
از نظر مفهومی، تجارت اجتماعی چیز جدیدی نیست – از زمانی که مردم به یکدیگر توصیه می کردند، به شکلی وجود داشته است. امروزه شبکههای اجتماعی قدرتمندتر از همیشه هستند و استارتآپها و شرکتها در حال ابداع مدلهای کسبوکار جدیدی هستند که از دسترسی بیشتر ما استفاده میکنند.
درک تفاوت مبهم اما پایدار بین تجارت اجتماعی و تجارت الکترونیک متعارف مهم است. زمانی که تجارت الکترونیک ترجمه مستقیم و دیجیتالی مرور استاندارد را هدف قرار می دهد، تجارت اجتماعی کل سفر مشتری را به سمت تمرکز بر افراد هدایت می کند.
تجارت اجتماعی تجربه خرده فروشی ما را از بقیه زندگی ما دور نمی کند. بلکه از قدرت اجتماع و ارتباط برای ایجاد فرصت در زندگی روزمره از طریق رسانه های اجتماعی استفاده می کند.
در سطح جهانی، تجارت اجتماعی در مسیر تبدیل شدن به یک صنعت 1.2 تریلیون دلاری تا سال 2025 است که بزرگترین دستاوردها در برزیل و هند است. تخمین زده می شود که بازار تجارت اجتماعی 2 تا 3 میلیارد دلاری هند امروز تا سال 2030 به 70 میلیارد دلار برسد که حدود 40 میلیون کارآفرین کوچک را قادر می سازد.
با این حال، داستان واقعی رشد تجارت اجتماعی در آسیای جنوب شرقی است که در حال حاضر بیش از 13 میلیارد دلار هزینه دارد.
استفاده از تجارت اجتماعی برای ارتقای رشد اجتماعی
محبوبیت تجارت اجتماعی در آسیای جنوب شرقی به دلیل سطوح بالای نفوذ اینترنت تلفن همراه، دستگاههای تلفن همراه نسل اول که زمان زیادی را در رسانههای اجتماعی صرف میکنند و تعامل بالا، در حال افزایش است.
اما بزرگترین محرک تجارت اجتماعی این واقعیت است که یک جامعه جمعی است. در قلب فرهنگ و رویکرد به زندگی در آسیای جنوب شرقی جامعه ای است که در تار و پود زندگی روزمره تنیده شده است. در حالی که آسیاییان جنوب شرقی احساس می کنند که می توانند به عنوان فردی موفق شوند، هنوز هم ارزش جامعه جمعی سنتی خود را قدردانی می کنند.

اعتبار تصویر: Kantar Global MONITOR 2019
آسیاییان جنوب شرقی تمایل زیادی به تعلق داشتن به یک جامعه دارند و یافتن روابط قوی برای آنها مهمتر از همتایان جهانی خود است. آنها از شبکه های خود برای ارتباطات و همچنین برای تراکنش ها استفاده می کنند و به ویژه در مورد خدمات همتا به همتا مشتاق هستند.
و این حس اجتماعی بر نحوه خرید آنها تأثیر می گذارد.
مدل بازاریابی اجتماعی از رهبران جامعه و ارتباطات افراد با نفوذ برای ایجاد فروش از طریق بازاریابی مستقیم به دوستان و خانواده خود استفاده می کند. از طریق پلتفرمهای اجتماعی یا یک برنامه پلتفرم، این رهبران، که به عنوان توزیعکننده عمل میکنند، میتوانند محصولات را قبل از توزیع مجدد در شبکههای خود با قیمتهای عمده سفارش دهند. اگرچه در برخی موارد ممکن است درصدی نیز دریافت کنند.

اعتبار تصویر: Kantar Global MONITOR 2019