
بسیاری از شرکت های فناوری در حال پیوستن به لیست رو به رشد برندهای فناوری هستند که در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین در حال تعطیل شدن در روسیه هستند. آخرین دسته از شرکت هایی که این کار را انجام می دهند شامل چندین نام قابل توجه مانند Netflix، PayPal، Mastercard، Visa و غیره است.
همانطور که Variety برای اولین بار گزارش داد، در آخر هفته، نتفلیکس اعلام کرد که خدمات خود را در روسیه به حالت تعلیق در می آورد. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که با قانون جدید روسیه که شرکت های استریمینگ را ملزم به میزبانی 20 کانال تبلیغاتی روسی می کند، مطابقت ندارد. نتفلیکس همچنین تمام پروژه های آینده ای را که قصد دارد در روسیه تولید کند، متوقف کرده است.
Adobe همچنین اعلام کرده است که تمام فروش محصولات و خدمات جدید Adobe در روسیه را به حالت تعلیق در می آورد. این شرکت می گوید معتقد است که مسئولیت دارد اطمینان حاصل کند که محصولات و خدماتش “برای حمایت از این جنگ غیرقانونی استفاده نمی شود.”
همانطور که رویترز برای اولین بار در روز شنبه گزارش داد، PayPal اعلام کرد که خدمات خود را در روسیه متوقف می کند. که در توییتمعاون نخستوزیر اوکراین، میخائیل فدوروف، نامهای از دن شولمن، مدیرعامل پیپال در تایید این اقدام به اشتراک گذاشت.
پی پال تنها شرکت پرداختی نبود که از کشور خارج شد. مسترکارت شنبه اعلام کرد که خدمات شبکه خود را در روسیه به حالت تعلیق در می آورد، به این معنی که کارت های صادر شده توسط بانک های روسیه دیگر در شبکه مسترکارت پشتیبانی نمی شوند. علاوه بر این، تمام مسترکارت های صادر شده در خارج از کشور در بازرگانان و دستگاه های خودپرداز روسی کار نمی کنند. این شرکت می گوید در صورت لزوم فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.
به همین ترتیب، ویزا روز شنبه اعلام کرد که تمام عملیات در روسیه را نیز متوقف کرده است. این شرکت اعلام کرد که با مشتریان و شرکای خود در روسیه برای پایان دادن به تمامی تراکنش های ویزا همکاری خواهد کرد. تمام تراکنشهای آغاز شده با ویزا کارتهای صادر شده در روسیه دیگر در خارج از کشور کار نمیکنند و تمام کارتهای ویزا صادر شده توسط مؤسسات مالی خارج از روسیه دیگر در فدراسیون روسیه کار نمیکنند.
شرکتهای بازی نیز به سایرین در صنعت فناوری پیوستهاند تا کسبوکار خود را در روسیه تعطیل کنند. بازی های حماسی روز شنبه اعلام کرد که تجارت با روسیه را در بازی های خود به حالت تعلیق در می آورد. با این حال، ناشر گفت که «دسترسی را به همان دلیلی که سایر ابزارهای ارتباطی آنلاین باقی میمانند مسدود نمیکند: دنیای آزاد باید همه خطوط گفتگو را باز نگه دارد».
اپیک گیمز تنها ناشر بازی نیست که این موقعیت را دارد، زیرا اکتیویژن بلیزارد روز جمعه اعلام کرد که فروش بازی های خود را به مصرف کنندگان روسی متوقف می کند. این شرکت همچنین ارائه خریدهای درون بازی در روسیه را متوقف خواهد کرد.
نینتندو همچنین فروش دیجیتال در روسیه را متوقف کرده است، زیرا eShop در روسیه به دلیل این واقعیت که سرویس پرداخت آن “پردازش پرداخت به روبل را متوقف کرده است” موقتاً متوقف شده است.
اسنپ چت اقدام خود را با اعلام اخیر که به عنوان یک اقدام احتیاطی، «کارت حرارتی» اسنپ مپ از عکسهای عمومی در اوکراین را غیرفعال کرده است، تمدید کرد. این ویژگی معمولاً مکان هایی را که افراد چندین عکس را به اشتراک گذاشته اند، برجسته می کند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که اسنپ قبلاً اعلام کرده بود تبلیغات در روسیه را متوقف می کند.
همچنین در این آخر هفته، TikTok اعلام کرد که در پاسخ به قانون جدید «اخبار جعلی» روسیه، پخش زنده و محتوای جدید سرویس ویدیویی خود را متوقف میکند. این قانون برای هر کسی که اطلاعاتی را که کرملین در مورد تهاجم این کشور به اوکراین نادرست میداند منتشر کند، تهدید به زندان میکند. TikTok تصمیم گرفته است برای حفظ ایمنی کارکنان و مصرف کنندگان، فعالیت های خود را در کشور متوقف کند.
سامسونگ الکترونیکس اعلام کرد که عرضه تمامی محصولات به روسیه را «به دلیل تحولات ژئوپلیتیک فعلی» متوقف خواهد کرد. محصولاتی که متوقف شده اند عبارتند از گوشی های هوشمند، نیمه هادی ها و لوازم الکترونیکی مصرفی. اقدام او به دنبال اعلامیه های مشابهی از سوی سازندگان دستگاه های اپل و دل، سازنده تراشه اینتل و غول نرم افزاری مایکروسافت صورت گرفت.
به گزارش رویترز، GrubHub اعلام کرد که به همکاری خود با غول فناوری روسی Yandex پایان می دهد. این همکاری طولانی مدت برای ربات های بدون راننده بود که غذا را به دانش آموزان می رساند. Grubhub بخشی از Just Eat Takeaway.com است که بزرگترین شرکت تحویل غذا در اروپا است.
این آخرین دسته از شرکت هایی که علیه روسیه موضع می گیرند، به اپل، گوگل و دیگران می پیوندند. هفته گذشته اپل تایید کرد که فروش محصولات خود را در روسیه متوقف کرده است. این غول سخت افزاری همچنین Sputnik و RT News را از اپ استور دانلود کرده و برخی از خدمات Apple Pay را در این کشور غیرفعال کرده است. گوگل از اپل الگوبرداری کرد و برنامه های Russia Today (RT) و اسپوتنیک را از فروشگاه اپلیکیشن موبایل خود حذف کرد. گوگل همچنین فروش تبلیغات در روسیه را متوقف کرده است.