
سونی و مایکروسافت دهههاست که در بازیها رقیب یکدیگر بودهاند، اما یکی از جنبههای مثبتی که اخیراً ظاهر شده است، تمرکز مجدد بر دسترسی است که باعث شده هر دو شرکت مرزهای بازیها را چگونه و توسط چه کسی انجام دهند، تغییر دادهاند. به نظر می رسد که God of War: Ragnarök ممکن است در دسترس ترین عنوان تاکنون باشد و این چیزی را می گوید.
من نمی خواهم بگویم که مایکروسافت عقب مانده است – گزینه های سخت افزاری آن برای گیمرهای دارای معلولیت قابل توجه است. اما توسعهدهندگان داخلی و انحصاری سونی استاندارد جدیدی را برای گزینههای دسترسپذیری تعیین کردهاند که بازیهای آنها را در کسبوکار انعطافپذیرتر میکند.
راگناروک نیز از این قاعده مستثنی نیست. نسخه قبلی آن، ریبوت سال 2018 این فرنچایز محترم، به خودی خود موفقیتآمیز و کاملاً مقرون به صرفه بود، اما از آن زمان گزینههای جدیدی در عناوینی مانند Ratchet & Clank و The Last of Us: Part Two ظاهر شدهاند که واقعاً بازی را تغییر میدهند.
برخی از آنها ویژگی هایی هستند که برای افراد دارای ناتوانی های خاص مانند اختلالات بینایی یا شنوایی مفید خواهند بود. اما موارد دیگر فقط راه هایی هستند که می توانند بازی را با سبک خاص بازی شما هماهنگ کنند.
برای مثال، اکنون گزینههای زیادی برای سفارشیسازی زیرنویسها و توضیحات صوتی وجود دارد – چه چیزی که زیرنویس میشود و چه به نظر میرسد. اندازه متن، پسزمینه و غیره را برای خواندن از کل اتاق انتخاب کنید و رنگها را طوری تغییر دهید که گویندگان، دیالوگها و زیرنویسها برای اعمال و توضیحات متفاوت به نظر برسند.

اعتبار تصویر: استودیو سانتا مونیکا
همچنین زیرنویسهای بیشتری برای انتخاب وجود دارد:
ما زیرنویسهایی را هم به سینما و هم به گیمپلی اضافه کردیم تا درک کاملی از منظره صوتی جهان ارائه کنیم. همچنین میتوانید زیرنویسهای اطلاعاتی مهم را برای بازی فعال کنید تا به پازلها و داستانگویی کمک کند.
اگر کنجکاو هستید می توانید نسخه ای از تریلر بازی را با توضیحات صوتی در اینجا ببینید:
این برای موقعیتهایی که (مانند بازی اول) یک اهرم را میکشید و صدای باز شدن در پشت سرتان را میشنوید بسیار مفید است. اما اگر نمی توانید آن را بشنوید، هیچ نشانه ای وجود ندارد که اهرم کاری انجام داده باشد! بنابراین نمایش زیرنویسی مانند «درب باز میشود» مفید است، خواه نمیشنوید یا فقط با صدای کم بازی میکنید تا بچهها را بیدار نکنید. و نشانگر جهت به شما می گوید که صدا از کجا می آید – همه می توانند به طور مستقل تغییر کنند، زیرا ممکن است شنوایی عالی داشته باشید، اما فقط در یک گوش، بنابراین دیالوگ خوب است، اما سیگنال های استریو کار نمی کنند.
اینجا در عمل است:
همچنین میتوانید اندازه رابط کاربری، منو و حتی آیکونهای کوچکی را که هنگام تعامل با چیزی ظاهر میشوند، تغییر دهید. بهعلاوه، درخواستهای تعاملی اکنون صداهای منحصربهفردی را منتشر میکنند، بنابراین اگر نمیتوانید به سرعت بفهمید کدام نماد کدام است، دادههای بیشتری برای کار کردن دارید.
یکی از ویژگیهایی که قصد دارم از آن استفاده کامل کنم، کمک ناوبری است که به شما امکان میدهد دکمهای را فشار دهید تا دوربین را در جهت کلی مقصد بعدی قرار دهید. من حس بسیار خوبی از فضا دارم، اما پس از بازی با مکانیک بادی مبتکر Ghost of Tsushima (پد لمسی را فشار دهید و باد به سمت هدف شما می وزد)، با استفاده از این یادآورهای مفید و ظریف احساس راحتی بیشتری می کنم.
سپس گزینه هایی برای افراد کم بینا وجود دارد، مانند جایگزینی بافت های دقیق با نقشه های رنگی – شما یک رنگ هستید، متحدان رنگ دیگر، دشمنان سوم هستند، و غیره. این چیزی است که من به نوعی در Genshin Impact با آن برخورد کردم، جایی که تمام سینه ها با سایه بسیار خاصی از نارنجی می درخشند – هیچ چیز دیگری در آن رنگ نیست و دلیل خوبی وجود دارد. اندکی از آن در God of War، جایی که اغلب به راحتی میتوان گنج را از دست داد، میتواند برای کسانی که (بر خلاف من) نمیخواهند هر گوشهای را از نزدیک برای چیزهای اضافی جستجو کنند، مفید باشد.
البته ارائه این گزینه ها کار زیادی می طلبد و سری God of War حتی در بین عناوین و توسعه دهندگان AAA رتبه اول را دارد، بنابراین هیچکس نمی گوید این کار آسان است. اما بیایید امیدوار باشیم که ویژگیهایی مانند این به بازیهای کوچکتر ادامه دهند تا دسترسی به آنها به آسانی بازیهای بزرگ باشد.