
برای شرکتی به نام یک خزنده کند، استارت آپ لاک پشت سیلیکون ولی در سال گذشته چندین چرخش سریع به سمت مدل های تجاری جدید انجام داده است.
این شرکت که در سال 2019 توسط مدیر عامل سابق اوبر، دیمیتری شیولنکو تأسیس شد، مأموریتی را آغاز کرد که یک سیستم عامل میکروموبایل باشد که از اپراتورهای راه دور برای انتقال اسکوترهای برقی مشترک به سواران آینده یا ارسال آنها به انبار در مقابل پرداخت استفاده می کند.
در ژانویه 2021، لاکپشت کار خود را با یک اپراتور میکروموبیلیتی مشترک Spin برای آزمایش اسکوترهای سه چرخ ساخته شده در نرمافزار تغییر موقعیت لاکپشت آغاز کرد.
اما درست قبل از اینکه شرکت اسپین پایلوت خود را علامت گذاری کند، شروع به درک پتانسیل پشت موقعیت یابی از راه دور و تمام دوربین ها و حسگرهایی که شرکت روی اسکوترها قرار داده است، کرد. از آنجایی که کووید-19 صنعت پررونق میکروموبیلتی مشترک را وادار کرد همزمان با مردمی که در داخل خانه جمع شده بودند درخواست خدمات تحویل سریع را بدهند، شیرجه بزند، Shevelenko متوجه شد که دنبال نکردن تحویل رباتیک در پیاده رو «سوءاستفادهکننده» خواهد بود.
لاک پشت ارسال را ابتدا به مشتریان محلی کوچکتر و سپس به نام های بزرگی مانند خواربار فروشی آلبرتسون، شرکت ملی تدارکات AxelHire و فروشگاه های زنجیره ای KRS آغاز کرد. همه علائم حاکی از موفقیت آمیز بودن تحویل پیاده رو بود.
اما بعد…
در اوایل مارس 2022، لاکپشت دوباره روی آورد و قول داد که کاملاً روی فروشگاههای هوشمند سیار متمرکز شود، که اساساً ماشینهای فروش لوکسی هستند که روی رباتهای تحویل لاکپشت نصب شده و در خارج از خردهفروشی قرار دارند. لاک پشت اکنون از یک مدل سخت افزاری به عنوان یک سرویس به یک طرح درصدی تبدیل شده است که 10٪ از کل فروش ربات هایش را با پرداخت کارت فعال به آن می دهد، خواه جعبه شیرینی از نانوایی باشد یا یک هدست کاملاً جدید از یک فروشگاه الکترونیک. .
Shevelenko که مدیر توسعه تجارت Uber و پشت خرید موتورسیکلتهای Jump بود، میگوید این مراکز فقط زیبایی یک استارتآپ هستند که به تغییرات بازار پاسخ میدهند. بنیانگذار تعدادی از شرکتهای حملونقل و فناوری از جمله Skip، Superpedestrian، Codi، Payfare، Skyryse، SpotHero و Cargo Systems را مشاوره داده یا در هیئت مدیره شرکت داشته است.
در حالی که لاک پشت اولین بار است که یک شرکت راه اندازی می کند، Shevelenko به خوبی از عواملی که می تواند منجر به سود و زیان یک استارت آپ شود آگاه است.
ما با Shevelenko به گفتگو نشستیم تا در مورد همه چیز از خرید Spin by Tier و آینده میکروموبیلتی، نحوه داشتن تغییر جهت کسب و کار، مشکلات در ارائه ربات های پیاده رو و انعطاف پذیری استارت آپ ها صحبت کنیم.
مصاحبه زیر، بخشی از یک مجموعه در حال انجام با بنیانگذارانی که شرکت های حمل و نقل می سازند، برای طولانی و وضوح ویرایش شده است.
TC: در Uber، شما پشت بسیاری از بخشهای جدید برای تحرک و خرید دوچرخههای Jump بودید. به نظر شما ارزش شرکت هایی که به جای اینکه فقط یک کار را به خوبی انجام دهند چندین ستون دارند چیست؟
دیمیتری شولنکو: برای Uber، به عنوان یک شرکت مصرفگرا، این در نهایت یک استراتژی برای گرفتن تمام هزینههای حمل و نقل شماست. پایان نهایی در اینجا – و به همین دلیل است که فکر می کنم آنها پول زیادی را پشت این اشتراک Uber One سرمایه گذاری می کنند – یک محصول حمل و نقل به عنوان یک اشتراک است.
در نهایت، راه برنده شدن این است که همه مدلهای مختلف مالکیت را با هم ترکیب کنیم تا بتوان آن را به اشتراک گذاشت، اجاره کرد و مالکیت کرد. دیمیتری شولنکو
برای Uber و Lyft واقعاً مؤثر نیست که با ارائه مشوقهای ویژه به شما در یک سفر تجاری برنده شوید. اگر مردم دائماً بین Uber و Lyft رفت و آمد کنند، هر دو ضرر می کنند. بنابراین راه برنده شدن، رقابت بر اساس سفر نیست، بلکه تقریباً سالانه است. چگونه می توانی کسی را حبس کنی تا یک سال مال تو باشد؟ من فکر می کنم ماهیت اصلی این قفل سفارشی به این معنی است که شما باید چیزی بیش از اشتراک گذاری سفر داشته باشید، درست است؟
من فکر میکنم در گروهبندی رایدشار ضروری است، زیرا اشتراکگذاری دارای فراز و نشیبهایی خواهد بود. اما تقاضا برای حمل و نقل ثابت است. بنابراین اگر چندین حالت داشته باشید، همیشه خوب عمل خواهید کرد.
ایده اولیه لاک پشت برای جابجایی اسکوترها تا حدی به دلیل بیماری همه گیر محقق نشد، اما آیا فکر می کنید هنوز هم ایده خوبی است؟
اوه، قطعا. این فقط تابعی از ثبات و اولویت بندی نسبی است. تنها دلیلی که عرضه بسیار خوب است و تقاضای زیادی برای آن وجود دارد نیز به دلیل کووید است، درست است؟ نه تنها اسکوترهای مشترک خراب شدند.