
در اوج همهگیری کووید-19، زمانی که اجبار ماسک در عمومی و خصوصی رایج شد، فروشندگان فناوری شروع به فروش محصولاتی کردند که به ادعای آنها میتوانست تشخیص دهد که آیا فردی ماسک زده است یا نه. با بیانیه های مطبوعاتی و تظاهرات واضح، فروشندگان توجه منتقدان را به خود جلب کردند که در مورد احتمالات راه حل ها و برنامه های کاربردی بالقوه برای نظارت تردید داشتند. تحقیقات بازار متحد خوشبین است که ارزش بازار تا سال 2027 بیش از 1 میلیارد دلار خواهد بود.
اکنون که دستورات ماسک در کشورهای سراسر جهان مطرح شده است – البته به گفته برخی کارشناسان بهداشت زودرس – گرد و غبار شروع به فرونشستن کرده است. طبق مصاحبه با تامین کنندگان، در حالی که تقاضا برای فناوری های تشخیص ماسک به طور پیوسته در حال کاهش است، محصولات اثرات گسترده ای با پیامدهایی برای حفظ حریم خصوصی و امنیت داشته اند.
به عنوان مثال، شان مور، مدیرعامل Trueface، می گوید که نمی بیند مشتریانی که قبلاً فناوری تشخیص ماسک Trueface را خریداری کرده اند، استفاده از آنها را به این زودی کاهش دهند. مانند بسیاری از ارائه دهندگانی که تشخیص ماسک را به عنوان یک سرویس ارائه می دهند، Trueface که توسط شرکت امنیت بیومتریک Pangiam در سال 2021 خریداری شد، از تجربه در تشخیص چهره ناشی می شود. این شرکت قبل از اینکه تمرکز خود را بر روی دادههای بیومتریک گسترش دهد، شروع به استفاده از الگوریتمهایی بر روی فیلمهای دوربین برای استخراج انبوهی از دادهها، از جمله تشخیص پلاک خودرو و کشف اشیا کرد.
“ما شروع به توسعه هر دو کردیم ماسک شناسایی و شناسایی افراد دارای الف ماسک در حدود آوریل 2020، پس از شیوع COVID-19 در ایالات متحده، تقریباً 50٪ از مشتریان ما از ما می خواستند که نرم افزار آنها را به روز کنیم. ماسک کشف تا آنها بتوانند به طور برنامه ریزی شده به مشتریان خود بگویند که خودشان دانلود کنند ماسک “، مور از طریق ایمیل به TechCrunch گفت. “ما قصد داریم آن را حفظ کنیم ماسک تشخیص و شناسایی با الف ماسک به عنوان بخشی از ما [product] در صورت لزوم دوباره.»
همانطور که خوانندگان معمولی این سایت به خوبی می دانند، تشخیص چهره محل بحث و جدل است. در حالی که شرکتهایی مانند Trueface ادعا میکنند که فقط در استقرار فناوری «مسئولانه» مشارکت دارند، تاریخ اخیر مملو از نمونههایی از سوء استفاده از تشخیص چهره است، مانند نرمافزاری که توسط هوآوی و دیگران برای شناسایی اعضای گروه هدف اقلیت اویغور ایجاد شده است. مطالعات متعدد، از جمله پروژه قابل توجه جنسیت سایه ها، همچنین نشان می دهد که فناوری های تشخیص چهره در معرض انواع سوگیری ها از جمله جنسیت، نژاد و قومیت هستند. پلیس چندین مظنون سیاه پوست را بر اساس شواهد نادرست تشخیص چهره دستگیر کرده است.
Trueface از بیان اینکه چه مشتریانی در حال حاضر از محصولات تشخیص ماسک و تشخیص چهره آن استفاده می کنند خودداری کرد، اما قبل از آن این شرکت قراردادی را با نیروی هوایی ایالات متحده برای “دسترسی ایمن و امنیت به پایگاه” به دست آورد.
Motorola Solutions، فروشنده دیگری که در طول همه گیری همه گیر شروع به ارائه محصولات تشخیص ماسک کرد، می گوید هر مشتری که نرم افزار مدیریت ویدئو Avigilon Control Center 7 (ACC7) و سخت افزار لازم را خریداری کند ممکن است همچنان به فناوری تشخیص ماسک دسترسی آزاد داشته باشد. (ACC7 توسط Avigilon، یک شرکت دوربین مداربسته کانادایی که Motorola Solutions آن را در مارس 2018 خریداری کرد، نگهداری می شود.) Motorola Solutions لیستی از مشتریان را در صورت درخواست ارائه نکرد، اما طبق NBC، Avigilon زمانی با مناطق مدرسه قرارداد داشت. ادارات پلیس و مقامات مسکن در ایالات متحده
“[Our] الیزابت سخنگوی Motorola Solutions گفت: “فناوری تشخیص بدون ماسک صورت یک فناوری تشخیص مبتنی بر ویدئو است که می تواند اشیاء را در میدان دید دوربین تشخیص دهد، آنها را به عنوان انسان طبقه بندی کند و تشخیص دهد که آیا جسم ماسک زده است.” یک ایمیل. علاوه بر هشدار برای اپراتورهای امنیتی، کاربران میتوانند گزارشهای کل سازمانی را با تجزیه و تحلیل آماری در طول زمان تولید کنند تا به کارفرمایان کمک کند تا با نگرانیها مقابله کنند… در حال حاضر، این ویژگی برای خاموش یا خاموش کردن در دسترس مشتریان باقی خواهد ماند. به استفاده ادامه دهید. به صلاحدید آنها.”
مانند Motorola Solutions، Rhombus Systems، یک ارائه دهنده سیستم های امنیتی مستقر در ساکرامنتو، کالیفرنیا، چند ماه پیش (ژانویه 2021) شروع به ترکیب ماسک صورت به عنوان بخشی از پلت فرم استاندارد خود کرد. گرت لارسون، مدیر عامل شرکت TechCrunch از طریق ایمیل به TechCrunch گفت، شرکتها میتوانند از آن برای دریافت هشدارها از طریق اعلانهای فشاری یا ایمیل استفاده کنند، زمانی که سیستم تشخیص میدهد که شخصی ماسک بر چهره ندارد.
لارسون در ایمیلی گفت: “ما می دانیم که تعداد انگشت شماری مشتری داریم که از آن استفاده می کنند، اما هرگز یک ویژگی پرکاربرد نبوده است.” “ما هیچ برنامه فوری برای حذف این ویژگی نداریم، اما این چیزی است که به طور مداوم بر اساس اینکه به نظر می رسد دستورات ماسک برمی گردند یا نه، نظارت خواهیم کرد.”
در یک بیانیه مطبوعاتی در اکتبر گذشته، Rhombus گفت که مناطق مدرسه، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، مقامات شهری و 500 شرکت فورچون را از جمله مشتریان خود می داند.
ویژگیهای هشداری مانند موارد ارائه شده توسط Motorola Solutions و Rhombus برای کارشناسان حفظ حریم خصوصی مهم است، آنها نگران هستند که فناوری سطوح بالاتر نظارت را عادی کند – به مدیران مهمات برای مجازات کارکنان غیرمجاز میدهد. آمازون شناخته شده است که از الگوریتمهایی برای بررسی عملکرد کارگران انبار در سطح دقیق استفاده میکند، و با صرف زمان زیاد و دور از اسکن بارکد یا مرتبسازی محصولات در سطلها، کارگران را آزار میدهد.
تصادفاً، یک سال پیش، آمازون کار بزرگی را با فناوری به نام «دستیار فاصله» انجام داد که این شرکت برای نظارت بر رعایت قوانین فاصله اجتماعی توسط کارگران انبار توسعه داد. سخنگوی Barbara Agrait در ایمیلی به TechCrunch گفت که دستیار فاصله برای استفاده مدیران انبار آمازون در دسترس است، اما دیگر مورد نیاز نیست، که منعکس کننده راهنمایی های اخیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده است.
سایر ارائه دهندگان مانند Montevideo، Tryolabs مستقر در اروگوئه این کار را انجام داده اند این نوع فناوری را در مکان های عمومی بیشتری از جمله مغازه ها اعمال می کند. یک شرکت مشاوره هوش مصنوعی به نام Tryolabs یک محصول تشخیص ماسک به نام MaskCam ایجاد کرده است که آمار استفاده بلادرنگ ماسک را تولید می کند. ارنستو رودریگز، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل، می گوید که علاقه از روزهای اول شیوع بیماری همه گیر کاهش یافته است، اما MaskCam زمانی در فرودگاه بوزمن مونتانا در بلگراد، مونتانا راه اندازی شد تا افراد عبوری را شمارش کند و درصد آنها را تعیین کند. ماسک
با کاهش علاقه به این راه حل خاص، Tryolabs همچنان بر کاوش مسائل دیگر بر اساس همان فناوری های اصلی تمرکز می کند. مدلها و فنآوریهای توسعهیافته برای این راهحل خاص ممکن است در کاربردهای دیگر نیز به کار گرفته شوند. رودریگز از طریق ایمیل به TechCrunch گفت. “همین کتابخانهها را میتوان در راهحلهای دیگر هوش مصنوعی بصری، مانند خردهفروشی، برای شمارش تعداد افرادی که به فروشگاههای فیزیکی وارد و خارج میشوند، یا در تدارکات و زنجیره تأمین برای سناریوهای پشتیبانی پیشبینیکننده، استفاده و سفارشیسازی کرد.
مخفی کاری ماموریت یکی از موضوعات تعیین کننده همه گیر در صنعت فناوری است، همانطور که فروش غرفه های تشخیص دما با اثربخشی مشکوک (بدون ذکر برنامه های ردیابی مکان) نشان می دهد. اگر قبلاً مشخص نبود، نظارت گذشتهنگر نشان میدهد که کشف ماسکها یک اسب تروا برای فناوریهای مشکلسازتر، از جمله فناوریهای نظارتی، در محل کار و جاهای دیگر است.
همانطور که اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا خاطرنشان میکند: «تلاشهای بیش از حد برای محدود کردن و ردیابی COVID-19 درها را به روی یک دستگاه نظارت دائمی باز میگذارد که پس از نشستن گرد و غبار در شرایط اضطراری حل نمیشود… ما باید اطمینان حاصل کنیم که کووید-19 موقتی است. 19 19 زیرساخت های نظارت بر داده ها برای زنده ماندن از تأثیرات این همه گیری قرنی یک بار به تأخیر نمی افتند.
نیاز به یافتن ماسک صورت – اگر تا به حال وجود داشته باشد – در نهایت ناپدید خواهد شد. اما مشتریانی که این فناوری را خریداری کردهاند ممکن است مایل باشند آن را برای اهداف اخلاقی کمتر حفظ کنند.