
در روز دوشنبه، کلارا وانجیکو اودرو، کارمند سابق غول پرداخت آفریقایی و تک شاخ Flutterwave، مدیر عامل Olugbenga ‘GB’ Agboola را متهم کرد که سال ها او را آزار و اذیت کرده است. او این اتهامات را در یک پست مدیوم و مجموعه ای از توییت های پس از آن مطرح کرد.
اودرو در یک پست وبلاگ توضیح داد که چگونه یک سری از رویدادهای توصیف نشده باعث شد او شغل خود را به عنوان رئیس پیاده سازی (بقیه آفریقا) در سال 2018 ترک کند و وقتی زمان حل و فصل فرا رسید، او ادعا کرد که شرکت از انجام این کار خودداری کرده است.
او در بیانیهای گفت، با این حال، پس از تهدیدهای او برای شکایت از شرکت، که به ادعای او منجر به این شد که کارمندان مختلف شرکت “میخواهند با هم صحبت کنند و این را دوستانه حل کنند”، Flutterwave در نهایت کمکهای خود را پرداخت کرد.
به گفته اودرو، آنچه در پی آن مطرح شد، اتهامی از سوی این شرکت به دلیل دخالت در حساب توییتر بود که از مردان مدیریت Flutterwave برای آزار و اذیت جنسی خواسته بود.
“من چندین بار درخواست مشارکت خود را کردم، [I] در واقع هیچ پاسخی وجود ندارد [I] اودرو، که اکنون Credrails را اداره میکند، گفت: این یک پلتفرم مالی باز تحت حمایت SoftBank به عنوان مدیرعامل است.
«فلاترویو پس از تماس چند نفر برای لغو وکلای من، پول را به من پرداخت کرد. مجبور شدم با وکلایی تماس بگیرم زیرا آنها از پرداخت پول خودداری کردند، فقط به این دلیل که فکر می کردند من کاری انجام نمی دهم [a.k.a] اذیتم کن بدون هیچ مدرکی، آنها من را متهم کردند که پشت حسابی هستم که از اعضای مرد رهبری برای آزار و اذیت جنسی خواسته شده است.
نشریه اودرو همچنین فاش کرد که چگونه او “در یک بانک در نیجریه برای نقشی که GB پس از آن با گفتن اینکه من یک کارگر بد هستم، یک جنایت در کالیفرنیا کارشکنی کرد، وکالت کرد.” اما چیزی که کمر شتر را برای او شکست، زمانی بود که Flutterwave، “در تلاش برای ادامه تجارت در کنیا با M-Pesa، شماره من را به عنوان یک فرد تماس در حساب پرداخت Mpesa نگه داشت.”
در این نشریه محلی که دو سال پیش منتشر شد، وانجیکو ادعا میکند که از شماره او به عنوان تماسی در کلاهبرداری مربوط به Flutterwave استفاده شده است، که گفته میشود مهمانیهای جنسی غیرمجاز را در تیکا، کنیا سازماندهی کرده و کنیاییها را تا سال 1500 باج میگرفت.
وانجیکو طبق وبلاگ خود از Flutterwave برای غرامت شکایت کرد و برنده معامله شد. با این حال، او با توجه به اینکه پرداخت برای جبران تمام مشکلات ایجاد شده کافی نبود، به این پرونده اعتراض کرد. این در مصاحبه اخیر با Agboola و چندین عضو مهم Flutterwave تأیید شد و ساعاتی قبل از انتشار پست خود وانجیکو در Medium منتشر شد.
«یکی از کارمندان سابق که یکی از بزرگنماییها را در کشور ما رهبری میکرد، به دلیل سهل انگاری و ضربه روحی از ما شکایت میکند، زیرا ما نام خود را به عنوان یک فرد تماس در کشور حذف نکردهایم. بنابراین هر بار که از یک تاجر پرس و جو می شد، تماس می گرفتند. آنها گفتند که این یک آزار عاطفی است، “مدیر اجرایی Flutterwave گفت.
ما سعی کردیم با توافق دوجانبه این مشکل را حل کنیم، اما غیرممکن بود. آنها برای رد این پرونده 900000 دلار درخواست کردند. ما نپذیرفتیم زیرا باور نداشتیم که خسارت 900000 دلاری بهای سهل انگاری است. آنها پرونده را ادامه دادند و قاضی به آنها مبلغ 2500 دلار غرامت داد. وقتی نوبت کاهش چک رسید، نپذیرفتند و گفتند تجدیدنظر خواهند کرد.»
این مصاحبه – که ظهور Flutterwave به با ارزش ترین شرکت آفریقا را برجسته کرد و ممکن است وانجیکو را وادار کند تا طرف داستان خود را بگوید – همچنین اشاره می کند که Flutterwave با یک مورد آزار جنسی برخورد کرده است که در آن او “دریافت که یک کارمند برای تیمش مناسب نبوده است. به گفته این شرکت، اعضا «که منجر به اخراج فوری او شد.
TechCrunch از Flutterwave نظر خواست و سؤالات خاصی در مورد ادعاهای Wanjiku در مورد آزار و اذیت توسط شرکت و مدیر عامل آن پرسید. شرکت فینتک از پاسخ دادن به هر یک از سوالات ما خودداری کرد و در عوض پاسخ زیر را ارسال کرد:
ما به عنوان سازمانی که دائماً در تلاش برای ایجاد محیطی است که در آن کارکنان احساس امنیت و امنیت کنند، آخرین ادعاهای آزار و اذیت توسط یک کارمند سابق را بسیار جدی میگیریم.
ما قاطعانه اعلام می کنیم که هیچ جایی برای آزار و اذیت یا مزاحمت از هر نوع در محل کار ما وجود ندارد. ما در برابر آزار و اذیت موضع صفر تحمل داریم و یک کمیسیون انضباطی مستقل و فرآیندها برای حذف انواع سوء استفاده ها داریم.
Flutterwave در طول 3 سال گذشته به طور قابل توجهی در کارکنان رشد کرده است. ما بیشتر این رشد را در طول محاصره تجربه کردیم – برای ما بسیار مهم بود که کل شرکت را دور هم جمع کنیم تا در یک مکان (در بسیاری از موارد برای اولین بار) با هم ملاقات کنیم، تاریخ، چالشهای خود را به اشتراک بگذاریم و دوستی ایجاد کنیم. به اشتراک گذاشتن برخی از چالش های ما به عنوان یک شرکت به طور قابل درک واکنش یک کارمند سابق را برانگیخت.
ما تأیید می کنیم که در زمان استعفا، تمام پولی که به کارمند سابق ما در آن زمان تعلق می گرفت بلافاصله پرداخت شد و ما سوابق تأیید این موضوع را داریم. با این حال، ما صمیمانه از شرایطی که منجر به اختلاف شد متاسفیم و آرزو می کنیم که به موقع به آن رسیدگی شود.
ما به هیچ وجه این موضوع را ساده نگرفتیم. ما می خواهیم اکوسیستم دارای یک فرهنگ کار سالم و سازنده باشد و متعهد به انجام وظیفه خود هستیم.
وانجیکو در یک تغییر جالب به TechCrunch گفت: «دیگر اجازه ندارم از طرف اکوسیستم در مورد این موضوع صحبت کنم».
این خبر دو هفته پس از آن منتشر شد که نشریه فناوری مستقر در لاگوس TechCabal گزارشی را درباره فرهنگ سمی و ناسالم محل کار ایجاد شده در بنتو، یک پلت فرم منابع انسانی توسط مدیر عامل آن Ebun Okubanjo منتشر کرد. این گزارش باعث ایجاد گفتگوهایی شد که سایر کارکنان فناوری و بخشهای مختلف در نیجریه و آفریقا را هدایت کردند و تجربیات مشابهی را در چند هفته گذشته در محل کار به اشتراک گذاشتند.
این یک داستان در حال تحول است…