
پلتفرمهای ماشینهای دست دوم دیجیتال به دلایل مهمی در سراسر جهان در حال گسترش هستند، اما بیشتر آنها به بیماری همهگیر اخیر ما مربوط میشوند. از جمله این دلایل، دیجیتالی شدن سریع صنعت خودروهای دست دوم است، زیرا استارتآپها بازار را با پلتفرمهای با کاربری آسانتری پر کردهاند که پلتفرمهای قدیمیتر به سبک تجارت الکترونیک فاقد آن بودند. مورد دیگر این است که – با زنجیرههای تامین ریزتراشههای همهگیر که برای خودروهای جدید ضروری هستند – حق بیمه در بازار خودروهای دست دوم به شدت افزایش یافته است، اگرچه عرضه خودروهای جدید محدود است.
از جمله پلتفرم هایی که در چند سال اخیر به وجود آمده است Autohero است که به بازار خودروهای دست دوم جهش کرده است.
“رونق خودروهای دست دوم” اکنون در اروپای مرکزی و شرقی با این خبر که Spotawheel، یک پلت فرم خودروهای دست دوم متمرکز بر اروپای مرکزی و شرقی، 100 میلیون یورو سرمایه و بدهی با پشتوانه دارایی جذب کرده است، در حال گسترش است. VentureFriends مبتنی بر دایره سرمایه سهام را با مشارکت Adevita Ventures، UNIQA Ventures، Rockaway Ventures، Velocity Partners، FJ Labs، Collective Spark و دیگران هدایت می کند. بخش بدهی دایره توسط یک صندوق اعتباری مستقر در بریتانیا که نامش فاش نشده بود، همراه با برخی از سرمایه گذاران نهادی به همان اندازه ناشناس رهبری می شد. صندوق قرض الحسنه نیز مشترک دایره سهام شد.
Spotawheel تخمین می زند که بازار خودروهای دست دوم در اروپای مرکزی و شرقی 100 میلیارد یورو ارزش دارد و ادعا می کند که به موقعیت های پیشرو در بازار لهستان و یونان دست یافته است و اکنون رومانی را راه اندازی می کند. این شرکت می گوید که در مسیر رسیدن به درآمد 200 میلیون یورویی تا پایان سال قرار دارد.
چاریس آروانیتیس، موسس و مدیرعامل Spotawheel، گفت که او همچنین پیشنهاد اشتراک خودروهای دست دوم را راه اندازی کرده است، و گفت که مزیت رقابتی Spotawheel نسبت به رقبایی مانند Autohero در لهستان است، او گفت: “مزیت رقابتی اصلی ما فناوری خودمان است برای اختلاط موتورها برای منابعی مانند داده های بزرگ، یادگیری ماشینی با نبوغ انسانی. وی گفت: همچنین معاینه فنی کتبی خودروها، گارانتی 5 ساله، سیاست بازپرداخت 14 روزه و تحویل خودرو به سراسر کشور را ارائه می دهد.
جورج دیموپولوس، شریک VentureFriends، گفت: «ما بسیار هیجانزده هستیم که از Spotawheel در تلاش برای گسترش بینالمللی و در عین حال ارتقای منبع دادهمحور اروپاییاش حمایت کنیم.»
این شرکت می گوید انتظار دارد کارکنان بیشتری را اضافه کند و عملیات خود را در آلمان گسترش دهد و در عین حال تیم هایی را در سراسر اروپای غربی ایجاد کند.