
در هر چرخه راه اندازی، تلاش هایی برای تحویل کالاهای مصرفی سریعتر از همیشه انجام می شود، به این امید که فناوری تا حدی بهبود یافته باشد که چنین تحویلی از نظر مالی امکان پذیر باشد. شعله های آتش معروف دوران نقطه در حال حاضر تاریخ باستانی هستند، اما نشان می دهند که بنیانگذاران و سرمایه گذاران پشتیبان چه مدت روی این مفهوم کار می کنند.
رویای تحویل بسیار سریع مصرف کنندگان هرگز ناپدید نشده است. در بحبوحه ظهور اوبر، تعدادی از استارتآپها تلاش کردهاند تا شرکتهایی را با تمرکز بر تحویل فست فود با استفاده از غذاهای از پیش آماده و تحویل رانندگان در مناطق شهری برای تحویل غذا ایجاد کنند. متاسفانه SpoonRocket و Sprig نتوانستند زنده بمانند.
این صرافی به بررسی استارت آپ ها، بازارها و پول می پردازد. آن را هر روز صبح در Extra Crunch بخوانید یا هر شنبه یک خبرنامه از The Exchange دریافت کنید.
Instacart برای تحویل خواربار در یک ساعت کار بزرگی بود، مدلی که گسترش یافت و شامل تحویل روز بعد و موارد مشابه شد. برخی از پلتفرمهای بزرگ با تحویل در کمتر از یک ساعت سروکار دارند و هزینههایی را برای کار بر روی ایده خدمات سریعتر به مشتریان متحمل میشوند.
در چند سال اخیر، استارتآپها نیز با تکیه بر مغازههای به اصطلاح تاریک – انبارهای کم و بیش کوچک – سعی کردهاند این ایده را ارائه دهند تا کالاهایی را که میتوانند بهطور بیسابقه به دربهای مصرفکنندگان تحویل دهند، ارائه کنند. زمان. به عنوان مثال، GoPuff مانند بسیاری از استارت آپ های دیگر در سراسر جهان، سرمایه تکتونیکی را افزایش داده است. مدلی به نام تجارت سریع – به اختصار q-commerce – در سال های اخیر میلیاردها دلار سرمایه جذب کرده است.
و مانند چرخه های قبلی، از هم می پاشد. این بدان معنا نیست که هر شرکتی در بازار q-commerce امروز شکست خواهد خورد. GoPuff حامیان بزرگی دارد و با وجود برخی مشکلات می تواند مدل خود را دانلود کند. اما باز هم شاهد استارتآپهایی هستیم که مبالغ هنگفتی را برای ساخت مدلهای تحویل فوقالعاده سریع برای مصرفکنندگان جمعآوری کردهاند، کارکنان را اخراج میکنند، تلاش میکنند ادغام شوند و در غیر این صورت پس از خرج کردن کوههای پول، زنده بمانند.
چه کسی می توانست آن را ببیند؟
سریع گران است، کند ارزان است
درک اینکه چرا q-commerce توجه بنیانگذاران و سرمایه گذاران را به خود جلب کرد دشوار نیست. Uber Eats به حفظ حجم محصول ناخالص شرکت مادر در طول COVID-19 که تقاضا برای خدمات بازگشت خودرو کاهش یافت، کمک کرد. و DoorDash به عنوان یک علف هرز ضرب المثل در چند سال اخیر رشد کرده است، که منجر به عرضه اولیه اولیه سهام و قیمت سهام آن در پایان سال 2021 به 257 دلار شده است.
مصرف کنندگان خواهان تحویل بودند، و آنها آنها را سریع می خواستند، و شرکت های درگیر در این بازی عملکرد خوبی داشتند. پس چرا همان مدل را امتحان نکنید، اما حتی سریعتر? آیا مصرف کنندگان این را دوست نخواهند داشت؟ حتی بیشتر? تا زمانی که مدلی در ذهن دارید که بتواند ریاضیات را حداقل روی کاغذ تکان دهد – متشکرم، فروشگاه های تاریک! – او به مسابقات رفت.