
شکایتهای رقابتی علیه فروشگاه Google Play از Match Group، شرکتی که مالک Tinder و تعدادی دیگر از برنامههای دوستیابی است، منجر به تحقیقات مقدماتی توسط اداره مصرفکننده و بازار هلند (ACM) در مورد سوء استفاده غول فناوری از موقعیت مسلط خود شده است. .
Match Group از اظهار نظر در مورد شایستگی شکایت خود خودداری کرد، اما ACM تأیید کرد که یک “درخواست عملکرد برای فروشگاه Google Play” دریافت کرده است.
ادعا می شود که ارائه دهندگان اپلیکیشن دوستیابی دیگر نمی توانند از سیستم پرداختی غیر از سیستم پرداخت گوگل استفاده کنند. علاوه بر این، برنامههای دوستیابی ادعا میکنند که دیگر اجازه ندارند به روشهای پرداخت دیگر تکیه کنند، “ACM در یک بیانیه مطبوعاتی کوتاه گفت.
ارائه دهنده برنامه دوستیابی [Match Group] از ACM خواسته است ارزیابی کند که آیا گوگل از موقعیت غالب خود با این اقدامات سوء استفاده می کند یا خیر. بنابراین ACM در پاسخ به این درخواست تحقیقات مقدماتی را انجام خواهد داد.”
رگولاتور از پاسخ به سؤالات در مورد این شکایت خودداری کرد.
در بیانیه خود، سخنگوی گوگل به ما گفت:
مانند هر کسب و کاری، Google برای خدمات هزینه دریافت می کند، اما برنامه های Match Group واجد شرایط پرداخت فقط 15٪ در Google Play برای اشتراک های دیجیتال هستند که پایین ترین نرخ در بین پلتفرم های اصلی برنامه است. اما حتی اگر آنها نمیخواهند از خطمشیهای Google Play پیروی کنند، اندروید همچنان راههای زیادی را در اختیار آنها قرار میدهد تا برنامههای خود را بین کاربران اندرویدی توزیع کنند، از جمله از طریق فروشگاههای دیگر اپلیکیشن اندروید، مستقیماً از طریق وبسایت خود به کاربران یا بهعنوان برنامههایی که فقط برای مصرف هستند.
ACM درگیر یک نبرد طولانی با سازنده iOS اپل بر سر قوانین پرداخت درونبرنامهای است که برای برنامههای دوستیابی محلی اعمال میشود – که باعث شد به اپل اجازه دهد برنامههای دوستیابی از خدمات پردازش پرداخت جایگزین استفاده کنند و مجموعهای از جریمهها را اعمال کند، زیرا قانونگذار حکم میکرد. که اپل به این دستور عمل نکرده است.
زمانی که ACM اعلام کرد در حال بررسی پیشنهاد تجدید نظر شده اپل است، جریمه ها تا پایان ماه مارس به حداکثر مجاز با حکم دادگاه مرتبط رسید – 50 میلیون یورو. با این حال، به گزارش رویترز، رگولاتور تصمیم گرفته است که پیشنهاد اپل همچنان با دستور آن مطابقت ندارد و او گفت که روز دوشنبه گفته شده است که ACM در حال آماده سازی یک سفارش جدید با جریمه های جدید است.
اختلاف بین ACM و اپل توجه سطح بالایی از کمیسیون اروپا را به خود جلب کرد، به طوری که EVP Margrethe Vestager از اپل خواست تا تصمیمی عمدی برای پرداخت جریمه به جای پیروی از اظهارات در ماه فوریه بگیرد.
این قابل توجه است زیرا کمیسیون خود مسئول اجرای یک رژیم جدید پیش از رقابت علیه قدرتمندترین غول های فناوری است که قرار است اواخر سال جاری در اتحادیه اروپا اجرایی شود.
قانونگذاران اتحادیه در ماه مارس بر روی آخرین جزئیات قانون بازارهای دیجیتال (DMA) توافق کردند – رژیمی را تحمیل می کند که مجموعه ای از قوانین عملیاتی را بر به اصطلاح “دروازه بانان” تحمیل می کند که به نظر می رسد توانایی اپل و گوگل را برای مدیریت خرد کاهش دهد. کاربران تجاری باید در فروشگاه های اپلیکیشن خود کار کنند.
بر اساس مقررات ورودی در اتحادیه اروپا، جریمه ها می توانند تا 10 درصد از گردش مالی سالانه جهانی را به دلیل عدم رعایت تعهدات قبلی این مقررات کاهش دهند. این بدان معناست که اجرای DMA احتمالاً سریعتر و نادیدهگرفتن فناوری بزرگ نسبت به مداخلات رقابتی سنتی «پیگیری» سریعتر و دشوارتر است.