
هیوندای سوناتا هیبریدی جدید دارای سلول های خورشیدی داخلی در سقف است. پس از قرار گرفتن در زیر نور خورشید در تمام طول روز، خودرو می تواند 3-4 مایل به مسافت پیموده شده خود اضافه کند. این ممکن است خجالتآور به نظر برسد، اما خودروی الکتریکی من در روز بسیار بیشتر از 3-4 مایل رقیق میشود، من فقط در پارک مینشینم و همان کاری را انجام میدهم که تسلا انجام میدهد وقتی که در حال رانندگی نیستم. من فقط می توانم حدس بزنم که با توجه به مصرف انرژی، در حالی که هیچ کاری انجام نمی داد، او به خودآگاهی رسید، احساسات را توسعه داد و هایکوی عشقی را برای ایلان ماسک نوشت.
پانل های خورشیدی هیبریدی سوناتا به طور دقیق دارای ظرفیت 204 وات هستند. هیوندای در وب سایت خود نوشت، یعنی پانل هایی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند، 200 وات ساعت برق تولید می کنند. صادقانه بگویم، 200 وات چیزی نیست، اما در زمینه خودروهای الکتریکی، 200 وات دقیقاً چشمگیر نیست. شارژر خانگی پرسرعت در قطع کننده مدار 50 آمپری می تواند با 9.6 کیلووات شارژ شود – تقریبا 50 برابر سریعتر از سلول های خورشیدی کوچک رقت انگیز پخته شده در سقف سوناتا.
هیوندای ادعا می کند که “شارژ کردن 5.8 ساعت در روز، 1300 کیلومتر در سال به کل مسافت رانندگی اضافه می کند.” حساب کنید و معلوم می شود که خوش شانس هستید که 2.5 مایل در روز به برد خود اضافه می کنید. اگر سالم هستید و مسیر شما تا محل کار 2.5 مایل یا کمتر است، می توان استدلال کرد که شاید پیاده روی برای محیط زیست، سلامت شما و سلامت کلی زیرساخت های حمل و نقل بهتر باشد. اما افراد زیادی هستند که کمتر از 2.5 مایل در روز رانندگی میکنند – و حتی اگر مدلهای آبوهوا حکم میکنند که مقدار قابل توجهی مایل به ماشین خود اضافه نکنید، اگر وسیله نقلیهای را که دارید پارک کنید، وحشتناک نخواهد بود. یا کمی بیشتر باتری پس از چند روز بیکاری.
در دنیایی که یک راننده به طور متوسط 10000 مایل در سال رانندگی می کند، 800 مایل رانندگی رایگان به معنای افزایش راندمان سوخت در حدود 8٪ است. در هر کیهانی، اگر کسی برای چیزی به شما 8 درصد تخفیف بدهد، آن را می پذیرید. اگر یک برگه از کتاب هایپرمیلینگ بردارید، همه آن به اعداد واقعی می رسد.
سخت است که بگوییم هزینه اضافی و پیچیدگی سقف واقعاً باعث صرفه جویی در پول (یا حتی صرفه جویی در محیط زیست) در درازمدت می شود یا خیر – اما فکر می کنم یک سؤال اساسی در اینجا وجود دارد: هر اتومبیل چند فوت مربع املاک و مستغلات دارد که این کار را انجام نمی دهد. برای هیچ چیز “مفید” در صندوق عقب، سقف و درب استفاده نکنید. اگر می توانید کل مصرف انرژی را 8-10 درصد کاهش دهید، در تمام خودروهایی که ظرفیت ذخیره سازی باتری دارند (EVs، هیبریدی و غیره) ضرب کنید و به زودی شروع به جمع آوری می کند. ویژگی سانروف در برترین نسخه هیوندای سوناتا هیبرید 2022 با اثاثه یا لوازم داخلی محدود موجود است که از 35500 دلار شروع می شود.
شلیک به هیوندای و دیگران برای شستشوی سبز بسیار آسان است، و ممکن است ترفندی باشد که در نهایت، در طول عمر خودرو، یک اثر منفی محض است. اما بگذارید یک چیز را به شما بگویم: من ترجیح میدهم با یک پنل خورشیدی روی سقف که تقریباً هیچ کاری انجام نمیدهد، رانندگی کنم، بهجز یک دیزل ظاهراً “تمیز” که در تستهای آلایندگی خود تقلب میکند.