
در بازارهای نوظهور مانند مصر به دلیل عرضه کم پزشکان، تقاضای نارضایتی زیادی برای مشاوره پزشکی وجود دارد. تا سال 2018، نسبت پزشک به شهروند مصر 1: 2000 است. وقتی وارد هر بیمارستان دولتی می شوید و صف های طولانی را می بینید، می توانید یک تصویر بکشید.
این مشکلات و عادات در حال تغییر همه گیر منجر به ظهور برنامه های رزرو پزشکی و مشاوره در مصر و منطقه خاورمیانه و شرق آفریقا شده است.
Esaal، یکی از این پلتفرمها که در دو سال گذشته رشد زیادی داشته است، سرمایهگذاری اولیه 1.7 میلیون دلاری را از A15 اعلام میکند. این منجر به مجموع بودجه آن که توسط شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر جمع آوری شده است، از زمان راه اندازی آن در سال 2018 به 3 میلیون دلار می رسد.
Esaal فقط در مورد مشاوره سلامت جسمی نیست. همچنین به مسائلی در بخشهای دیگر، مانند سلامت روان و تغذیه میپردازد.
بر اساس گزارشها، بحران سلامت روانی رو به رشدی در میان جمعیتهای خاورمیانه و خاورمیانه وجود دارد، به طوری که 35 درصد از آنها استرس مکرر را تجربه میکنند، 29 درصد از افسردگی رنج میبرند و چاقی اوج جدیدی را در میان بزرگسالان نشان میدهد. برای اکثر افراد، این بیماری ها به دلیل انگ همراه با رفتن به درمان یا صحبت در مورد مشکلاتی که بر وضعیت روانی آنها تأثیر می گذارد، ادامه می یابد.
زمانی که صحبت از نیاز به صحبت با فردی که در زمینه سلامت روان تخصص دارد، تقاضای زیادی وجود دارد. اما بیشتر افراد از مراجعه فیزیکی به مرکز برای مراجعه به درمانگر یا روانپزشک می ترسند. هنوز رایج نیست. فادی دوس، بنیانگذار و مدیر عامل Esaal، گفت: «مردم دوست دارند این کار را انجام دهند.
داس در ادامه مشاهده کرد که چگونه پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را مرور میکند و دید که مردم در به اشتراک گذاشتن مسائل شخصی، گاهی اوقات پشت نام مستعار، چقدر احساس راحتی میکنند، در حالی که بازخوردی از سایر افراد غیر متخصص دریافت میکنند. این روند او را به ایجاد یک پلتفرم سوق داد که این فرصت مجازی را به دست آورد، اما با درمانگران در طرف دیگر.
وی گفت: “ما تصمیم گرفتیم پلتفرمی داشته باشیم که کاربر را با متخصص مرتبط کند تا بتواند پاسخ شخصی و واقعی به مشکلات سلامتی را به روشی واضح و روان دریافت کند.” “و اگر در مورد تغذیه صحبت کنیم، اینجا در منطقه کمی مد شده است، زیرا چاقی در بین بزرگسالان بسیار زیاد شده است. ما می بینیم که چگونه مردم شروع به مراقبت بیشتر از رژیم غذایی و سلامت خود کرده اند.
Esaal بیش از 350 مشاور را به پلتفرم خود جذب کرده است. آنها در مورد طیف گسترده ای از مسائل، از جمله اضطراب، فیزیوتراپی، اطفال و تغذیه مشاوره ارائه می دهند. کاربران از طریق اپلیکیشن (متن، تماس تصویری/صوتی و بازدیدهای شخصی) به این خدمات دسترسی دارند و با پول نقد، کارت های اعتباری، وودافون و فاوری پرداخت می کنند.

اعتبار تصویر: اسال
شرکت مراقبت های بهداشتی مصر نیز از مدل B2B2C استفاده می کند که در آن با بیش از 10 شرکت متوسط تا بزرگ شریک شده است تا این خدمات را به بیش از 5000 کارمند خود ارائه دهد. Esaal در حال حاضر هزینه های اشتراک و هزینه های مشاوره درخواستی را با برنامه هایی برای کسب درآمد از بازدیدهای شخصی در به روز رسانی های آینده دریافت می کند.
مانند بسیاری از پلتفرمهای مراقبتهای بهداشتی، Esaal یکی از ذینفعان محاصره همهگیری بود که فرصتهایی را در فناوری سلامت باز کرد. بین سال های 2020 و 2021، پایگاه مصرف کننده آن 55 درصد رشد کرد و در حال حاضر بیش از 1 میلیون نفر است. درآمد این شرکت و ARPU نیز با 250 درصد افزایش به 4.4 میلیون دلار در سال 2021 و 130 درصد بین سال های 2020 تا 2021 افزایش یافت.
دوس گفت که خدمات Esaal در هفت کشور دیگر در خاورمیانه و شمال آفریقا در دسترس است: عربستان سعودی، تونس، کویت، قطر، بحرین، فلسطین و عراق.
درآمد این شرکت نشان می دهد که تنها با 3 میلیون دلار یک تجارت کارآمد از نظر سرمایه راه اندازی کرده است، سرمایه گذاری که از سال 2019 توسط تنها سرمایه گذار آن، A15 به صورت اقساط انجام می شود.
کریم بشارا، یکی از شرکای مدیریت این شرکت سرمایهگذاری، گفت: «آنها تاکنون در به کارگیری سرمایه محتاطانه عمل کردهاند و کارایی استثنایی را در اقتصاد واحد نشان دادهاند، که به آنها اجازه داده است تا جاهطلبیهای آنها را گسترش دهند.» ما از دیدن رشد آنها مفتخریم و در چهار سال گذشته از ایجاد تجارت با آنها خوشحال بوده ایم. هنوز چیزهای زیادی از اسال و این بخش وجود دارد.
دوس گفت که بهره وری سرمایه Esaal یکی از راه هایی است که آن را از رقبا متمایز می کند. او همچنین تفاوت ظریف دیگری را برجسته کرد: در حالی که پلتفرمهای دیگر بر مشاوره با پزشک، سلامت روان یا تغذیه تمرکز میکنند، مانند Vezeeta، Meddy و Shezlong، Esaal سه حالت عمودی را در یک واحد ترکیب میکند.
پلت فرم آنلاین مشاوره سلامت و تندرستی قصد دارد از این سرمایه گذاری برای گسترش در سراسر اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا، سرمایه گذاری در توسعه محصول و برند و استخدام استعدادهای بیشتر استفاده کند. Esaal انتظار دارد بین سالهای 2021 و 2025 درآمد CAGR حدود 50 تا 60 درصد باشد.
وی گفت: «این پتانسیل عظیمی برای ورود به هر کشوری که اکنون در آن هستیم و نفوذ به کشورهای بیشتری در منطقه دارد. بله، ما در هشت کشور شروع کردیم، اما معتقدم پتانسیل هنوز بسیار زیاد است و میتوانیم مجموعههای چند برابری را در چهار یا پنج سال آینده بدست آوریم.