یک برنامه بانکی که برای سازندگان آنلاین ایجاد شده است، Creative Juice جمع آوری کمک مالی 50 میلیون دلاری خود را برای سازندگان مشاغل اعلام کرده است. یوتیوببرها و دیگر ستارگان رسانههای اجتماعی میتوانند برای رشد کسبوکار خود در ازای کاهش درآمد برای مدت زمانی، معمولاً بین شش ماه تا سه سال، درخواست پول پیش پرداخت کنند.
به نظر می رسد وام است، اما وام نیست (حداقل به این معنا که Creative Juice یک بانک نیست، بنابراین آنها اجازه ندارند بگویند که دارند وام می دهند.) آنها به توزیع Juice Funds، سرمایه گذاری آنها در سازندگان، به عنوان ایجادکنندگان کسب و کار یا به عنوان تأمین مالی مبتنی بر درآمد. اما Juice Funds بهره ای به عنوان وام تعلق نمی گیرد. و اگر سازنده شرایط قرارداد خود را انجام دهد، اما هنوز به اندازه کافی پول برای پرداخت وجوه Juice خود قبل از انقضاء آنها به دست نیاورد، Creative Juice کسری را می خورد، نه سازنده.
به گفته مدیرعامل سیما گاندی تاکنون هیچ مشکلی مبنی بر عدم امکان بازگرداندن Creative Juice توسط سازندگان وجود نداشته است. این تا حدی به این دلیل است که Creative Juice در مورد اینکه چه کسی تامین مالی می کند بسیار انتخابی است.
«سازندگان نسل بعدی هستند [small and medium-sized businesses] در آمریکا، گاندی، رئیس سابق توسعه کسب و کار و استراتژی در Plaid، یک تک شاخ فین تک، گفت. «اگر تولیدکننده محتوا هستید، اکنون میتوانید یک فروشگاه اینستاگرام ایجاد کنید، میتوانید کالاها را بفروشید، میتوانید بلیت چیزهایی را بفروشید، میتوانید غذا بفروشید. شما می توانید هر کاری انجام دهید که یک کسب و کار معمولی ایجاد کند، اما با آنها به عنوان یک تجارت رفتار نمی شود.”
دریافت وام از بانکها برای سازندگان کار دشواری است، زیرا کسب و کار آنها نسبت به کسبوکار کوچک استاندارد شما کمتر است. استارتآپهای دیگری نیز برای پر کردن این شکاف ظاهر شدهاند، مانند Karat Financial که به سازندگان امکان دسترسی به کارتهای اعتباری تجاری را میدهد.
گاندی به TechCrunch گفت: «هر صنعتی برای رشد به سرمایه نیاز دارد، و واقعاً قابل توجه است که سازندگان به همان سرعتی که بدون دسترسی به سرمایه رشد کردهاند، رشد کردهاند. سازندگان میتوانند از این ابزارها برای استخدام دستیار، استخدام استودیویی که فیلمبرداری را کارآمدتر میکند، سرمایهگذاری در کالای فروش یا خرید تجهیزات جدید استفاده کنند.
البته، ریسک ذاتی برای خالق وجود دارد که هر نوع بودجه خارجی را که تحت محدودیتها قرار دارد، بپذیرد – اما گاندی میگوید که Creative Juice تنها در صورتی موفق میشود که سازندگانی که از آن حمایت مالی میکند نیز موفق شوند. Creative Juice این استخر 50 میلیون دلاری را از یک وام دهنده جایگزین، HCGFunds فراهم کرد، بنابراین اگر استارت آپ به سازندگانی که نمی توانند سود ببرند، بودجه پرداخت نمی کند، پس برخی از آنها، Creative Juice نیز خراب شده است.
گاندی گفت: «این بسیار محرک است. “یکی از ارزش های شرکت ما این است که ما رشد می کنیم در حالی که سازندگان رشد می کنند. همیشه اول باید درباره سازندگان باشد و اگر فکر نکنیم باید سرمایه را بگیرند به سازندگان نه می گوییم.»
چگونه شروع شد
در زمانی که در Plaid بود، گاندی متوجه شد که در حالی که اقتصاد سازندگان در حال رونق است، بانکهای سنتی و وام دهندگان مدل کسبوکار پشت سر آشپزی را که دستور العملهای ویروسی را در TikTok یا یک استایلیست مد در اینستاگرام به اشتراک میگذارد، درک نمیکنند.
در سال 2021، گاندی Creative Juice را با Ezra Cooperstein، رئیس شرکت Night راهاندازی کرد، یک شرکت مدیریتی که نماینده سازندگان پیشرو دیجیتال مانند آرایشگر Safia Naygaard، شکارچی گنج زیر آب DALLMYD و شیرینکار YouTube MrBeast است که او نیز پشت میز Creative مینشیند.
این شرکت به عنوان یک راه حل مدیریت مالی برای سازندگان راه اندازی شد و به آنها کمک کرد تا جریان های درآمدی متعدد از برنامه های مختلف و حمایت های مالی را مدیریت کنند، درآمد خود را طراحی کنند و صورتحساب خودکار را انجام دهند. این برنامه همچنین به کاربران یوتیوب این امکان را می دهد که از قبل به پرداخت های AdSense خود دسترسی پیدا کنند.
اما وقتی MrBeast در دسامبر 2020 توییت کرد که میخواهد راهی برای سرمایهگذاری روی سازندگان داشته باشد، گاندی و کوپرشتاین ایدهای پیدا کردند (… یا شاید این توییت یک ترفند بازاریابی پیچیده بود، اما … چه کسی میتواند بگوید؟).
Creative Juice به زودی با MrBeast شریک شد تا این مدل سازنده بیمه 2 میلیون دلاری را آزمایش کند – و ظاهراً به اندازه کافی خوب کار کرد تا شرکت بتواند دور دوم Juice Funds را با اندازه 25 برابر راه اندازی کند. علاوه بر این، Creative Juice به تازگی 15 میلیون دلار در سری A Arew Capital با بازی مینا هریس (وکیل، نویسنده کودکان و خواهرزاده معاون رئیس جمهور کامالا هریس)، Concrete Rose، ستاره سابق NFL لری فیتزجرالد و TikToker Jared Waldrom جمع آوری کرده است.
هر قرارداد Juice Funds متفاوت است. هر سازنده ای می تواند برای Juice Funds درخواست دهد و شرکت کسب و کار موجود آنها را ارزیابی می کند تا ببیند آیا تصاحب آنها برای دو طرف سودمند است یا خیر. در این صورت، آنها بر سر درصدی از درآمدی که سازنده با Creative Juice در یک دوره زمانی تقسیم میکند، توافق میکنند که میتواند از حدود شش ماه تا سه سال متغیر باشد. گاندی از بیان اینکه چه درصدی از درآمد سازندگان معمولاً به اشتراک گذاشته میشود، خودداری کرد، اما گفت که این معمولاً به قضاوت سازنده بستگی دارد که آیا میخواهند قرارداد طولانیتری با سهم کمتری از درآمد داشته باشند یا برعکس.
“بله، ما یک شرکت هستیم. ما می خواهیم پول در بیاوریم. ما خیریه نیستیم. اما ما می خواهیم این کار را به گونه ای انجام دهیم که واقعاً مسئولیت پذیر و پایدار برای اکوسیستم باشد، “گاندی گفت. «به همین دلیل است. ما می خواهیم ببینیم که سازندگان چگونه شکوفا می شوند و موفق می شوند.”
شرایط قرارداد حکم میکند که سازنده به یک برنامه زمانبندی آپلود خاص پایبند باشد، که معمولاً همان کاری است که قبلا انجام داده است – برای مثال، اگر هفتهای سه ویدیو در YouTube آپلود کند، از او انتظار میرود که حداقل سه بار به پست کردن ادامه دهد. یک هفته.
Switch and Click، یک کانال فناوری سرگرمی که خودش توصیف میشود، از Juice Funds برای خرید تجهیزات جدید و استخدام یک ویرایشگر ویدیو استفاده میکند. با این تزریق سرمایه، درآمدهای خود را 70 درصد افزایش دادند که به آنها اجازه داد تا نیمی از مهلت مقرر، قرارداد سهامداری خود را خریداری کنند.
Guitaro5000، یک کانال موسیقی، از Juice Funds برای سفر به مکانهای جدید استفاده میکند، زیرا متوجه شده است که ویدیوهای تنظیمشده منحصربهفرد آن بهترین عملکرد را دارند. در نتیجه درآمد او 50 درصد افزایش یافته و متوجه افزایش تعامل با طرفداران شده است.
کانال هایی مانند Oompaville، Grow With Jo و Internet City نیز جویس فاند دریافت کرده اند.
چه خبر
Creative Juice هزاران برنامه کاربردی دریافت کرده است، اما این استارتاپ فقط حدود 20 سازنده Juice Funds را در اختیار دارد. گاندی میگوید که تا کنون Creative Juice مشکلی نداشته است که یک خالق نتواند به اندازه کافی کسب و کار خود را افزایش دهد تا استارتآپ بتواند پول خود را پس بگیرد.
“خطرناک است، اینطور نیست؟” گاندی به TechCrunch گفت: هیچکس قبلاً این کار را نکرده است. “این یک نوع کاملاً جدید از دارایی است که امیدوارم روزی بازار اوراق بهادار بزرگی داشته باشد و همه بخواهند سرمایهگذاریهای مبتنی بر اوراق بهادار را در اوراق بهادار بخرند.”
استارتآپهای دیگر در اقتصاد سازنده، مانند Spotter، نیز با ارائه مبالغ هنگفتی به YouTube در ازای دریافت پنج سال پاداش از کاتالوگ پشتیبان خود، آزمایش کردهاند.
در هر دو مورد قمار از طرف خالق وجود دارد. این تزریقهای نقدی ممکن است در برخی موارد دقیقاً همان چیزی باشد که YouTuber برای گسترش کانال خود به سطح بعدی و ایجاد درآمد بیشتر در بلندمدت به آن نیاز دارد. اما همیشه این خطر وجود دارد که مشکلی پیش بیاید و یک هنرمند مستقل گرفتار یک رابطه قراردادی شود.
هم گاندی و هم آرون دیبوویز، مدیرعامل اسپاتر، به TechCrunch گفتند که شرکتهایشان هرگز معاملهای را انجام نخواهند داد که به گفته آنها به نفع سازنده نباشد. اما پیشبینی اینکه چگونه یک سرمایهگذاری میتواند به چنین تجارت نامطمئنی ختم شود دشوار است، و سازندگان باید خطرات مربوط به هر نوع معامله با استارتآپهای جدید، مدلهای سرمایهگذاری تجربی پیشگام را درک کنند.
لازم به ذکر است که نه Creative Juice و نه Spotter سازندگان را ملزم به پرداخت بدهی ندارند. اما هرچقدر هم که این معامله مشروع به نظر می رسد، برای صاحبان مشاغل مستقل هرگز ایده بدی نیست که فقط در صورت لزوم، خود را حفظ کنند.