
در بازار بسیار رقابتی استریم امروزی، سرویسهای استریم نه تنها باید نحوه جذب مشتریان را بیابند، بلکه باید راههایی برای حفظ آنها نیز بیابند. گزارش Fandom “وضعیت جریان 2022” ممکن است بینش جدیدی در این زمینه ارائه دهد. این گزارش رفتار طرفداران را مورد بررسی قرار میدهد تا یافتههای کلیدی مانند دلیل خروج، اینکه چگونه سرویسهای پخش جریانی میتوانند حفظ را افزایش دهند و راههایی برای افزایش وفاداری مشتری با متمایز کردن خود از رقبا را بررسی میکند.
این تحلیل توسط Fandom، خانه طرفداران سرگرمی در تلفن های همراه، بازی و غیره انجام شده است. این شرکت داده های قابل توجه کاربران خود را با یک نظرسنجی جهانی شخصی ترکیب می کند. Fandom بیش از 300 میلیون بازدید کننده در ماه و بیش از 250000 ویکی با پشتیبانی از طرفداران دارد.
بر اساس یک نظرسنجی اخیر، 62٪ از بینندگان می گویند که ژانر تفاوت اصلی است و Disney + پیشرو در این زمینه است. علاوه بر این، 73 درصد از بینندگان برای سرویسهای استریم ارزش بسیار بیشتری دارند، اگر فیلمها و نمایشهایی وجود داشته باشند که در جای دیگری نمیتوانند پیدا کنند.

اعتبار تصویر: فندوم
19 درصد از کاربران وفاداری قوی به یک سرویس پخش جریانی نسبت به سرویس دیگر ندارند، زیرا رفتار بیننده عمدتاً توسط محتوا به جای وفاداری ارائه دهنده هدایت می شود. این یافته نشان می دهد که حفظ مشتری بسته به جایی که نمایش مورد علاقه بعدی خود را پیدا می کند می تواند زنده بماند یا بمیرد. (در مورد این چالش از نتفلیکس بپرسید!) و از آنجایی که بازار با پیشنهادهایی که به سختی با یکدیگر متفاوت هستند گسترش می یابد، جای تعجب نیست که مصرف کنندگان از اشباع بیش از حد ناامید شوند.
به گفته 76 درصد از مشترکان، یکی دیگر از عوامل کلیدی حفظ، در دسترس بودن یک کتابخانه بزرگ است. پنجاه و پنج درصد از مصرف کنندگان خواهان نمایش ها و فیلم های اصلی هستند.
به گفته Reelgood، اگرچه کاتالوگ آمازون با 2161 نمایش تلویزیونی و 14670 فیلم بزرگترین است، اما کمترین انحصاریهای انحصاری از سرویسهای پخش اصلی را دارد که تنها 38 درصد است. از سوی دیگر، نتفلیکس با 83 درصد از کاتالوگ خود در انحصار این پلتفرم در جایگاه دوم قرار دارد. دیزنی + انحصاری ترین محتوا را دارد. 89 درصد از محتویات آن را نمی توان به جای دیگری منتقل کرد.
دیزنی + به عنوان دارایی مارول، پیکسار، جنگ ستارگان، نشنال جئوگرافیک و دیزنی شهرت خوبی دارد، در حالی که سایر سرویسهای پخش عمده مانند Apple TV +، Hulu و Amazon Prime Video هنوز از فرنچایزها یا اندازههای ابرقهرمانی اشباع نشدهاند. کیهان ها
فن های فوق العاده و جهان های IP
مشترکین همچنین بیش از یک نمایش را برای تنظیم می خواهند. جهان های IP دارایی معنوی هستند که به راحتی می توانند به دنباله ها، پیش نمایش ها و اسپین آف ها منجر شوند. برای مثال، جهان پارامونت شریدان، دو بخش دیگر از یلوستون را به نامهای 6666 و 1932 منتشر میکند. Fandom اشاره می کند که Yellowstone یکی از محبوب ترین جوامع آن است.
کاربران دیگر فقط برنامه های مورد علاقه خود را تماشا نمی کنند و به برنامه بعدی می روند. در دنیای تماشای بیش از حد و رسانه های اجتماعی، رفتار غیر عادی طرفداران به رفتار طرفداران فوق العاده تبدیل شده است. چهل و شش درصد از طرفداران متعهد به دنبال جامعه و فرهنگ پیرامون علایق سرگرمی خود هستند و 60 درصد از آنها در جهان های تخیلی آنلاین غواصی می کنند.
انجمن های آنلاین زیادی وجود دارند که به جهان های خیالی اختصاص داده شده اند. بر اساس این گزارش، به طور خاص، کاربران Fandom جنگ ستارگان، دیزنی، هری پاتر و مارول را در چهار رتبه برتر قرار دادند و آنها را فرنچایزهایی در نظر گرفتند که “تحقیقات مداوم طرفداران خارج از انتشار را تشویق می کنند.”

اعتبار تصویر: دیزنی
بیشتر محبوبترین نسخههای اصلی دیزنی از دنیای مارول و جنگ ستارگان، با نمایشهایی مانند The Mandalorian، The Book of Bob Fett، Loki، WandaVision، The Falcon and the Winter Soldier و Fallcon’s Eye میآیند. موفقیت «ماندالوریان» که عمدتاً با شیرینی گروگ تقویت میشود، به یکی از محبوبترین سریالهای جهان تبدیل شده است. در 1 دسامبر 2021، Parrot Analytics گفت که “Mandalorian” 31.9 برابر بیشتر از میانگین جهانی محبوب است.
داده های کاربر Fandom نشان می دهد که Disney + 30٪ ارزش بالاتری نسبت به میانگین سرویس پخش ویدیو دارد. چتر عظیم جهان ها و شخصیت های دیزنی منجر به ایجاد یک جامعه تخیلی متفاوت از سایرین شده است. بزرگسالان دیزنی می توانند اینترنت را به تنهایی در اختیار بگیرند. باشه، نه واقعا اما فکر کردن به این همه کلاه میکی جالب است.
علاوه بر این، جامعه طرفداران دیزنی در طول Encanto + 45٪ رشد کرد، با صفحه Encanto FanFiction که در هفته پخش آن، روند شماره یک را رتبه بندی کرد. به طور خاص، موسیقی متن در همه جا، به خصوص در TikTok، مورد استقبال قرار گرفت، و اگر یک هفته است که «ما درباره برونو صحبت نمیکنیم» در ذهنتان گیر نکرده است، پس شما یکی از خوش شانسها هستید. این آهنگ محبوب که توسط لین-مانوئل میراندا نوشته و ساخته شد، اولین آهنگ دیزنی بود که در صدر جدول تک آهنگ های بریتانیا قرار گرفت. همچنین این آهنگ دیزنی با بالاترین نمودار بیلبورد است که به رتبه 2 بالای جدول 100 بیلبورد داغ رسیده است.
در همین حال، نتفلیکس به شدت در حال تلاش برای یافتن یک IP جدید است. نتفلیکس در وبلاگ خود نوشت: سال گذشته، این شرکت شرکت داستان رولد دال را به امید ایجاد «جهانی منحصر به فرد بین فیلم های انیمیشن و اکشن و تلویزیون، انتشارات، بازی های همه جانبه، تئاتر زنده، محصولات مصرفی و موارد دیگر» خریداری کرد.
آمازون همچنین بر IP با پتانسیل جهانی متمرکز است. این شرکت سرمایه گذاری زیادی روی ارباب حلقه ها و مالکیت آن بر فرانچایز 8.5 میلیارد دلاری جیمز باند انجام داده است.
کارول سورین، یکی از بنیانگذاران و تحلیلگر سرگرمی / فناوری در شرکت تحقیقاتی MIDiA، گفت:
«برای رقبا آسانتر است که «چیزی شبیه به این» را از یک فیلم یا برنامه تلویزیونی سفارش دهند تا اینکه از اعماق دنیای IP کپی کنند. به این دلایل، ما معتقدیم که جهان های IP همچنان نقش فزاینده ای ایفا خواهند کرد.“
سرویسهای استریم پتانسیل کاهش جریان خروجی را دارند و با افزایش وفاداری و ایجاد یک تجربه کامل از طرفداران با محتوا و امتیازات منحصر به فرد، در جنگهای استریم بالقوه «برنده» میشوند. بنابراین، سرویسهای استریم باید عناوینی را افزایش دهند که خود را به داستان سرایی بیشتر میدهند، نه داستانهای مستقلی که فقط بهعنوان یک فیلم یا سریال کار میکنند.