
گوگل به تازگی اعلام کرده است که یوتیوب رسانه های مرتبط با کرملین روسیه امروز (RT) و اسپوتنیک در اروپا را به دنبال فشار قانونگذاران منطقه برای سرکوب تبلیغات نظامی روسیه مسدود خواهد کرد.
که در توییت تیم سیاست اروپایی این شرکت با اعلام این بلوکهای جغرافیایی نوشت: «به دلیل جنگ مداوم در اوکراین، ما کانالهای یوتیوب و RT-Sputnik مرتبط با RT-Sputnik را در سراسر اروپا مسدود میکنیم و بلافاصله اجرایی میشود.»
ما با کمیسیون پاسخ YouTube تماس گرفتهایم.
روز دوشنبه، تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، یک مصاحبه ویدیویی با مدیران ارشد گوگل و یوتیوب برگزار کرد تا آنها را برای افزایش تلاشهای خود تحت فشار قرار دهد.
یوتیوب میزبان هزاران ویدیو از دو شرکت رسانه ای دولتی روسیه است و همانطور که دیروز اشاره کردیم، بازاریابی کانال خود RT ادعا می کند که “پربیننده ترین شبکه خبری یوتیوب” است.
اروپایی هایی که سعی می کنند کانال یوتیوب RT را مشاهده کنند اکنون این پیام را دریافت می کنند که “این کانال در کشور شما در دسترس نیست”:

اسکرین شات: ناتاشا لوماس / TechCrunch
دیروز فیسبوک، مایکروسافت، تیک تاک و توییتر محدودیت های مشابهی را اعلام کردند.
اما گوگل کمی بیشتر طول کشید تا پاسخ خود را بررسی کند. این غول فناوری توضیحی برای این تاخیر ارائه نکرده است.
گوگل در توییتی که صبح امروز geoblocking را اعلام کرد، هشدار داد: «زمان میبرد تا سیستمهای ما به طور کامل رشد کنند. تیم های ما به نظارت شبانه روزی وضعیت ادامه می دهند تا اقدامات سریعی انجام دهند.”
بنابراین به نظر می رسد که این شرکت سیگنال می دهد که انتظار دارد برخی از محتواها از کانال های مرتبط با کرملین همچنان در آینده نزدیک در دسترس باشد – با “رشد” سیستم هایش.
با مسدود کردن جغرافیایی یوتیوب فقط RT و Sputnik، به جای مسدود کردن یا تعلیق حسابها، تبلیغات روسی البته میتواند در خارج از اروپا گسترش یابد – از جمله اینکه هنوز در روسیه در دسترس است.
با این حال، گوگل تنها کسی نیست که این سازش را انتخاب کرده است.
مادر فیسبوک متا و تیکتوک نیز بهجای تعلیق یا ممنوعیت کامل حسابهایشان، حسابهای رسانههای مرتبط با دولت روسیه را مسدود کردند.
توییتر و مایکروسافت نیز رویکردی اندکی متفاوت اتخاذ کردهاند و تفاوتهای ظریف در پلتفرمهای خود را منعکس میکنند – میگویند گامهایی برای کاهش دیده شدن محتوای RT و Sputnik تحت حمایت دولتی برمیدارند، که اساسا آزادی پوشش آنها را محدود میکند.
توییتر همچنین سیاست برچسبگذاری خود را روز گذشته گسترش داد و اخطاریههایی را به توییتهایی اضافه کرد که به رسانههای دولتی روسیه پیوند میخوردند و به کاربران هشدار میداد که «آگاه بمانند».
با توجه به اینکه شبکه دوم بسیار بیشتر یک شبکه اطلاعاتی است تا یک شبکه اجتماعی (یا پخش)، برچسبگذاری و متنسازی پاسخ درستی به نظر میرسد – اگرچه باید دید که آیا ممنوعیت ورودی اتحادیه اروپا در RT و Sputnik مستلزم حذف پلتفرمهای وب است یا خیر. -دور