
Appetito، پلتفرم مصری که خواربار و محصولات خانگی را از 11 مغازه تاریک در سه شهر در این کشور شمال آفریقا به مشتریان عرضه می کند، Lamma را خریداری می کند، استارت آپی مشابه با فعالیت در منطقه مغرب تونس و مراکش.
انتظار می رود این معامله تا پایان سه ماهه سوم سال 2022 تکمیل شود.
اپتیتو در بیانیه خود مبلغ معامله را فاش نکرد، همچنین شهاب محتر، مدیر عامل شرکت، زمانی که از طریق ایمیل در مورد آن سؤال شد، این موضوع را فاش نکرد. اما منابع آگاه به این موضوع گفتند که این معامله بین 10 تا 15 میلیون دلار بوده است. مختار از اظهار نظر در مورد قیمت احتمالی خودداری کرد.
«ما از روز اول با اقتصاد واحد مستحکم بسیار سودآور بودیم. این واقعیت که ما توانستیم کارهای زیادی را با این مقدار کم انجام دهیم، گواه خوبی است، “مختار در پاسخ به این سوال که اپتیتو چگونه این خرید را تامین مالی کرد و تنها 2.5 میلیون دلار جمع آوری کرد، گفت. علاوه بر این، ما به زودی دایره هشت رقمی را می بندیم تا توسعه خود را بیشتر تشویق کنیم.
شرکت خریداری شده، Lamma، دو سال پیش به عنوان یک سرویس مسافرتی مشترک در تونس راه اندازی شد. این به یک پلت فرم سریع تبدیل شده است که مواد غذایی، بهداشت شخصی و اقلام مد را به مصرف کنندگان در تونس و مراکش (در سال جاری راه اندازی شد) در کمتر از 45 دقیقه تحویل می دهد. Lamma توسط یاسر ال اسماعیلی ال ادریسی، مدیر عامل سابق در Careem، Hamza Guesmi و Kusi Aymen، مدیر عامل شرکت، تأسیس شد – و توسط Orange Ventures پشتیبانی می شود.
تیم Lamma، سه فروشگاه تاریک و مرکز توزیع آن در Appetito ادغام خواهند شد، زیرا هر دو تیم در حال بررسی هم افزایی های زیادی هستند. ال ادریسی به عنوان مدیر اجرایی توسعه و رشد به Appetito خواهد پیوست.
Appetito گفت که این معامله آن را به بزرگترین بازیگر q-commerce در آفریقا تبدیل می کند. اظهارات او بر اساس تعداد بازارهایی است که در حال حاضر در آنها فعالیت می کند: مصر، مراکش و تونس. محتار به TechCrunch گفت: «هیچ بازیگر دیگری در زمینه q-commerce در آفریقا در چنین بازارهای بزرگی فعالیت نمی کند.
این شرکت گفت که قصد دارد به بزرگترین بازیگر در تجارت q در بازارهای مرزی و نوظهور تبدیل شود. قهرمانانی مانند Rabbit در مصر و عربستان سعودی فعالیت دارند، در حالی که بازیکنان قدیمی مانند Breadfast، اگرچه فقط در مصر فعالیت می کنند، اما بیش از 50 فروشگاه تاریک را اداره می کنند.
پس از همهگیری، پلتفرمهای q-commerce مورد توجه بسیاری از VC – و پول – قرار گرفتند، زیرا عادتهای مصرفکننده تغییر کرد و مردم بهمنظور دریافت خواربار در عرض چند دقیقه، همانطور که این پلتفرمها وعده داده بودند، به صورت آنلاین خواربارفروشی خرید کردند.
اما با افزایش تعداد پلتفرم های عرضه کننده مواد غذایی و اقلام خانگی در کمتر از 20 دقیقه، مشخص شد که اکثر آنها با حاشیه های اندک و اقتصاد مشکوک واحد خود دوام نمی آورند. تجمیع از اواخر سال گذشته آغاز شد. بازیکنان بزرگی مانند Getir، Flink، Gorillas و Gopuff از آن زمان به پلتفرم های کوچکتری مانند Weezy، Cajoo، Frichti و Dija دست یافته اند.
خرید Lamma توسط Appetito اولین خرید در بازار آفریقا است، البته در میان بازیکنان کوچک. آنها با مدل های مشابه کار می کنند، به خصوص با زمان تحویل از 45 دقیقه تا دو ساعت. Appetito همچنین امکان تحویل برنامه ریزی شده روزانه یا هفتگی را فراهم می کند. این مدل هماهنگ سازی با صدای «زیر 20 دقیقه» با صدای Breadfast و Rabbit متفاوت است.
اولویت این شرکت از کیفیت و مقرون به صرفه بودن بر سرعت و راحتی یکی از دلایلی است که مختار به رشد مداوم شرکت اطمینان دارد – Appetito میگوید با وجود کاهشها و رکودهایی که پلتفرمهای q-commerce در سراسر جهان با آن مواجه هستند، به حاشیههای دو رقمی دست مییابد. به عنوان مثال، Getir، Zapp و Gorillas نیروی کار خود را کاهش دادند در حالی که استرالیا Send بسته بود.
مدیر عامل شرکت گفت: بازار خردهفروشی پراکنده آفریقا یک منطق تجاری قوی برای مدلهای تجارت q مانند Appetito فراهم میکند. او افزود: «ما نه تنها در تلاش هستیم تا راحتی را فراهم کنیم، بلکه به ناکارآمدیهای بزرگ در زنجیره تأمین نیز رسیدگی میکنیم و ارزش واقعی را برای مشتریان و همچنین تأمینکنندگان خود فراهم میکنیم».
مصر، خانه بیش از 100 میلیون نفر، یک فروشگاه خرده فروشی دارد اندازه بازار FMCG حدود 50 میلیارد دلار و بسیار پراکنده و ناکارآمد است. همین امر را می توان در مورد سایر کشورهای آفریقایی نیز گفت، به همین دلیل است که Appetito انتظار دارد این بازارها در سه ماهه آینده گسترش یابد.