

گوگل به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد دستگاه های اندرویدی را در طرح Privacy Sandbox پوشش دهد تا از حریم خصوصی دستگاه های تلفن همراه محافظت کند.
به این ترتیب، گوگل اعلام کرد که قصد دارد راه حل هایی طراحی کند که به کاربران اجازه ردیابی فعالیت های نرم افزارهای مختلف را از طریق پلت فرم Application Tracking Transparency (ATT) ندهد. این به اشتراک گذاری داده های کاربر با شرکت های شخص ثالث را محدود می کند و همچنین شناسه هایی مانند شناسه های تبلیغات را حذف می کند.[۱] یا AD-ID از این دستگاه ها.
آنتونی چاوز، معاون گوگل در بخش حریم خصوصی و امنیت اندروید، گفت: «جعبه ایمنی حریم خصوصی اندروید مبتنی بر تلاشهای آنلاین فعلی ما است و مسیری روشن به سوی آینده و محافظت بدون به خطر انداختن دسترسی به خدمات و محتوای رایگان ارائه میکند». “این باعث ایجاد حریم خصوصی کاربران می شود.”
Privacy Sandbox که در سال ۲۰۱۹ راهاندازی شد، اصطلاحی است که توسط گوگل برای اشاره به مجموعهای از فناوریها استفاده میشود که کوکیها و ابزارهایی را برای ردیابی فعالیت کاربر، مانند اثر انگشت مجازی حذف میکنند. این ابزار میزان اطلاعات قابل دسترسی از وب سایت هایی که فعالیت های آنلاین کاربران را نظارت می کنند را کاهش می دهد.
برنامه های اپل همچنین باید به صراحت رضایت کاربران را برای ردیابی فعالیت کاربر در سایر وب سایت ها و برنامه ها جلب کنند. این پروژه جدید با هدف ایجاد تعادل بین حفظ حریم خصوصی و تبلیغات کاربران و در عین حال محدود کردن ردیابی فعالیت های کاربران در نرم افزارهای مختلف است.
انتظار می رود شرکت اپل تا سال 2022 درآمد شرکت هایی مانند Meta Platforms را 10 میلیارد دلار کاهش دهد و از ردیابی کاربران iOS و iPadOS جلوگیری کند. متا پلتفرم چنین حرکتی را طوفانی بزرگ علیه کسب و کار خود می نامد. از سوی دیگر، گوگل ATT را رویکردی افراطی و نه چندان مؤثر توصیف میکند و میگوید که این فناوری عواقب بسیار مخربی برای حریم خصوصی تجارت و کاربران توسعهدهندگان خواهد داشت.
گوگل گفته است که حداقل دو سال است که پلتفرم های تبلیغاتی مبتنی بر ID فعلی را اجرا می کند و قبل از ایجاد هرگونه تغییر اطلاعات لازم را در اختیار فعالان این صنعت قرار می دهد. مجموعه بتا[۲] (یا بتا) این طرح باید تا پایان سال جاری آماده شود.
این تغییر پس از آن صورت میگیرد که گوگل در سال گذشته سیاستهای خود را در مورد استفاده از شناسه آگهی تشدید کرد. به این ترتیب، توسعه دهندگان نمی توانند از شناسه آگهی خود استفاده کنند، اگر کاربران انتخاب کنند که تبلیغات شخصی را دریافت نکنند. انتظار می رود این طرح در تاریخ 1 آوریل 2022 به عنوان یکی از آپدیت های گوگل پلی برای تمامی گوشی های اندرویدی منتشر شود.
شناسه تبلیغاتی یک رشته منحصر به فرد متشکل از حروف و اعداد مختلف است که توسط کاربر قابل تنظیم مجدد است. این شناسه مربوط به دستگاه کاربر است و به شرکت های تبلیغاتی این امکان را می دهد تا با نظارت بر فعالیت ها و رفتار کاربران در نرم افزارهای مختلف، علایق و سلایق آنها را شناسایی کنند.
Google همچنین برای جستجوی شناسه آگهی دستگاههایی که دارای Android نسخه ۱۲ یا بالاتر هستند، به نرمافزار پرسوجو com.google.android.gms.permission.AD_ID نیاز دارد. این نرم افزار خارج از محدوده نرم افزار کودکان است.
سیستم جدید ظاهراً شامل FLEDGE API برای اندروید است که رفتار کاربر را در یک برنامه ردیابی میکند و آنها را به گروههای خاصی برای هدفگیری خاص تقسیم میکند. گوگل همچنین از Runtime SDK برای “کاهش اشتراک گذاری و دسترسی اعلام نشده” به داده های برنامه کیت توسعه نرم افزار شخص ثالث (SDK) رونمایی کرده است.
این اقدام گوگل پس از آن صورت میگیرد که اخیراً سازمان رقابت بریتانیا به تلاشهای این شرکت برای ایجاد یک محیط حفظ حریم خصوصی برای اندروید و برنامههای وب مجوز داده است تا این طرح به مسائل رقابتی رسیدگی کرده و به نفع مخاطبان باشد.
اقدام گوگل برای رسیدگی به رفتار کاربران موبایل مشابه پیشنهاد این شرکت برای حذف کوکی های شخص ثالث در وب است. حرکتی که تا حدودی شبیه فایرفاکس و سافاری است. فایرفاکس و سافاری کوکی های شخص ثالث را به طور پیش فرض در طول سال ها مسدود کرده اند.
با این حال، قانونگذاران و حامیان خصوصی این حرکت را خیلی مبهم دیدند و به شرکت گفتند که تغییرات را تا پایان سال 2023 به تعویق بیندازد. آنها از گوگل خواستند که رویکرد بحث برانگیز مبتنی بر FLoC خود را کنار بگذارد و در عوض یک طرح تم جدید API را اتخاذ کند.
به گفته این شرکت: “مرورگر از طرح تم API برای نمایش تم های مرتبط با کاربر بر اساس فعالیت های آنها در یک دوره زمانی خاص استفاده می کند که حلقه نامیده می شود. در حال حاضر، هر دور به مدت یک هفته در دسترس است. موضوع انتخاب شده برای هر دور به صورت تصادفی از بین 5 موضوع مورد علاقه کاربر در این بازه زمانی انتخاب می شود.
بنابراین، هنگامی که یک کاربر از وب سایتی بازدید می کند که از API برای موضوعات تبلیغاتی پشتیبانی می کند، مرورگر زیر مجموعه ای از سه موضوع مورد علاقه کاربر را از یک مخزن 5 موضوعی انتخاب می کند. سپس وب سایت ها می توانند اطلاعات مربوط به این موضوعات را با شرکت های تبلیغاتی به اشتراک بگذارند تا تبلیغات مرتبط را به کاربر نمایش دهند.
این رویکرد به یکی دیگر از مسائل مهم FLoC می پردازد و علاوه بر اینکه به کاربر اجازه نمی دهد وب سایت های مشاهده شده را شناسایی کند، از اطلاعات شخصی کاربران بیش از سیستم فعلی محافظت می کند.
گوگل می گوید هدف این شرکت در Privacy Sandbox ایجاد راه حل های تبلیغاتی است که به محافظت از حریم خصوصی و در عین حال محافظت از اطلاعات کاربران و ارائه ابزارهای مورد نیاز برای کمک به توسعه دهندگان و کسب و کارها کمک می کند.
[۱]کدهای اختصاص داده شده به دستگاه های الکترونیکی و فعالیت های ضبط ناشناس روی آنها.
[۲] نسخه بتا یک محصول به این معنی است که محصول به طور کامل توسعه یافته است، اما مراحل تست و ارزیابی کامل نیست.
برای مطالعه اخبار امنیت سایبری اینجا را کلیک کنید.
منبع: thehackernews