
بر اساس گزارشهای مختلف، استارتآپهای آفریقایی بین 4 تا 5 میلیارد دلار در سال 2021 جمعآوری کردهاند. سالها، نشریات فناوری که توسط استارتآپهای رسانه دیجیتال محلی اداره میشوند، پشت صحنه سخت کار کردهاند تا استارتآپهای آفریقایی را در مقابل سرمایهگذاران جهانی قرار دهند و روایت را شکل دهند. در مورد فن آوری های آفریقایی و انباشت آنها به نقطه اوج در سال گذشته.
با این حال، علیرغم همه تلاشها و ارتباط آنها با اکوسیستم فناوری، جذب سرمایههای مخاطرهآمیز قابل توجه برای استارتآپها در چشمانداز رسانههای دیجیتال آفریقا، با تکیه بر کمکهای مالی و بودجه شخصی برای افزایش مقیاس، گریزان به نظر میرسید.
اما خبرهای امروز حکایت از برخی وعده ها دارد مانند رسانه بزرگ کابال (BCM)، یک شرکت رسانه ای مستقر در نیجریه با دو نشریه معروف، TechCabal و Zikoko، می گوید که 2.3 میلیون دلار سرمایه اولیه برای گسترش مخاطبان خود و ایجاد عمودی جدید جمع آوری کرده است.
دور شروع با یک فرشته 620000 دلاری و یک دور مقدماتی BCM دنبال میشود که بین سالهای 2016 تا 2020 جمعآوری شده است و مجموع بودجه آن به بیش از 2.9 میلیون دلار میرسد. MaC Venture Capital دور را رهبری کرد، در حالی که شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر Luminate، Unicorn Group، Future Africa و چندین سرمایه گذار فرشته شرکت کردند.
BCM توسط Sei Taylor و Bankole Oluvafemi در سال 2013 تاسیس شد. Tomiva Aladecomo، مدیر عامل این شرکت، در سال 2018 از تیلور شروع به کار کرد.
در سال 2014، صحنه فناوری نیجریه در حال بلوغ بود، زیرا سرمایههای محلی و جهانی بیشتر به سمت استارتآپهایی سرازیر شد که چیز بزرگ بعدی را ایجاد میکردند. بدون نشریهای که فعالانه رویدادهای مربوط به این صعود را پوشش میداد، TechCabal یک نقص دید، اردویی را راهاندازی کرد تا منبع اصلی داستانگویی برای بازیکنان در اکوسیستم فناوری باشد و از آن زمان به گذشته نگاه نکرده است.
چهار سال بعد، اکنون یکی از پرخواننده ترین نشریات فناوری است که اکوسیستم فناوری آفریقا را پوشش می دهد، از استارت آپ ها و نوآوران گرفته تا سرمایه گذاران خطرپذیر و سیاست گذاران. نیز دارد خبرنامه هایی مانند The Next Wave و TC Events، یک بخش رویداد که گردهمایی های مورد توجه اپراتورها و سرمایه گذاران را سازماندهی می کند.
مدیرعامل Aladecomo در مصاحبه ای به TechCrunch گفت که وب سایت TechCabal به 300000 تا 500000 خواننده منحصر به فرد در ماه می رسد. او همچنین گفت که خبرنامه های این روزنامه توسط بیش از 60000 مشترک در بیش از 30 کشور جهان خوانده می شود.
در حالی که TechCabal سهامداران فناوری را هدف قرار می دهد، Zikoko مخاطبان متنوعی دارد. این نشریه که در سال 2016 راه اندازی شد، محتوایی پیرامون فرهنگ جوانان آفریقایی نسل Z و نسل هزاره در داخل و خارج از آفریقا ایجاد و نظارت می کند.
در ابتدا، Zikoko بسیار سبک بود، نوع محتوای BuzzFeed را پذیرفت و مقالات و آزمونهای شوخآمیزی را برای اولین گروه از مخاطبان خود منتشر کرد. برخی از بخشهای وبسایت زیکوکو همچنان حول این پوشش میچرخد، اما این نشریه به وقایع نگاری چیزهای بسیار جدیتری تبدیل شده است – داستانهایی درباره زندگی روزمره جوانان در نیجریه از طریق محتوا، ویدیوها، تصاویر و میمها بیان میکند.
Aladecomo گفت Zikoko در یک ماه در پلتفرم های مختلف در اوج خود به بیش از 20 میلیون خواننده می رسد. خبرنامه این نشریه بیش از 100000 مخاطب در ماه دارد.
«من فکر میکنم این تأثیر حتی مهمتر از اعداد خالص است. او گفت: “توانایی ما این است که در مورد پول، روابط، مشاغل به روشی صحبت کنیم که هیچ کس دیگری انجام نمی دهد.” به نظر من صدای شهروندان و دولت به گونه ای که هیچ کس نمی کند، برای زیکوکو بسیار حیاتی بود.
منبع اصلی درآمد مستقیم TechCabal و Zikoko تبلیغات در وب سایت ها و خبرنامه های آن است. سایر نشریات شناخته شده در فناوری و رسانه های سرگرمی آفریقا مانند Techpoint Africa، Pulse، TechNext و Benjamindada.com نیز به درآمد تبلیغات وابسته هستند.
اگرچه به دلیل تأثیر گوگل، فیس بوک و دوتایی آنها بر دلارهای تبلیغاتی سؤالاتی در مورد پایداری طولانی مدت این مدل وجود دارد، اما جایگزین زیر – اشتراک – برای مخاطبان هدف خود در آفریقا که ترجیح می دهند برای موسیقی یا هزینه پرداخت کنند هیجان انگیز نیست. فیلم به جای اخبار
چندین نشریه مانند WeeTracker و Stears که بر اخبار تجاری، اقتصادی و سیاسی در نیجریه تمرکز دارند، از این مدل استفاده می کنند. با این حال، مشخص نیست که آیا آنها با آن موفق خواهند شد یا خیر.

تیم Big Cabal Media
بدون اتکای زیاد به تبلیغات، BCM دارای سلاح های دیگری است که به مشتریان مختلف خدمت می کند و برای رونق در نشریات درآمد ایجاد می کند. کابالا برای مثال Creative یک استودیوی محتوای داخلی است که برای برندهای جهانی مانند گوگل، اوبر و کوکاکولا محتوا تولید می کند. TC Insights، یک سرویس مشاوره برای تجزیه و تحلیل داده ها، روی تحقیقات، داده ها و استراتژی صنعتی در پروژه های مختلف کار می کند. رویدادهای TC همچنین یک موتور درآمد مهم برای شرکت است. BCM گفت درآمد سال گذشته چهار برابر بیشتر از درآمد این شرکت در سال 2020 بود، در حالی که CAGR 225٪ را در چهار سال گذشته حفظ کرد.
«ما خود را یک شرکت رسانهای میدانیم که آینده رسانهها را میسازد. از نظر درآمد، ما همیشه بر این باور بودهایم که خطوط درآمدی متعدد برای حمایت از نشریاتی که میتوانند رشد کنند و جاهطلبیهای سرمقالهشان را برآورده کنند، حیاتی است.
بنابراین ساختار ما به هر یک از این نشریات اجازه می دهد تا به خوبی تأمین مالی شوند – پولی که می آید به ما امکان می دهد پروژه های تحریریه جاه طلبانه تری را دنبال کنیم.
چالش ایجاد یک شرکت رسانه ای در سراسر جهان است. اما چندی پیش، در اواسط دهه 2010، پرتابگرهای رسانه های دیجیتال در ایالات متحده کانونی برای سرمایه گذاران بودند، زیرا پلتفرم هایی مانند Vice و BuzzFeed دریافت کنندگان اصلی بیش از 1 میلیارد دلار به فضا بودند.
سال گذشته، تنها 115 میلیون دلار در رسانههای دیجیتال ایالات متحده سرمایهگذاری شد. همهگیری و کار از راه دور باعث شد که برخی از روزنامهنگاران نشریات قدیمی را ترک کنند تا رئیسشان در پلتفرمهایی مانند Substack شوند.
رسانه های دیجیتال در آفریقا از اواسط دهه 2010 سال ها از بازار ایالات متحده عقب مانده اند. با تقریباً 3 میلیون دلار، BCM در حال حاضر بیشترین بودجه را در این دسته دارد. تعداد کمی از استارتآپهای رسانهای دیگر متمرکز بر فناوری هستند که پول در دسترس عموم را برای سرمایهگذاری مخاطرهآمیز جمعآوری کردهاند، از جمله Stears، که از سال 2020 600,000 دلار جمعآوری کرد و WeeTracker، 400,000 دلار از همان سال.
و اگرچه مسابقه برای رسیدن به آنجا جمعی است، اما شخصی نیز هست. برای BCM، برنامه این است که با داشتن 60 درصد از 550 میلیون کاربر اینترنت آفریقایی زیر 25 سال به صورت آنلاین، او فرصت بزرگی را – با ضعیف شدن رسانه های سنتی – برای تبدیل شدن به منبع اخبار و محتوا در انواع فن آوری ها و فرهنگ پاپ می بیند. ، از زندگی و سرگرمی.
آلادکومو گفت: «با وجود چالشهای کلان افزایش یک شرکت رسانهای در آفریقا، ما در حال ساختن برندهای پررونق، پایدار و تحت پوشش سرزمینهایی هستیم که هیچ کس دیگری پوشش نمیدهد.
“رسانه ها مهم هستند و علاوه بر اینکه یکی از معدود نشریاتی هستیم که سرمایه گذاری مخاطره آمیز داشته اند، ما یکی از معدود مشاغلی هستیم که رسانه ها و آینده آنها را در این قاره جدی می گیریم. ما در این مورد جدی هستیم، ما در حال ساختن یک تجارت سودآور با رشد بالا هستیم و میخواهیم نحوه گفتن داستانهایی در مورد آفریقا را شکل دهیم که ما را به شیوههایی که در حال حاضر نیستیم تأثیرگذار کند.»
Aladekomo گفت این سرمایه گذاری جدید به BCM کمک می کند تا در فناوری خود سرمایه گذاری زیادی کرده و وب سایت های انتشارات را بهینه کند. او همچنین برای توسعه بیشتر برنامه ریزی می کند میم زیکوکومحصولی شبیه به Giphy با تمرکز بر مم ها، گیف ها و تصاویر آفریقایی که این شرکت در سال 2020 راه اندازی کرد. در نهایت، از ابزارهای جدید برای افزایش مخاطبان خود، استخدام در همه جا و تثبیت موقعیت خود به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رسانه ها در آفریقا و فناوری استفاده خواهد کرد. مارک ها