
من اخیراً با یک استارتآپ صحبت کردم که ناامیدی خود را از برنامه تشخیص ردیاب اپل پخش میکرد، برنامهای که به کاربران اندروید اجازه میدهد تا AirTagهای نزدیک و ناشناخته را پیدا کنند. مشکل؟ TrackerDetect دو سال را صرف ایجاد آگاهی از سئو و برند خود برای محصولات امنیت سایبری خود کرده است. نیازی به گفتن نیست که وقتی اپل محصولی را عرضه میکند، آن را در وبسایت خود عرضه میکند و صدها خبر منتشر شده را پوشش میدهند، احتمال یافتن آن در گوگل به شدت کاهش مییابد.
تنها گزینه ای که TrackerDetect داشت تغییر نام شرکت بود.
میرا مارکوس که مدیریت روابط عمومی این شرکت را بر عهده دارد، گفت: اپل نام ما را دزدید. که من را شگفت زده کرد، زیرا نه مالکیت معنوی و نه دزدی کار نمی کند. نکته اصلی این است که معلوم شد این شرکت حفاظت های اولیه مانند درخواست علامت تجاری برای نام خود را معرفی نکرده است.
برنامه علامت تجاری ممکن است بخش بسیار ناچیزی از سفر شروع به نظر برسد – شما مشغول ساختن شرکت خود، استخدام کارکنان، جمع آوری پول، کار بر روی محصول و دریافت مطبوعات هستید. صرف چند قبض وکالت برای ثبت یک علامت تجاری می تواند مانند کار و پول زیادی باشد. و این در صورتی است که معلوم شود شما هرگز به هیچ وجه به برند خود نیاز نداشته اید. از طرف دیگر داشتن علامت تجاری و بی نیازی به آن بی نهایت راحت تر از داشتن علامت تجاری و نداشتن آن است.
در ایالات متحده، ثبت نام و مشاهده ثبت نام از طریق این فرآیند می تواند یک آزمایش طولانی و پرهزینه باشد. معمولاً، کار با یک وکیل و بدون مقاومت زیاد از سوی صاحبان علائم تجاری موجود، در تجربه من حدود 1500 دلار هزینه دارد. اگر یک کلمه بسیار مبهم باشد که شما یک علامت تجاری هستید، این مقدار می تواند کمی کمتر باشد – و اگر کسی تصمیم بگیرد برنامه را به چالش بکشد بسیار بیشتر است. من هر دو را امتحان کردم – برای شرکتم Triggertrap بالاخره سعی کردم Redshift را به عنوان یک علامت تجاری ثبت کنم و دوربین قرمز یک گردان از وکلا را به دنبال من فرستاد. معلوم شد که این مبلغ پنج رقمی برای وکلا خرج شده است و منجر به دریافت علامت تجاری نشده است. در یک مقطع زمانی نام خودم را به عنوان علامت تجاری در انگلستان (به احمقانه ترین دلیل ممکن) در یک کلاس بسیار محدود ثبت کردم. این غیرقابل انکار بود. من خودم بدون وکیل این کار را کردم و هزینه کامل آن حدود 200 دلار بود. به عبارت دیگر، مسافت پیموده شده شما ممکن است متفاوت باشد.

Trademarkia، یکی از خدمات عمده ثبت علامت تجاری، قیمت هایی را بین 400 تا 800 دلار تبلیغ می کند. در تجربه من، در هنگام تشکیل پرونده و دفاع از پرونده علامت تجاری، شما به دنبال حدود 1500 دلار هستید. اعتبار تصویر: علامت تجاری
خود برند نیز می تواند بسیار ارزشمند باشد، همانطور که یکی از دوستان هنگامی که فیس بوک محصولی را عرضه کرد که برندهای شرکت آنها را نقض می کرد، متوجه شد:
او به من گفت: «نمیتوانم دقیقاً به شما بگویم که فیسبوک در نهایت چقدر به من پرداخت کرد» – و از معرفی او در داستان TechCrunch خودداری کرد، «اما وقتی شرکت محصولی را منتشر کرد که برند ما را نقض میکرد، ما تهدید کردیم که شکایت خواهیم کرد. برای آنها، قیمت تغییر نام محصول نجومی است، بنابراین آن را از ما خریدند. آنقدر به ما پول دادند که بتوانیم جمعآوری سرمایه برای سری آ را شش ماه به تعویق بیندازیم، این تمام چیزی است که میخواهم بگویم. بهترین بخش این است که ما هنوز شروع نکرده ایم، بنابراین تغییر نام شرکت ما بی اهمیت بود.”
متأسفانه، این مورد برای TrackerDetect نبود:
مارکوس به من گفت: «به عنوان یک استارتآپ باریک، ما در مراحل اولیه برای علامت تجاری درخواست نکردیم. این برای ما اولویت اصلی نبود.»
البته گفتن به گذشته آسان است، اما این سقوط از نردبان اولویتها منجر به مشکلات زیادی شد. در واقع، به اندازه کافی که شرکت مجبور شد نام خود را تغییر دهد.
اگرچه TrackerDetect قبلاً مشتریانی دارد و ادعا میکند که «میلیونها دلار درآمد» دارد، اما این هفته از تغییر نام ناشی از عرضه محصول اپل خبر داد. مارکوس گفت: نام جدید Reveal Security است، “که امیدواریم برای نتایج موتورهای جستجو مجبور نباشد با غولی مانند اپل مبارزه کند.”
من شخصاً امیدوارم که این شرکت به رونق و موفقیت زیادی دست یابد و خاطرنشان می کنم که هنگام جستجوی دفتر علائم تجاری و ثبت اختراعات ایالات متحده، نتوانستم هیچ علامت تجاری برای Reveal Security پیدا کنم. من از شرکت در مورد عدم وجود علامت تجاری پرسیدم و به نظر می رسد که تصمیم گرفته است برای آن اقدام نکند و نخواهد کرد. به نظر می رسد برخی از مردم هرگز درس های خود را نمی آموزند. و اگر شرکت دیگری انتخاب کند که یک علامت تجاری ثبت کند یا محصولی به نام Reveal Security راه اندازی کند، شرکت هیچ کاری نمی تواند در مورد آن انجام دهد.
مارکوس در ایمیلی به من گفت: «راستش، ما فکر نمیکنیم دادگاه بتواند کمکی کند. “ما فکر می کنیم این برند باعث اتلاف وقت می شود [because] ما باید به دادگاه برویم و سالها طول می کشد تا اصلاح شود. حتی اگر ما یک علامت تجاری داشته باشیم، در یک محیط دگرگون کننده دیجیتالی واقع بینانه نخواهد بود: زمانی که در دادگاه برنده شویم، از قبل با عواقب آن دست و پنجه نرم خواهیم کرد.”
البته، این شرکت میتواند تجارت خود را هر طور که میخواهد اداره کند، اما من دهها وکیل پیشبینینشده را میشناسم که اگر در پایان فرصتی برای بررسی تسویه حساب بزرگ وجود داشت، خوشحال میشوند که اپل را تصاحب کنند. این احتمال وجود دارد که اگر یک علامت تجاری معتبر داشته باشید، اپل پس از چند نامه که به سختی به دست آورده اید، مشکل غوطه ور شدن در خزانه قدرتمند خود را برطرف خواهد کرد.
در هر صورت، همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، تغییر نام زمانی که شرکت شما از قبل تاسیس شده و در حال فعالیت است، می تواند بسیار پیچیده، بسیار پرهزینه، و حواس پرتی بزرگی از ماموریت اصلی شرکت شما باشد. و البته، با اجرای برنامه های علامت تجاری خود در اسرع وقت – و قطعاً قبل از راه اندازی عمومی شرکت – به راحتی می توان از این امر جلوگیری کرد.
من علائم ® را در عنوان این مقاله قرار دادم، اما میخواهم به این نکته اشاره کنم که این یک شوخی نادرست و احمقانه بود: در کمال تاسف، من در واقع نتوانستم وکلای TechCrunch را متقاعد کنم که علائم تجاری را برای آنها ثبت کنند. وحشتناک گران است و به طرز وحشتناکی آزار دهنده است.