
ابتکار Google Privacy Sandbox برای مرورگر کروم خود موفقیتی بی عیب و نقص نبود، اما قطعا بحثی سالم در مورد حریم خصوصی آنلاین – و نقش خود شرکت در اکوسیستم تبلیغاتی – به راه انداخت. اکنون که بسیاری از ابتکارات پیرامون کروم هنوز در حال تغییر هستند، گوگل همچنین قصد دارد بسیاری از این ابزارها را به سیستم عامل اندروید خود گسترش دهد و این احتمالاً تأثیر عمیقی بر صنعت تبلیغات خواهد داشت.
اگر در اکوسیستم تبلیغاتی هستید، باز هم ناامید نشوید. گوگل می گوید که سیستم فعلی در حین آزمایش این سیستم های جدید “حداقل” دو سال دیگر فعال باقی خواهد ماند.
در اندروید، تبلیغکنندگان معمولاً از شناسه آگهی Google برای نمایش آگهیهای شخصیشده و ردیابی رفتار شما در برنامهها استفاده میکنند تا بتوانند به عنوان مثال، خریدی را که انجام دادهاید به تبلیغی که روی آن کلیک کردهاید نسبت دهند. به زبان ساده، میتوانید شناسه آگهی را نسخهای از کوکیهای اندروید در نظر بگیرید. میتوانید این را خاموش کنید و با حذف شناسه آگهی خود، تبلیغات غیرشخصیشده را در تنظیمات آگهی Android انتخاب کنید. وقتی این کار را انجام میدهید، گوگل بهطور مفید به شما یادآوری میکند که تبلیغات به رایگان نگه داشتن بسیاری از خدمات کمک میکند – این نیز استدلالی است که گوگل برای تغییرات امروزی ارائه میکند.
در یک جلسه توجیهی قبل از اعلام امروز، معاون مدیریت امنیت و حریم خصوصی اندروید گوگل به طور خاص بر اهمیت تبلیغات (که البته بیشترین درآمد خود گوگل را نیز تشکیل می دهد) تاکید کرد.
وی گفت: برجسته کردن برخی از قابلیت های حیاتی که برای اکوسیستم مهم هستند مفید است. بنابراین ابزارهایی مانند [advertising] ID به ارائه یک تجربه تبلیغاتی بهتر و مرتبط تر، ضد تقلب و موارد دیگر کمک می کند. و این به بسیاری از محتواها و خدمات رایگانی که امروزه در برنامههای تلفن همراه از آن لذت میبریم، کمک کرده است. به همین دلیل است که اطمینان از حفظ این قابلیتها در زمان ساخت نسل بعدی فناوری تلفن همراه حیاتی است.”
فیل در اتاق اینجا، البته، اپل است، که از ابزاری استفاده می کند که تیم گوگل آن را ابزاری بسیار احمقانه می داند، زیرا ردیابی را اساسا غیرممکن می کند. این یک پیروزی برای حفظ حریم خصوصی است، اما گوگل میگوید در ناامیدی خود، تبلیغکنندگان به سادگی راههای جدیدی را برای اثر انگشت از رفتار و دستگاههای شما برای دریافت دادههای ردیابی سودآور ارائه خواهند کرد. این واقعیت که متا اعلام کرد در سال 2022 به دلیل تغییرات اپل، 10 میلیارد دلار از درآمد تبلیغاتی خود را از دست خواهد داد، به نظر می رسد این استدلال را باطل می کند. اگر متا نتواند راه خوبی برای حل این مشکل پیدا کند، چه کسی می تواند؟
بنابراین، مانند کروم، گوگل سعی می کند از هر دو طریق آن را داشته باشد: حفظ حریم خصوصی شما و حفظ اکوسیستم تبلیغات. و فقط برای روشن بودن، گوگل میگوید که سیستمهای تبلیغاتی خودش از همان قوانینی که تبلیغکنندگان شخص ثالث در اینجا پیروی میکنند، پیروی میکنند.
برخی از پیشنهادات اینجا بر اساس کار گوگل با کروم است. اینها عبارتند از Topics، جایگزینی اخیر FLoC، و FLEDGE، سیستمی که به تبلیغکنندگان اجازه میدهد تبلیغات را بر اساس تعریف خودشان از «مخاطبان سفارشی» بدون تکیه بر شناسههای فردی نمایش دهند.
هیچ اکوسیستم تبلیغاتی مدرنی بدون توجه به انتساب وجود نخواهد داشت، بنابراین گوگل همچنین سیستم جدیدی را در اینجا ارائه میکند که قول میدهد همچنان دادههای مورد نیاز را در اختیار تبلیغکنندگان قرار دهد و در عین حال حریم خصوصی کاربران خود را بهبود بخشد.
همچنین یک SDK توسعهدهنده وجود خواهد داشت که کد تبلیغات شخص ثالث را جدا میکند تا جدا از کد خود برنامه کار کند. در حال حاضر، به نظر میرسد این ویژگی فقط برای اندروید 13 باشد، زیرا به معماری کلی SDK متفاوتی نیاز دارد، که بر دو ویژگی جدید حریم خصوصی تمرکز دارد، اما تضمینهای امنیتی بیشتری را برای هر SDK نیز ارائه میکند.
گوگل می گوید که می خواهد با صنعت تبلیغات روی این سیستم جدید کار کند. تاکنون، تمام نقل قولهای حمایتی او از توسعهدهندگان اپلیکیشن است، نه اکوسیستم تبلیغاتی گستردهتر.