
تقاضا برای تجارب خودکار بیشتر و بهبودیافته در زندگی روزمره ما در حال رشد است و بخش بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در سالهای اخیر، مجموعه جدیدی از استارتآپهای فناوری بیمه، این رویکرد را برای بهبود کارایی و تجربه مشتری و در عین حال محاسبه بهتر ریسک کسبوکار اتخاذ کردهاند.
اما این روند آسانی نبوده و تحول دیجیتال در این بخش هنوز کامل نشده است. مصرف کنندگان دائماً به دنبال گزینه های بهتر با خدمات کارآمدتر و آسان تر هستند.
در واقع، یک مطالعه اخیر توسط Publicis Sapient نشان داد که 100٪ از مصرف کنندگانی که در سال گذشته ارائه دهندگان خود را تغییر داده اند، دلیلی مرتبط با تجربه مشتری ذکر می کنند. این بیش از 70 درصد است که به قیمت گذاری به عنوان موتور جایگزین اشاره می کنند.
این به یک بازار در حال تغییر اشاره دارد، جایی که مصرف کنندگان انتظارات بالاتر و متفاوتی از تجربه بیمه دارند، تا حدی بر اساس سهولت انجام سایر وظایف به شکل دیجیتال، مانند خرید و بانکداری. اما در عین حال، با توجه به ماهیت احساسی رویدادهایی که مصرف کنندگان را به سمت ادعاهای بیمه سوق می دهد و نگرانی های فزاینده در مورد اخلاقیات و محرمانگی در مورد داده ها، آنها تمایلی به اتکای بیش از حد به فرآیندهای خودکار ندارند.
شکی نیست که در بسیاری از سطوح مصرف کنندگان به سمت تجربه بیمه دیجیتال حرکت می کنند و این در حال افزایش است. طبق مطالعه ما، مردم برای دریافت به روز رسانی ادعاها، به جای تماس های تلفنی یا شخصی، یک اپلیکیشن موبایل را ترجیح می دهند.
در مقابل این پسزمینه، همچنین واضح است که مردم همچنان نقش کلیدی را ایفا میکنند، بهویژه وقتی نوبت به خدمات مشتری میرسد، جایی که میتوانند همدلی و مراقبتی را ارائه کنند که دادهها و هوش مصنوعی نمیتوانند.
مصرف کنندگان همچنین به دنبال خدمات دیجیتال بهتری هستند. در واقع، 15٪ گفتند که ارائه دهندگان را در جستجوی تجربه دیجیتال بهتر تغییر داده اند. از جمله کارهایی که میتوان با فناوری بهبود بخشید، پر کردن فرمها و ارائه اطلاعات و همچنین درک سیاستها و پوشش بود.
شرکت های بیمه بالاخره پاسخ می دهند. سرمایه گذاری در فناوری بیمه در سال 2021 به 15.4 میلیارد دلار رسید که تقریباً دوبرابر مبلغ جمع آوری شده در سال 2020 است. و این پول فقط از چند سرمایه گذار بزرگ نبود، بلکه از منابع مختلف به شرکت های مختلف بیمه رفت که نشان دهنده افزایش نقش فناوری است. در سراسر بخش این به وضوح نشان می دهد که این بخش در مسیر تغییر قرار دارد.
این در زمانی اتفاق میافتد که سایر تغییرات تأثیرگذار و چالش برانگیز بخش بیمه، مانند همهگیری کووید-19، تشدید رویدادهای آبوهوایی و افزایش خودروهای خودران.
نقش رو به رشد داده ها و نیاز به درک آن
تجربه دیجیتال روان به تنهایی تنها تغییری نیست که در حال وقوع است. نحوه استفاده شرکت های بیمه و مصرف کنندگان از داده ها نیز به سرعت در حال تغییر است. محصولات جدید، مانند UBI، از داده ها برای تشویق بیمه گذاران به رفتار خوب استفاده می کنند.
به عنوان مثال، در بخش بیمه خودرو، رانندگانی که عادات ایمنتری پشت فرمان دارند یا کمتر از میانگین کشوری رانندگی میکنند، ممکن است در طرحهای بیمه خود تخفیف دریافت کنند. چنین رویکردهایی ممکن است در بیشتر محصولات بیمه رایج شود.