
این یک جامعه است یا سرمایه داری؟
این سوالی است که هر بار که یک استارتآپ متمرکز بر جامعه را با رژه محافل حزبی، موضوعات توییتر و پیوندهایی به Discord رایگان میبینم که میتوانید با سایر حامیان فینتک همراه شوید، به ذهنم خطور میکند. همیشه تعجب میکنم که آیا استارتآپهایی که علناً به اهمیت جامعه میبالند، همان استارتآپهایی هستند که به طور خصوصی به این فکر میکنند که چگونه میتوانند این علاقه را به مشتریان بالقوه یا سرمایهگذاران استارتآپ خود تبدیل کنند. مرز باریکی بین یک جامعه سالم و جامعه ای وجود دارد که تنها با هدف درآمد آینده (اوم، کریپتو) وجود دارد.
البته، این یک رویکرد عمدا بدبینانه است، اما من همیشه هنگام صحبت با مک ردین، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Commsor، سیستم عاملی که به دیگر استارت آپ ها کمک می کند تا جوامع خود را اداره کنند.
و او با احترام مخالف است.
او گفت: “هر شرکتی نیازی به ایجاد یک جامعه ندارد، همانطور که هر شرکتی به یک حساب رسانه اجتماعی یا صفحه لینکدین یا هر چیز دیگری نیاز ندارد.” اگر نمیتوانید به من بگویید چرا یک انجمن وجود دارد و چرا یک عضو به آن ملحق میشود – اگر پاسخی وجود ندارد، چرا این کار را انجام میدهید؟ جامعه – یا باید همیشه.
به گفته ردین، جامعه در 18 ماه گذشته به یکی از کلمات مد فناوری تبدیل شده است، شبیه به بلاک چین یا هوش مصنوعی. و همانطور که استارتاپ باید کار سختی را انجام می داد تا مردم را متقاعد کند که جامعه مهم است، اکنون که همه آن را درک می کنند – شاید بیش از حد – Commsor باید کمی واقعیت را اضافه کند.
او گفت: «از آنجایی که شما خود را به عنوان یک یا دو لایه از هیجان اطراف جامعه و واژههای رایج درباره آن جدا میکنید، هنوز هیچ آموزشی در مورد معنای واقعی آن وجود ندارد. «این تفاوت بزرگ بین داشتن یک جامعه و عمدی بودن برای آن وجود دارد.
ردین افزود: «فکر نمیکنم شرکتهای کافی لزوماً از اینکه هنوز در کدام سطل هستند آگاه نیستند و نامی نمیآورم. من نمی خواهم هیچ شرکتی را بکشم.” یکی از بنیانگذاران توضیح داد که ممکن است به نظر می رسد استارت آپ ها دارای یک جامعه هستند – آنها همچنین می توانند جامعه ای از مردم را وادار کنند که بیایند و در مورد محصول شما صحبت کنند – اما این بدان معنا نیست که آنها یک جامعه داخلی به عنوان بخشی از استراتژی شرکت دارند.
من این نظر را به این صورت خواندم: ممکن است برای یک محصول SaaS مانند Airtable طبیعی باشد که جامعه ای داشته باشد که در آن کاربران با تجربه بتوانند هک ها یا الهامات خود را به اشتراک بگذارند، اما آیا راه مشخص تری وجود دارد که به آن کاربران اجازه داد یادداشت ها را معامله کنند؟ در مورد تازه واردها یا افرادی که به دنبال توصیه های اساسی تر هستند چطور؟ چگونه یک رهبر انجمن Airtable میتواند رویدادهایی را ایجاد کند که میداند کاربران Discord آنها بر اساس عادات گذشته میخواهند (و سپس اجازه میدهد که روی استراتژی محصول تأثیر بگذارد)؟
سوالات دقیقا همان چیزی است که Commsor در صدد پاسخ دادن به آن است.
Commsor به شرکتها کمک میکند تا جوامع را توسعه دهند و سپس تجزیه و تحلیل، مشارکت و گسترش دهند تا در نهایت بتوانند رشد واقعی را از تلاش باز کنند. تمرکز اصلی این شرکت این است که ببیند چگونه سرمایه گذاری در جوامع مصرف کننده می تواند به نوعی منجر به بازده شود، چه فروش، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، یا حتی آگاهی بیشتر از وجود استارت آپ ها. این تا حدی یک مشاور و تا حدی خدمات نرم افزاری است.

اعتبار تصویر: کمیسر
رقیق شدن عبارت “جامعه” در زمان حیاتی برای فناوری رخ می دهد، زیرا بازار عمومی تعدیل می شود و سرمایه گذاران خصوصی از انتظارات رشد دور می شوند. آیا یک بررسی واقعیت وجود خواهد داشت تا ببینیم که استارتآپها شروع کردهاند به جامعه بهعنوان یک ترفند طولانیمدت نگاه میکنند تا چیزی که برای پول انداختن و استخدام سریع یک رهبر جامعه باشد؟ به گزارش Indeed، شرکت هایی از جمله توییتر، توییچ، سوسک، آمازون و مایکروسافت همگی در حال حاضر برای نقش هایی در جامعه استخدام می کنند.
با تعدیل کلی بازار، ما متوجه تغییرات زیادی از سوی مشتریان یا بازارمان نشدهایم، اما قطعاً فکر میکنم که شرکتها بیشتر به رشد واقعی اهمیت میدهند تا سریعترین راه برای کسب درآمد، زیرا چاپگر VC «Money» ردین گفت، کمی کند می شود.
با بازگشت به سوال اصلی، Commsor میتواند یک استراتژی اجتماعی را تصور کند که فقط در مورد سرمایهداری نیست، بلکه باید به استارتآپهایی کمک کند که در نهایت بازدهی داشته باشند. از زمان راه اندازی، Commsor دو استارتاپ را خریداری کرده است: Meetsy که بر شبکه های خصوصی در جوامع متمرکز است و Port.dev که جامعه توسعه دهندگان و ابزارهای منبع باز را ارائه می دهد.
ردین می گوید: «جامعه چیزی است که زمان می برد تا نتیجه بدهد. او گفت: “این مثل استخدام یک فروشنده نیست و اینطور نیست که من 2 دلار سرمایه گذاری کنم و 2 دلار بگیرم.” این استارتاپ در حال حاضر در حال کار بر روی یک مورد “قرار دادن اعداد واقعی بر تاثیر جامعه” است و تا کنون دریافته است که افراد در جامعه درونی خود در سه ماه گذشته 2.5 برابر بیشتر شده اند. – مایل به پذیرش تماس فروش و به طور متوسط با 38 درصد ارزش بیشتر قرارداد نسبت به سایرین بسته شد.

اعتبار تصویر: کمیسر
تاکنون مشتریان این استارت آپ عبارتند از: Notion، Invision، Spendesk، Gong، Teal، Testim، RevGenius، Propel، Partnership Leaders و Funnel IQ. Commsor از تقسیم درآمد یا ارائه پروکسی برای نشان دادن رشد خودداری کرد.
علاوه بر سایر شرکتهای فناوری با پشتیبانی ریسک، به نظر میرسد سرمایهگذاران تازه وارد با پتانسیل آینده جامعه به عنوان یک استراتژی تجاری موافق هستند. همانطور که برای اولین بار توسط The Information گزارش شده، Commsor تأیید کرده است که 50 میلیون دلار در سری B در یک ارزیابی 450 میلیون دلاری به رهبری Atomico با سرمایه گذارانی از جمله Slack Fund، 776 و بیش از 150 فرشته، از جمله Codecademy’s Zach جمع آوری کرده است. سیمز، ماریانو سوارز از MURAL-Batan، جینا بیانچینی از MightyNetworks و Vlad Magdalene از Webflow.