی برای چارچوب های هوش مصنوعی مسئول کار کنند تا بتوانیم با آرامش در دنیای متاورانه “زندگی کنیم”.