
در سالهای اخیر، یوتیوب تلاش کرده است تا پلتفرم خود را با راهاندازی محصولاتی مانند تبلیغات خرید، یا بهتر بگوییم امکان خرید مستقیم از پخشهای زنده میزبانی شده توسط سازندگان، به یک مقصد خرید تبدیل کند. او اکنون این سرمایه گذاری را با ویژگی های جدید خرید زنده تبلیغ می کند. در رویداد YouTube Brandcast دیروز، جایی که این شرکت خود را به عنوان مکان بهتری برای تبلیغات تلویزیونی خود به تبلیغکنندگان معرفی کرد، یوتیوب ویژگیهای آتی را آزار داد که به گفته او کشف و خرید از مارکها را برای بینندگان آسانتر میکند.
این شرکت ابزارهای آینده خود را به گونه ای تبلیغ می کند که به تبلیغ کنندگان راه بهتری برای جذب بینندگان و ارتباط با مخاطبان خود ارائه می دهد.
یوتیوب توضیح داد که یک ویژگی جدید به دو سازنده اجازه میدهد تا به طور همزمان به صورت زنده پخش شوند و یک جریان خرید زنده را میزبانی کنند. این کار می تواند قرعه کشی رویداد را دو برابر کند، زیرا هر سازنده پایگاه طرفداران خود را به جریان می آورد.
این ویژگی اندکی پس از آن ارائه میشود که یوتیوب در ماه مارس یک برنامه آزمایشی به نام «Go Live Together» را معرفی کرد، یک ویژگی جدید اشتراکگذاری تلفن همراه که به سازندگان اجازه میدهد تا مهمانان را قبل از شروع زنده با هم با یک پیوند به پخش زنده خود دعوت کنند. این آزمایش نشان میدهد که یوتیوب بر روی توسعه ابزارهایی برای تقویت بهتر پخش زنده متمرکز شده است – همانطور که اکنون قصد دارد پخشهای زنده خرید دو نفره خود را ارائه دهد. این افزونه همچنین میتواند یوتیوب را با اینستاگرام رقابتیتر کند، که به سازندگان اجازه میداد سال گذشته با حداکثر سه نفر پخش زنده داشته باشند.
پلتفرم خرید زنده YouTube علاوه بر استفاده از سازندگان برای ایجاد مخاطب برای یک رویداد خرید زنده، ابزارهای دیگری را ارائه می دهد که به طور خاص برای افزایش فروش طراحی شده اند. تجربه خرید یکپارچه این برند در واقع به بینندگان این امکان را می دهد تا با لمس دکمه داخلی “محصولات” را لمس کنند، که سپس لیستی از موارد ارائه شده توسط سازندگان را نمایش می دهد.
این شرکت می گوید ویژگی جدید خرید زنده برای دو نفر اواخر امسال ظاهر می شود.
یکی دیگر از گزینه های آینده اعلام شده در Brandcast چیزی است که YouTube آن را “redirects live” می نامد.
در این صورت، سازندگان می توانند خرید زنده را در کانال خود شروع کنند و سپس مخاطبان خود را به کانال برند هدایت کنند تا طرفداران بتوانند به تماشای آن ادامه دهند. این به برندها امکان میدهد از پلتفرم سازنده استفاده کنند و به طرفداران خود دسترسی پیدا کنند، اما سپس به خود مارکها اجازه میدهد به آن مخاطبان – و معیارها و تحلیلهای کلیدی مربوط به رویداد زنده آنها – مستقیماً در کانال خودشان در YouTube دسترسی داشته باشند. یوتیوب میگوید که در سال جاری نیز ظاهر خواهد شد، اما چارچوب زمانی ارائه نمیکند.
گزارشهای یوتیوب رشد گستردهتر بازار تجارت الکترونیک ایالات متحده را دنبال میکنند، روندی که از رشد فعالیت خرید زنده در چین الهام گرفته شده است، جایی که پخشکنندهها میتوانند میلیاردها دلار در عرض چند ساعت جمعآوری کنند. امروزه تعدادی استارت آپ نیز وارد این فضا شده اند که از جمله آنها می توان به TalkShopLive، PopShop Live، NTWRK، Whatnot، ShopShops، Supergreat و غیره اشاره کرد. Klarna حتی فرصتهای خرید مجازی را اضافه کرده است تا مشتریان خود را که اکنون خرید میکنند و بعداً پرداخت میکنند، با نمایش محصولات زنده از شرکای خردهفروشی مرتبط کند.
خرده فروشان نیز در این اقدام مشارکت دارند. Nordstrom یک پلت فرم رویداد زنده راه اندازی کرده است، در حالی که Forever 21 و Macy’s از جمله کسانی هستند که خرید زنده را به برنامه های خود اضافه کرده اند.
در همین حال، پلتفرمهای فناوری بزرگ با تبلیغات گستردهتر برندها را به سمت خود جذب میکنند.
در طول سال گذشته، ما شاهد تلاش آزمایشی Walmart برای آزمایش اولین پخش زنده TikTok بودیم. خرید زنده در فیس بوک باعث افزایش فروش برای برندهایی مانند Petco، Benefit، Samsung، Anne Klein و دیگران می شود. و اینستاگرام، که میزبان رویدادهای خرید زنده برای پاسخگویی به جمعیت تعطیلات است. توییتر حتی آزمایش خرید زنده را نیز با کمک Walmart در راه اندازی آزمایشی خود آغاز کرده است – اما مشخص نیست که اگر خرید ایلان ماسک انجام شود، چنین ابتکاراتی به کجا خواهد رفت.
اگرچه یوتیوب مطمئناً یکی از بزرگترین پلتفرمها برای سازندگان ویدیو است، اما نشانههایی وجود دارد که نشان میدهد باید با رقبای بزرگ فناوری خود در خرید زنده هماهنگ شود. نظرسنجی eMarketer در ژانویه 2022 نشان داد که تنها 14.4 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که پلتفرم YouTube آنها را تشویق به خرید در طول یک رویداد زنده می کند، در مقایسه با 15.8 درصد برای TikTok و 45.8 درصد برای اینستاگرام و 57.8 درصد برای فیس بوک.

اعتبار تصویر: eMarketer / هوش داخلی
ویژگیهای جدید پخش زنده YouTube – و بهویژه ویژگیهایی که طرفداران سازندگان را به کانال برند هدایت میکند – میتواند تصمیم آن را قانعکنندهتر کند.
“مردم هر روز به یوتیوب می آیند تا تصمیم بگیرند چه چیزی بخرند، و 87٪ از بینندگان می گویند که هنگام خرید یا گشت و گذار در یوتیوب، به دلیل تمام اطلاعاتی که در ویدیوها داریم، احساس می کنند می توانند سریعتر تصمیم بگیرند که چه چیزی بخرند.” سوزان وویچیچوفسکی، مدیرعامل یوتیوب، شب گذشته در رویداد زنده Brandcast برای حضار صحبت کرد. او گفت: «ما خریدهای زیادی در یوتیوب داریم که کشف و خرید را برای بینندگان آسانتر میکند.