
اجاره زیرساختهای ابری معمولاً با گذشت زمان ارزانتر میشود، اما Google Cloud امروز با افزایش قابل توجه قیمتها برای تعدادی از خدمات اساسی با این روند مبارزه میکند. این افزایشها، که گوگل به بهانه اینکه میخواهد «مدلها و گزینههای قیمتگذاری انعطافپذیرتر» را ارائه کند، اعلام کرد، از اول اکتبر 2022 اعمال میشود. بیشتر توسعهدهندگان سرگرمی ندارند.
همه چیز بد نیست، زیرا برخی از مخازن بایگانی در مناطق Google در ایالات متحده، اروپا و آسیا غیرفعال هستند، که قیمت آنها در حال کاهش است، و گزینه جدیدی برای گرفتن عکس فوری از آرشیو در یک دیسک دائمی کم هزینه وجود دارد. این شرکت همچنین خروجی «اینترنت همیشه رایگان» خود را از 1 گیگابایت در ماه به 100 گیگابایت در ماه افزایش می دهد.
اما تعدادی از ویژگی های ذخیره سازی کلیدی، مانند ذخیره سازی چند منطقه ای Nearline، 50 درصد افزایش می یابد. قیمت عملیاتی Google Cloud Coldline Storage Class A از 0.10 دلار در هر 10000 عملیات به 0.20 دلار دو برابر خواهد شد. و در حالی که خواندن دادهها در یک سطل ذخیرهسازی ابری چند منطقهای از سرویسی در منطقهای در همان قاره قبلا رایگان بود، اکنون مانند هر جابجایی داده دیگری بین مکانهای Google Cloud در همان قاره قیمتگذاری میشود.
اکنون که Google «هزینه پردازش خروجی» را از 0.008 دلار به 0.012 دلار، بسته به منطقه، اعمال می کند، تعادل بار نیز شاهد افزایش قیمت خواهد بود. Ticketmaster افتخار خواهد کرد، اما گوگل می گوید که قیمت های خود را با سایر ارائه دهندگان پیشرو ابر برابر خواهد کرد.
«Google Cloud راهحلهای مبتکرانهای برای تحول کسبوکار ارائه میکند که قیمت آنها به شیوهای متمرکز بر مشتری و ثابت است. با ساختار قیمتگذاری پرداخت به ازای مشاهده، مشتریان این امکان را دارند که هزینهها را بهتر با خدماتی که استفاده میکنند تطبیق دهند. این شرکت امروز در یک پرسش متداول نوشت: «مشتریان همچنین میتوانند راحتتر خدمات را بین ارائهدهندگان پیشرو ابر مقایسه کنند.
تیمهای بازاریابی سایر ارائهدهندگان پیشرو ابر احتمالاً با این اعلامیه روز میدانی دارند، اما انتقال حجم زیادی از دادهها دشوار است. دلیلی وجود دارد که مردم در مورد گرانش داده صحبت می کنند. این منطقه ای است که احتمالاً می توانید قیمت ها را بدون ترس از اخراج افزایش دهید.
علیرغم زبان رنگی در پیام، گوگل به خوبی از تاثیر این تغییرات آگاه است. در غیر این صورت، چرا سؤالات متداول او نشان میدهد که مشتریانش باید «استفاده فعلی خود را برای تطبیق بهتر برنامههای خود با این مدلهای تجاری جدید و کمک به کاهش برخی تغییرات قیمتها تطبیق دهند»؟
گوگل – و به خصوص Google Cloud – در حال حاضر از این تصور رنج می برد که تقریباً خودسرانه سرویس ها را خاموش می کند، حتی اگر مشتریانش به آنها وابسته باشند. حالا این تصور را اضافه کنید که او قیمتها را خودسرانه افزایش میدهد و تیمهای فروش او احتمالاً مجبور خواهند شد برای رسیدن به اهداف رشد بلندپروازانه شرکت اضافهکاری کنند.