
توشاپ، پلتفرم تجارت اجتماعی کنیا که امکان خرید گروهی FMCG را فراهم می کند، قرار است پس از جمع آوری 3 میلیون دلار پیش مالی در حلقه ای به رهبری 4DX Ventures، در نایروبی گسترش یابد.
توشاپ که سال گذشته توسط Katie Chepkemboy، مدیرعامل نیز تأسیس شد، از رهبران جامعه استفاده میکند که سفارشهای همسایگان را جمعآوری میکنند و همچنین از تحویلهای مایل آخر پشتیبانی میکنند.
هر رهبر جامعه یک فروشگاه مجازی دارد که همسایگان سفارشهای خود را در آن ثبت میکنند، که توشاپ آنها را بهعنوان سفارشهای عمدهفروشی به تولیدکنندگان یا سایر تولیدکنندگان – مانند کشاورزان – خلاصه میکند. Chepkemboy میگوید که این معامله تا 60 درصد پسانداز خریداران را برنده میکند، حتی زمانی که نمایندگان کمیسیونهای فروش را دریافت میکنند.
این استارت آپ قصد دارد تجارت خود را در نایروبی، پایتخت کنیا، قبل از گسترش به سایر نقاط کشور گسترش دهد.
ما در نایروبی توسعه خواهیم داد و از آنجایی که این یک تجارت فشرده عملیاتی است، این کار را انجام خواهیم داد [immediately] به انبارها و کامیون های تحویل بیشتری نیاز دارید. Chepkemboy به TechCrunch گفت: “ما فناوری و کانال های نمایندگان خود را استخدام می کنیم و آنها را بهبود می بخشیم تا تجربه را حتی بهتر کنیم.”
JAM Fund، Breyer Capital، Chandaria Capital، TO Ventures، Golden Palm Investments، FirstCheck Africa و DFS Lab در آخرین دور این استارت آپ شرکت کردند. Wasoko (سوکوواچ سابق) نیز برای انجام اولین سرمایه گذاری سازمانی استراتژیک خود به آن پیوست. تعدادی از سرمایه گذاران فرشته، از جمله Olugbenga Agboola (GB)؛ مدیرعامل فلاترویو، راجا کاول؛ رئیس گروه ساعت آفتابی، الی پولاک؛ مدیرعامل Apollo Agriculture و Ida Mano; چیپر کش، مدیر رشد، نیز در این دور شرکت کرد.
“ما معتقدیم که فرصت های بازار برای توشاپ فوق العاده زیاد است و کتی با توجه به درک عمیق او از بازار و عملکرد و رشد چشمگیر تاکنون، بنیانگذار مناسبی است که او را دنبال می کند. پیتر اورت، شریک مدیریتی 4DX Ventures گفت: ما از پیوستن به چنین تیم قدرتمندی از سرمایه گذاران و مشاوران دیگر برای کمک به توشاپ برای تبدیل شدن به یک بازیکن غالب در خریدهای گروهی در سراسر آفریقا هیجان زده هستیم.

Tupshop خریدهای گروهی در کنیا را تغذیه می کند. اعتبار تصویر: توشاپ
تجربه در صنعت FMCG
Chepkemboi پس از ترک Unilever، Tushop را راه اندازی کرد [Kenya and UK]و موکو، یک شرکت نوپا مبلمان در کنیا. او میگوید که در طول اقامتش در یونیلور – کنیا، به پراکندگی بخش خردهفروشی کنیا پی برد و اضافه کرد که تدارکات یکی از چالشهایی بود که منجر به هزینه بالای مایحتاج اولیه در این کشور شد. در کنیا، توزیع کنندگان عرضه شده توسط تولیدکنندگان معمولاً قیمت کالاها را تعیین می کنند، اما این قیمت اغلب توسط توزیع کنندگان و خرده فروشان افزایش می یابد.
“من در زمینه توزیع محصولات بودم و میتوانستم ببینم که در محل چه اتفاقی میافتد… همچنین میتوانم بلافاصله بگویم که اگر مستقیماً با مشتری در تماس باشیم، قیمت پایینتر خواهد بود و میتوانیم تبلیغات یا بازاریابی هدفمندتری انجام دهیم. چپکمبوی، که در حال تحصیل در رشته روابط بینالملل در دانشگاه پنسیلوانیا است، میگوید که این منجر به کاری شده است که ما اکنون انجام میدهیم، از تولیدکنندگان منبع میگیریم و مستقیماً به مصرفکنندگان میفروشیم.
“ما عرضه تخمینی از کالاهای با کیفیت بالا و مقرون به صرفه، از جمله محصولات تازه را ارائه می دهیم. و راهی که می توانیم این کار را انجام دهیم کار با رهبران جامعه است که سفارشات را از همسایگان جمع آوری می کنند و تحویل آخرین مایل را مدیریت می کنند. پیشنهاد ارزش ما در اینجا این است که راهی برای خرید ارزان تر و راحت تر به مشتریان خود ارائه دهیم. او گفت: “ما ارزان تر از خرده فروشی هستیم.”
توشاپ به لیست در حال رشد استارت آپ هایی می پیوندد که بخش خرده فروشی کنیا را دیجیتالی می کنند. اینها شامل Marketforce است که برنامه RejaReja آن به خرده فروشان غیررسمی اجازه سفارش و پرداخت دیجیتالی موجودی را می دهد. Wasoko، همچنین در همان فضای RejaReja، با توزیع کالاهای سریع از تامین کنندگان به خرده فروشان فعالیت می کند. تفاوت بین این دو این است که RejaReja، بر خلاف Wasoko، بستری برای توزیع دارایی های سبک است – دارایی های سرمایه ای مانند انبارها و کامیون های تحویل را ندارد. آنها توسط شرکای آن از جمله تولید کنندگان و توزیع کنندگان ارائه می شوند. توشاپ یکی از اولین پلتفرم های تجارت اجتماعی در فضای کنیا است که مستقیماً کالاها از جمله محصولات تازه را از تولیدکنندگان تهیه کرده و به خریداران تحویل می دهد.