
اگر در بریتانیا یا ایالات متحده زندگی می کنید، ممکن است از قبل با تامین مالی گروهی آشنا باشید. با این حال، تعداد کمی از استارتآپهای فرانسوی به جامعه مصرفکننده خود برای جذب سرمایه جدید روی میآورند. به لطف آخرین تغییرات نظارتی، پلتفرم سرمایه گذاری بریتانیایی Crowdcube قصد دارد با راه اندازی رسمی خود در بازار فرانسه، اوضاع را متزلزل کند.
و ممکن است قبلاً متوجه کمپین سرمایه گذاری جمعی اخیر در اکوسیستم فناوری فرانسه شده باشید. من اخیراً دور سری آ Finary را پوشش دادم. این شرکت می خواهد بانکداری خصوصی را با یک جمع کننده مالی جامع همراه با توصیه های مالی بازنگری کند.
Finary همچنین قصد دارد بخشی از جامعه سری A خود را از طریق Crowdcube افزایش دهد. منطقی است زیرا Finary یک پلت فرم مدیریت ثروت است و حلقههای تامین مالی گروهی نیز فرصتهای سرمایهگذاری جایگزین هستند.
و کاملاً موفقیت آمیز بود، زیرا استارتاپ موفق شد 2.17 میلیون یورو (2.4 میلیون دلار به نرخ ارز امروزی) از 983 کاربر Finary در 21 دقیقه جمع آوری کند. مردم این فرصت را داشتند که همه چیز را از 10 یورو تا 5000 یورو سرمایه گذاری کنند. آنها به طور متوسط هر کدام 2200 یورو سرمایه گذاری کردند تا سهامدار Finary شوند.
کمپین بعدی سرمایه گذاری جمعی فرانسوی در Crowdcube، کونتو خواهد بود. این بسیار مهم است، زیرا کونتو یکی از ارزشمندترین استارت آپ های فرانسوی است. این شرکت حساب های بانکی تجاری را به شرکت های کوچک و متوسط مستقر در اروپا ارائه می دهد. در اوایل سال جاری، این استارتآپ دور سری D را با ارزش ۵۵۲ میلیون دلار (۴۸۶ میلیون دلار) با ارزش گذاری ۵ میلیارد دلار (۴.۴ میلیارد دلار) اعلام کرد.
از آنجایی که ممکن است علاقه زیادی به چنین شرکت مشهوری وجود داشته باشد، کونتو بر پایگاه مشتریان خود در فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان تمرکز کرده است. مشتریان کونتو می توانند تا 19 آوریل قبل از راه اندازی رسمی کمپین، پیش ثبت نام کنند.
پائولین فام، مدیر Crowdcube France، چند هفته پیش به من گفت: «شرکتها از جنبه اجتماعی تأمین مالی جمعی بیشتر از عنصر جمعآوری سرمایه لذت میبرند».
و می توانید آن را در ضبط های Crowdcube در کشورهای دیگر مشاهده کنید. برخی از استارتآپهای معروفتر که از طریق Crowdcube پول جمعآوری کردهاند عبارتند از Revolut، Monzo، Citymapper، Cowboy و Freetrade. اینها استارت آپ های مصرف کننده با هزاران یا گاهی میلیون ها کاربر هستند.
اگرچه Crowdcube برای شرکتهای فینتک ایدهآل به نظر میرسد، این شرکت نمیخواهد پلتفرم خود را به شرکتهای فناوری مدرن محدود کند. فام گفت: «ما فقط به شرکتهای فناوری فکر نمیکنیم، بلکه به انواع شرکتهای غیر بورسی فکر میکنیم.