در واکنشهای بیشتر صنعت فناوری به حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته و تجاوزات مداوم این کشور به همسایهاش، گوگل و مایکروسافت قبلاً گفتهاند که فروش خود را در روسیه متوقف میکنند.
ما می دانیم که مکث گوگل – که بر فروش تبلیغات خود متمرکز است – از شب گذشته آغاز شد و در ساعات آینده اعمال خواهد شد. این خبر پیشتر توسط رویترز اعلام شده بود.
او اولین کسی نیست که این کار را می کند. اسنپ و توییتر پیشتر از توقف فروش تبلیغات در روسیه خبر داده بودند. اما تجارت تبلیغاتی گوگل، البته، بسیار بزرگتر است.
اقدام گوگل تعلیق همه تبلیغات در روسیه از جمله تبلیغات جستجو، یوتیوب و تبلیغات نمایشی است که بلافاصله اعمال می شود – به این معنی که مردم روسیه تبلیغات Google را نخواهند دید.
اما ما همچنین درک می کنیم که این امر مانع از آن نمی شود که تبلیغ کنندگان روسی در صورت تمایل از خدمات تبلیغاتی گوگل برای نمایش تبلیغات در خارج از روسیه استفاده کنند.
این نشان میدهد که نشریات روسی ممکن است همچنان به دنبال تولید محتوا با نمایش تبلیغات به افراد خارج از کشور از طریق شبکه تبلیغاتی گوگل باشند – در زمانی که روزنامهنگاران مستقل در این کشور با سرکوب بیسابقهای مواجه هستند. (اوایل امروز، پارلمان روسیه قانونی را تصویب کرد که می تواند خبرنگاران را به دلیل انتشار اطلاعات “کاذب” در مورد ارتش تا 15 سال زندانی کند.)
در همین حال، مایکروسافت نیز فروش خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده است و امروز در یک پست وبلاگی نوشت که “کلیه فروش جدید محصولات و خدمات مایکروسافت در روسیه را تعلیق خواهد کرد.”
این احتمالاً شامل تبلیغات Bing و همچنین سایر خدمات مایکروسافت می شود. (ما درخواست تایید کردیم.)
براد اسمیت، رئیس و معاون مایکروسافت گفت: «علاوه بر این، ما از نزدیک با دولتهای ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا همکاری میکنیم و بسیاری از جنبههای تجارت خود در روسیه را در راستای تحریمهای دولت متوقف میکنیم». پست وبلاگ
حرکت محدودتر گوگل برای محدود کردن فروش تبلیغات، گسترش اقداماتی است که روز سه شنبه اعلام کرد – “ارتقای کیفیت اطلاعات”، همانطور که در آن زمان نامیده می شد – چند روز پس از شروع تهاجم روسیه در ساعات اولیه 24 فوریه. و پس از آن که رهبران اروپایی یک روز را صرف فشار بر پلتفرم های فناوری کردند تا اقدام قاطعانه ای علیه اطلاعات نادرست روسیه انجام دهند.
در ابتدا، گوگل اعلام کرد که کانال های یوتیوب رسانه های روسیه تودی و اسپوتنیک اروپا را که به کرملین مرتبط است مسدود خواهد کرد. برنامه های این زوج از فروشگاه Play آنها، که تنها در اروپا نیز وجود دارد، اندکی قبل از تحریم کانال سراسری اتحادیه اروپا، که از چهارشنبه اجرایی می شود، مسدود شد.
پیش از این، گوگل یک “وقفه نامحدود در کسب درآمد از رسانه های دولتی روسیه در پلتفرم های ما” را اعلام کرد – به این معنی که رسانه هایی مانند RT نمی توانند درآمد تبلیغاتی ایجاد کنند یا تبلیغات را از طریق پلتفرم های خود خریداری کنند.
اما این غول فناوری امروز تایید کرد که با متوقف کردن فروش تبلیغات خود در روسیه، همه چیز را فراتر گذاشته است.
در بیانیه ای در مورد تعلیق فروش تبلیغات، سخنگوی گوگل به ما گفت:
با توجه به شرایط فوقالعاده، تبلیغات گوگل را در روسیه متوقف میکنیم. وضعیت به سرعت در حال تغییر است و ما به اشتراک گذاری به روز رسانی ها در صورت نیاز ادامه خواهیم داد.
در حال حاضر، Google فروش انواع دیگر خدمات (مانند خدمات مصرفکننده پولی، Google Pay، فروش برنامهها و غیره) را تعلیق نمیکند. همچنین به روس ها دسترسی به خدمات اطلاعاتی (مانند جستجوی گوگل، نقشه ها، یوتیوب و غیره) را ادامه می دهد.
ماهیت جزئی اعلامیههای غول فناوری از زمان حمله روسیه به اوکراین نشان میدهد که گوگل در تلاش است تا پاسخی ثابت به این بحران آشکار کند.
مایکروسافت مصمم تر به نظر می رسید – اوایل این هفته بسته تدابیر جامع تری را علیه “اطلاعات نادرست دولتی” روسیه اعلام کرد. و امروز با ممنوعیت کامل فروش، این را بیشتر گسترش میدهد.
اوایل این هفته، اپل همچنین اعلام کرد که فروش محصولات در روسیه را به حالت تعلیق درآورده و برخی از خدمات خود (مانند Apple Pay) را محدود کرده است. علاوه بر این، این هفته RT و Sputnik از App Store در سراسر جهان (به جز خود بازار روسیه) دانلود کردند.
عکس مادر متا در فیسبوک بیشتر تار شده است. از ابتدای تهاجم، غول رسانه های اجتماعی یک سری محدودیت ها (مانند کاهش محتوای RT و Sputnik) را اعلام کرده است – اما در زمان نگارش به نظر می رسد که این غول تبلیغاتی فروش تبلیغات در خود روسیه را متوقف نکرده است. (دوباره سوال پرسیدیم.)
به روز رسانی: سخنگوی متا پس از تایید اینکه روسیه سرویس خود را مسدود کرده است، بیانیه را ارسال کرد:
«علیرغم اعلام دولت روسیه مبنی بر مسدود کردن فیس بوک، ما در تلاش هستیم تا خدمات خود را تا حد امکان در دسترس قرار دهیم. با این حال، به دلیل مشکلاتی که در حال حاضر در کار در روسیه وجود دارد، تبلیغاتی که افراد را در روسیه هدف قرار میدهند، متوقف میشوند و تبلیغکنندگان در روسیه دیگر نمیتوانند در هیچ کجای دنیا، از جمله روسیه، تبلیغات ایجاد یا اجرا کنند.
البته ممنوعیتهای شرکتهای خصوصی تنها شرمآوری نیست که روسها در دسترسی به خدمات دیجیتال با آن مواجه هستند: به نظر میرسد تحریمهای گستردهتر علیه بانکهای روسی نیز دسترسی محلی به برخی از خدمات فناوری را با مشکل مواجه میکند.