
گروه Rimac روز سهشنبه اعلام کرد 500 میلیون یورو (536 میلیون دلار) سرمایه جمعآوری کرده است تا به این استارتآپ کرواسی کمک کند تا ریشههای خود را در هایپرکارهای الکتریکی گسترش دهد و به تامینکننده جهانی قطعات EV – و در نهایت به شرکت سهامی عام تبدیل شود.
Softbank Vision Fund 2 و Goldman Sachs چرخه سرمایه گذاری سری D را در معامله ای به ارزش 2 میلیارد یورو (2.2 میلیارد دلار) رهبری کردند. این دور شامل یک “مجموع هشت رقمی” از پورشه است که اکنون 20 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. بنیانگذار و مدیرعامل میت ریماک، بزرگترین سهامدار گروه ریماک، سهامدار عمده بوگاتی ریماک که اخیراً ادغام شده و تنها سهامدار ریماک فناوری باقی خواهد ماند.
میت ریماک روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: “سافت بانک بزرگترین سرمایه گذار فناوری در جهان است و گلدمن یک سرمایه گذار مالی بسیار بزرگ است.” وی افزود که در حالی که تجارت هایپرکار این شرکت پایدار است، سرمایه گذاری هم برای توسعه زیرمجموعه ریماک فناوری و هم برای چشم انداز آینده ریماک بسیار مهم است.
این بودجه برای استخدام استعدادها، ساخت پردیس 200 میلیون دلاری برای دفتر مرکزی ریماک در زاگرب، کرواسی، و توسعه و تولید باتری، نرم افزار و سایر قطعات برای خودروهای الکتریکی استفاده خواهد شد.
مدیرعامل گفت، مهمتر از همه، این پول به Rimac کمک می کند تا مستقل از خودروسازان بزرگ باقی بماند. برای ما بسیار خوب است که پورشه و هیوندای را به عنوان سهامدار داشته باشیم، اما نمی خواهیم کاملاً به آنها وابسته باشیم.
ریماک در ماه نوامبر بخش هایپرکار خود را با سوپراسپرت ساز فرانسوی بوگاتی ادغام کرد. شرکت حاصله به نام بوگاتی ریماک در حال توسعه هایپرکار 2.5 میلیون دلاری Rimac Nevera، یک خودروی برقی 1914 اسب بخاری است که ادعا می کند می تواند شتاب 0 تا 60 مایل در ساعت را در 1.85 ثانیه، سریعتر از هر خودروی تولیدی دیگری، طی کند. این خودرو که سال گذشته معرفی شد، تابستان امسال وارد بازار خواهد شد.
توسعه و ساخت Nevera در خانه به این شرکت کمک کرده است تا مجموعه ای از فناوری ها را توسعه دهد که می تواند در اختیار سایر خودروسازان قرار دهد. علاوه بر پورشه و هیوندای، این شرکت با Automobili Pininfarina، Koenigsegg و Aston Martin برای طراحی، مهندسی و ساخت باتری و سایر قطعات برای خودروهای الکتریکی با کارایی بالا شریک شده است.
ساخت پردیس تقریباً 25 هکتاری در زاگرب در ماه اوت آغاز شد. ریماک روز سه شنبه گفت که این پروژه قرار است در سال 2023 افتتاح شود.
ریمک گفت: با وجود تمام کمبودهای مواد و همه چالش هایی که اکنون در زنجیره تامین وجود دارد، ما در حال پیشرفت خوبی هستیم.
این کارخانه محل تحقیق و توسعه ریماک و بوگاتی و همچنین تولید خودروهای الکتریکی – از جمله Nevera – و اجزای مختلف از جمله سیستم های باتری و شاسی خواهد بود. این شرکت گفت که این کارخانه پس از رسیدن به ظرفیت کامل خود قادر خواهد بود ده ها هزار قطعه در سال تولید کند.
به گفته این شرکت، بودجه جدید همچنین به Rimac کمک می کند تا 700 کارمند را در سال 2022 استخدام کند، تقریباً نیروی کار فعلی خود را دو برابر کند، و دفاتر و کارخانه های جدیدی را در سراسر اروپا، از جمله آلمان و انگلیس و احتمالا ایتالیا باز کند.
ریماک با اشاره به Infobip، یک تجارت فناوری اطلاعات و مخابرات، گفت: کرواسی دو تک شاخ دارد، ما و یک شرکت دیگر. تا آنجا که من می دانم، ایتالیا یکی از آنها را ندارد، اگرچه حدود 12 برابر بزرگتر از کرواسی است. آره [this investment] یک چیز بزرگ و بزرگ برای منطقه است که نشان میدهد میتوانید بهترین سرمایهگذاران بینالمللی را در یک صنعت واقعاً رقابتی جذب کنید و یک شرکت مهم بسازید.»