
حدود 80 درصد خردهفروشیهای خانگی در جنوب صحرای آفریقا از طریق کانالهای غیررسمی تحویل میشود، که دائماً با چالشهای متعددی مانند کمبود سهام مواجه است که منجر به بیثباتی در سود و عدم جذابیت برای سرمایهگذاران میشود. این چالشها با میلیونها خردهفروش در سرتاسر قاره روبرو هستند و Betastore، یک بازار خردهفروشی B2B برای خردهفروشان غیررسمی، در تلاش است تا در نیجریه، ساحل عاج و سنگال حل شود.
بازار Betastore به خردهفروشان غیررسمی اجازه میدهد تا FMCG را مستقیماً از تولیدکنندگان یا توزیعکنندگان تهیه کنند – که با حذف تعامل با عوامل فروش، قیمت محصول را رقابتی نگه میدارد. همچنین با شرکای تدارکات برای اطمینان از تحویل کالا در 24 ساعت کار می کند.
این استارت آپ قصد دارد این خدمات را در خارج از سه بازار فعلی خود ارائه دهد که تا پایان سال جاری به غنا، جمهوری دموکراتیک کنگو و کامرون گسترش یابد، پس از بسته شدن 2.5 میلیون دلار پیش بودجه برای سری های 500 Global، VestedWorld و Loyal. دستشویی. تاکنون بتاستور 3 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
«آنچه برای ما واقعاً مهم است این است که بتوانیم با استفاده از مدل دارایی-سبک خود به مقیاسبندی ادامه دهیم. ما قصد داریم تا قبل از پایان سال وارد بازارهای جدیدی شویم و به 100 شهر در نیجریه، ساحل عاج و سنگال گسترش دهیم. استیو داکای-کامگا، مدیر عامل Betastore، که در اواسط سال 2020 با Leo-Armel Chowang این استارت آپ را تأسیس کرد، گفت: ما همچنین قصد داریم تیم های فناوری و رهبری خود را تقویت کنیم و محصولات جدید معرفی کنیم و محصولات موجود را بهبود دهیم.
مدل دارایی های سبک به این معنی است که Betastore هیچ دارایی سرمایه و نیروی کار فشرده ای مانند انبارها یا ناوگان وسایل نقلیه تحویلی خود ندارد. Dakayi-Kamga گفت که این به استارتاپ کمک کرده است تا فناوری خود را بهینه کند تا اطمینان حاصل شود که خرده فروشان کالاها را از نزدیکترین توزیع کنندگان دریافت می کنند. متوسط خرده فروش هایی که از Betastore استفاده می کنند، 4.4 سفارش در ماه انجام می دهند.
“فناوری ما به خرده فروشان اجازه می دهد تا سفارش دهند، به انواع محصولات دسترسی داشته باشند و همچنین سردردهای لجستیکی را برای آنها حل کنند. داکای-کامگا، که قبلا برای جومیا کار میکرد، گفت: با Betastore، آنها مجبور نیستند فروشگاههای خود را ببندند تا کالاها را از فروشگاههای توزیع یا بازار تحویل بگیرند، و مجبور نیستند تقریباً نیمی از حاشیههای لجستیکی خود را از دست بدهند. جایی که او ریاست بخش لجستیک، انبارداری و اجرای بازار پلت فرم تجارت الکترونیک را بر عهده دارد.
انتظار میرود پلتفرم تجارت الکترونیک B2B در ماه جولای بودجه ارائه کند و یک برنامه آزمایشی شامل 200 خردهفروش را راهاندازی کند که سال گذشته راهاندازی شد.
Tchoudjang میگوید استراتژی تامین مالی BNPL بر اساس فروش خردهفروشان است و به آنها کمک میکند تا ارزش سبد خرید و در نهایت کسب و کار خود را افزایش دهند. این استارت آپ قصد دارد بر اساس حاشیه محصول، سود دریافت کند.
Betastore در حال حاضر فناوری خود را در شبکه ای از شرکای مالی از جمله فین تک و بانک ها ادغام می کند.
وی گفت: “وظیفه برخی از شرکای ما حمایت از اقتصاد با تامین مالی مشاغل کوچک است، اما آنها نمی توانند به آنها وام بدهند زیرا اطلاعاتی برای اطلاع از تصمیمات ندارند. چوژانگ که قبلاً نقشهای اجرایی و رهبری در شبکه AccessHolding AG تحت حمایت IFC در آفریقا داشت، گفت: ما یک مرور کلی از آنچه در این بخش اتفاق میافتد داریم و دادههایی داریم که میتوان از آنها برای گسترش بودجه استفاده کرد. او همچنین در گذشته به شرکتهای چندملیتی کمک کرده است تا محصولات فینتک و تامین مالی خرد را برای بازارهای نوظهور پیادهسازی کنند.
خرده فروشان از کیف پول Betastore برای بازپرداخت وام، واریز پول برای عملیات خود و ارسال، دریافت و پس انداز پول استفاده می کنند.
چوانگ گفت: “پرتفوی آنها به آنها کمک می کند تا پول تجاری خود را از پول خود جدا کنند و مستقیماً به کل سیستم بانکی مرتبط است، به این معنی که خرده فروشان می توانند پول را به هر بانکی دریافت و ارسال کنند و از هر پلتفرمی پول نقد سپرده گذاری کنند. برای یک آژانس بانکی.” .
از زمان راه اندازی، این استارت آپ ادعا می کند که مشتریان و درآمد خود را به ترتیب 10 و 12 برابر افزایش داده است. این استارتاپ انتظار رشد بیشتری را دارد، به خصوص پس از ورود به کشورهای بیشتر و عرضه محصول خود برای خرید در حال حاضر، Pay Later (BNPL) زیرا از بازار خرده فروشی کشورهای جنوب صحرا استفاده می کند که ارزش آن در سال 2021 به 380 میلیارد دلار رسید که 20 تا 50 درصد از سهم را در اختیار دارد. میانگین تولید ناخالص داخلی منطقه
ما می خواهیم دسترسی به کالاها و خدمات را برای خرده فروشان و کاربران نهایی ساده کنیم، زیرا ما تاجر را عاملی می بینیم که می تواند دسترسی به کالاها و خدمات را تسهیل کند. داکای-کامگا گفت: «ما از نیجریه شروع کردیم و در مسیر رسیدن به یک بازیکن پان آفریقایی در آفریقای فرانسوی زبان گسترش میدهیم.
آمیت بهاتی، مدیر 500 گلوبال، درباره آخرین دور تأمین مالی، گفت: «ما معتقدیم که تیم با استعداد Betastore کارایی بازار را ایجاد می کند که پتانسیل رشد خرده فروشان در آفریقا را دارد. با Betastore، خرده فروشان می توانند شفافیت بیشتری در موجودی و قیمت عمده فروشان به دست آورند.