
همکار سابق ما جان شیبر در سال 2019 نوشت: “سرمایه گذاران در حال ریختن پول به تجارت لجستیک و حمل و نقل در آمریکای لاتین هستند.”
Nowports (YC W19) نقطه شروع خوبی برای مقایسه است. در فوریه 2019، استارت آپ مکزیکی به تازگی از Y Combinator فارغ التحصیل شده بود و به گفته شیبر، «ست[ing] تبدیل به فلکسپورت آمریکای لاتین می شود. به امروز بروید و Nowports 92.6 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده است، از جمله یک راند 60 میلیون دلاری سری B توسط Tiger.
نمونه هایی از این دست فراوان است زیرا سرمایه گذاران تمایل خود را نسبت به حمل و نقل در سراسر جهان نشان می دهند. همهگیری نقش مهمی در تقویت شرکتهای لجستیکی نوپا داشته است و اهمیت زنجیرههای تامین را روشن میکند. اما آخرین اخبار نشان میدهد که سرمایههای مخاطرهآمیز همچنان به جریان میافتد، حتی با کاهش COVID-19.
تنها در این ماه، TechCrunch از سه رویداد جمع آوری کمک مالی در دنیای حمل و نقل کالا خبر داد. کاروان مستقر در سیاتل پس از یک دور سری E به ارزش 260 میلیون دلار، تا 3.8 میلیارد دلار ارزش دارد. OnePort نیجریه یک سرمایه گذاری 5 میلیون دلاری دریافت کرده است که به آن کمک می کند تا پایان سال به سه مرکز بزرگ آفریقایی گسترش یابد. و در آمریکای لاتین، DeltaX منطقه آند و 1 میلیون دلار در بانک را هدف قرار داده است.
دیجیتالی شدن حمل و نقل کالا یک چالش جهانی است، زیرا این بخش هنوز شفافیت و کارایی ندارد. استارتآپها در آمریکای لاتین تپههای شیبدارتری برای بالا رفتن دارند، اما این امر باعث میشود نوآوری کنند و به روشهای جالبی به یکدیگر کمک کنند.
خیلی بیشتر از مقلدین
در آمریکای لاتین، مشکل فقط این نیست که حمل و نقل بار هنوز بسیار مشابه است – همچنین بهینه نیست. به گفته استارتاپ مکزیکی BeGo (YC W20) در منطقه، «تقاضای کامیون از ظرفیت بالاتر است، اما 40 درصد از مواقع کامیونها خالی هستند».
به گفته جاناتان لوئیس، که صندوق Investo او BeGo و Nowports را پشتیبانی می کند، این دو استارت آپ مدل های اصلی در این بخش هستند: بازارها و حمل و نقل. نمونه های دیگر می تواند CargoX برزیل در سمت بازار و Nuvocargo در سمت حمل و نقل باشد.
با این حال، مدل های کسب و کار در آمریکای لاتین اغلب ترکیبی هستند، و Nuvocargo نمونه خوبی برای این موضوع است.