
این خبر پس از شایعاتی مبنی بر جذب سرمایه بیشتر توسط این شرکت منتشر شد. اما با توجه به وضعیت فعلی بازار ریسک – با رکودهای عظیم در بازارهای عمومی، تسلط سرمایهگذاران و تعطیلی شرکتهای نوپا – گوریل در هفتههای اخیر برای بستن بودجه جدید خود تلاش کرده است.
یک منبع به ما گفت که تخمین زده میشود که در هفتههای اخیر حدود 300 میلیون دلار در بانک باقی مانده بود، اما به دلیل اینکه بدهیهای معوقه قابل توجهی به تامینکنندگان و سایرین دارد، با مشکل مواجه بود و (قبل از اعلام اخراجها امروز) فعالیت میکرد. با نرخ سوزاندن ماهانه بین 50 تا 75 میلیون دلار در ماه.
ما با Gorillas تماس گرفتیم تا در این مورد نظر بدهیم و پس از دریافت پاسخ، این داستان را به روز خواهیم کرد.
دنیای فناوری – از شرکتهای سهامی عام گرفته تا استارتآپهای جوانتر – تحت تأثیر کاهش شدید مالی فناوری است که خود را به شکل کاهش ارزش بازار نشان میدهد. استارتاپ هایی که در تلاش برای تکمیل دورهای خود هستند. و شرکتهایی که اجارهها را مسدود میکنند و اخراج میکنند و هزینهها را به روشهای دیگر کاهش میدهند تا در هزینهشان صرفهجویی کنند، زیرا اهداف درآمدی را از دست میدهند.
اما کسانی که مدتی است به بازار مواد غذایی فوری نگاه می کنند، می دانند که مدت هاست که این بازار بیش از حد تورم و به دلیل یک اصلاح در نظر گرفته می شود. پول زیادی در اطراف بسیاری از استارتآپها شناور بود، همه بنیانگذاران و سرمایهگذاران به دنبال بهرهبرداری از آنچه موجی از فرصتهای تحویل سریع به نظر میرسید در میان تغییر عادتهای مصرفکننده در طول کووید-19 بودند. در حالی که برخی از شرکت ها از هم پاشیدند، برخی دیگر تصاحب شدند و گروه کوچکتری به جمع آوری پول ادامه دادند (برای مثال، Zapp 200 میلیون دلار در ژانویه تعطیل کرد؛ Flink همین هفته گذشته بودجه بیشتری را در بحبوحه خرید Cajoo در فرانسه اعلام کرد؛ Gopuff ظاهراً در فرآیند) در پایان یک دور بزرگ 1 میلیارد دلاری).
اخبار امروز گوریل ها چندین چالش مختلف را، هم برای او و هم برای فضای تحویل فوری گسترده تر نشان می دهد.
ابتدا، از طرف گوریل ها، این سوال مطرح می شود که آیا او یکی از آخرین افرادی خواهد بود که با آن روبرو می شود (و آیا این حرکات به او کمک می کند تا به آنجا برسد)، یا اینکه آیا او پشت میز مذاکره خواهد بود.
گوریل ها وجود دارد یکی از ادغام کنندگان خرید شرکت هایی مانند فریشتی در فرانسه بود. اما شنیدیم که با خریداران هم صحبت کرده است. منابع به ما می گویند که یکی از نامزدهای بزرگ، Delivery Hero است که منجر به بودجه 1 میلیارد دلاری گوریل ها در ماه اکتبر شد. اما مسائل مربوط به سودآوری خود را دارد که باید قبل از سرمایه گذاری زیانده دیگری با آن مقابله کند. ظاهراً دیگران تماشا کرده اند. (معلوم نیست که چه کسی جز سایر بازیگران اصلی بازار شامل Getir، Gopuff، Flink هستند.)
گوریل ها کمک زیادی به این پرونده نکردند: در یک سخنرانی سرمایه گذار که در ماه مارس ارائه کرد، او نه تنها در مورد فرصت فعلی بازار خود صحبت کرد، بلکه در مورد برنامه های آینده خود برای حرکت به سمت مجموعه نسبتاً جاه طلبانه ای از حوزه های جدید مانند فناوری های بهداشتی پوشیدنی صحبت کرد. کمک به مردم برای انتخاب بهتر زندگی یکی از منابع با خنده به ما گفت: «یک برنامه هوش مصنوعی که به شما می گوید چه چیزی بخرید و چه چیزی را نه، و چه چیزی سالم است یا نه.
دوم، به طور کلی تر در بازار، تغییر در گوریل ها قطعا سرمایه گذاران محتاط را به سطح جدیدی از نگرانی در مورد وضعیت این بازار خواهد فرستاد.
یک نفر از یک پلتفرم تحویل سریع دیگر به من گفت: “ما معتقدیم که خواربارفروشی های فوری در درازمدت سودآور هستند، اما این موضوع را روشن می کند و سوالات بیشتری در مورد مدل کسب و کار ایجاد می کند.” “اکنون حتی افراد بیشتری به آن نگاه می کنند که انگار فقط یک حباب است.”
مبارزه (و فرصت) بزرگ برای بازیکنان در این فضا همیشه این بوده است که چگونه خود را از بقیه بستهها متمایز کنند، زیرا در پایان روز همه آنها وعدههای یکسانی را میدهند – ترکیبی از چیزهای اساسی و چیزهای مختلف – و مصرف کنندگان تا حد زیادی یکسان به نظر می رسند – شما با یک برنامه کاربردی سفارش می دهید و کالاهای خود را در یک ساعت یا اغلب کمتر دریافت می کنید.
اکنون مجموعه جدیدی از چالشها به این موضوع اضافه میشود: چگونه میتوان سرمایهگذاران را متقاعد کرد که این شکاف بازار واقعاً وجود دارد و به همان اندازه که آنها میگویند بزرگ است. و که نسبت به بقیه منطقه به روشی بهتر و سودآورتر به آن نزدیک می شوند.
در بیانیه گوریلها آمده است: «در حالی که این تصمیم بسیار دشوار بود، اما این حرکتها ضروری هستند که به گوریلها کمک میکنند تا با تمرکز بر مشتریان و برند خود به یک تجارت قویتر و سودآورتر تبدیل شوند. “با سرمایه گذاری های فعلی، ما در حال تقویت موقعیت خود از لحاظ مالی و استراتژیک برای آینده هستیم. ما به خاطر دستاوردهایی که تیمهایمان در دو سال گذشته به دست آوردهاند بسیار مفتخر و سپاسگزار هستیم و تمام تلاش خود را برای حمایت از کارمندان خود در این مرحله انتقالی انجام خواهیم داد.»