
ضریب نفوذ موبایل در آفریقا به میزان چشمگیر 46 درصد رشد می کند زیرا افراد بیشتری برای اولین بار آنلاین می شوند. این امر به نوبه خود فرصتهای بازار را برای استارتآپها، بهویژه فینتک و تجارت الکترونیکی افزایش داده است که سعی در ارائه راهحلهای متفاوتی برای رفع نیازهای مالی مردم دارند.
اما برای انجام این کار، این شرکت ها نیاز به بررسی هویت و KYC برای مبارزه با کلاهبرداری دارند. بسیاری از پلتفرمها این فرآیندهای KYC را تقویت میکنند و یکی از آنها، Identitypass، امروز اعلام کرد که ماهها پس از فارغالتحصیلی از Y Combinator، 2.8 میلیون دلار سرمایه اولیه جمعآوری کرده است. این دور چند ماه پس از آن صورت میگیرد که استارتآپ 360,000 دلار سرمایهگذاری را پیش از راهاندازی در نوامبر گذشته جمعآوری کرد و مجموع بودجه آن را به 3.1 میلیون دلار رساند.
گزارش ها حاکی از آن است که مشاغل آفریقایی سالانه 4 میلیارد دلار از جرایم سایبری ضرر می کنند. رقم جهانی این رویداد 1 تریلیون دلار است. بنابراین، نیاز شرکت های فین تک و دیجیتال در آفریقا برای انجام بازرسی های دقیق از KYC و تأیید مشتریان خود.
با این حال، برای Identitypass مستقر در لاگوس، این عشق به کاهش نرخ بالای کلاهبرداری نبود که باعث شد شرکت را راه اندازی کنند. به گفته یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Lanre Ogungbe، تیم در ابتدا پلتفرمی ساخت که کاربران را ملزم به استفاده از داده های بیومتریک (چهره، اثر انگشت یا صدا) و کارت های پرداخت می کرد. اما در حین توسعه پلتفرم، آنها در انجام بررسی های تأیید با مشکلاتی مواجه شدند. از این رو تصمیم به چرخش گرفته شد.
«به همین دلیل است [the payments solution]، هیچ کس در بازار نبود که زیرساختی را که ما می خواستیم استفاده کنیم را داشته باشد. ما می خواستیم جایگزینی برای احراز هویت ایجاد کنیم. این همه بود، “مدیر عامل در مصاحبه ای به TechCrunch گفت.
این تیم با مشاهده تقاضای رو به رشد در این بخش، به فینتک روی آورد و از آنها پرسید که چگونه مشکلات کلاهبرداری و هویت را حل میکنند. به گفته اوگونگبه، بازخورد عمومی، تنظیمی است که شامل یک تیم انطباق داخلی و معرفی آستانه های تراکنش است. مشتریان برای انجام تراکنش های بالاتر از آستانه دوم باید تحت بررسی های تحقیقاتی بیشتری قرار گیرند.
در همین حال، برخی از این شرکتهای فینتک دقیقاً فرآیندهای KYC عالی نداشتند، زیرا مشتریان فقط باید در مراحل اجرای خود نقاط داده بسیار کمی را پر میکردند. اوگونگبه گفت: “ما می دانستیم که هرگز برای ما کارساز نخواهد بود.” “امروز ما احراز هویت اولیه با استفاده از OTP یا رمز عبور چهار پین داریم، اما زمانی که Identitypass را راه اندازی کردیم، می خواستیم گزینه های احراز هویت بیشتری را در بازار معرفی کنیم.”
Identitypass سپس به آژانسها و ارگانهای مختلف در سراسر کشور مراجعه کرد تا مجوزها و گواهیهای مورد نیاز برای امکان بازرسی در طیف کامل پستهای بازرسی را به دست آورد. در ژانویه 2020 با یک نقطه داده راه اندازی شد. اما اکنون 200 کسب و کار فعال در زمینه های فین تک، تجارت الکترونیک، آموزش و تحرک به 18 نقطه داده متصل می شوند تا هویت مشتریان خود را در این پلتفرم تأیید کنند. این شرکت ها در نیجریه، انگلستان، کنیا، ایالات متحده و هند مستقر هستند.
مدیر عامل شرکت گفت: «هستهی کسبوکار ما این امکان را برای شرکتهای دیجیتال در آفریقا فراهم میکند تا تأیید و تأیید کنند که مشتریان آنها همانهایی هستند که ادعا میکنند هستند».
بنیانگذار با توضیح اینکه چرا Identitypass بسیاری از داده ها را در نظر می گیرد، گفت: قبل از ورود به بازار، شخصی می تواند BVN شخص دیگری را انتخاب کند و از آن برای ارزیابی تسهیلات اعتباری استفاده کند. اما با فناوریهایی مانند ما، میتوانیم این نوع بررسی را انجام دهیم تا بگوییم شخصی که BVN، شماره تلفن یا جزئیات بانک را ارسال میکند مالک نیست.»
Identitypass از زمان راه اندازی بیش از 1 میلیون چک منحصر به فرد را پردازش کرده است. این نقاط پایانی اسناد هویتی مورد تایید دولت هستند، مانند اسناد هویت ملی، گواهینامه های رانندگی، گذرنامه های بین المللی، شماره های شناسایی بانکی (BVN)، شماره تلفن، شماره خودرو، کارت های نقدی، لیست های نظارت امنیتی و سوابق مالیاتی. بسته به تعداد نقاط پایانی که کسب و کار به آنها متصل می شود، tپلت فرم هویت و تأیید برای هر تأییدی که انجام می دهد بین 10 تا 20 سنت هزینه دریافت می کند.
این کودک دو ساله اخیراً علاوه بر APIهای خود، پلتفرم SaaS را نیز راه اندازی کرده است. Ogungbe گفت که پیشنهاد جدید – یک نرم افزار به جای یک راه حل plug-and-play – به Identitypass برتری نسبت به بازیگران مشابه در بازار، مانند همتای YC، Dojah و استارت آپ قدیمی Smile Identity داد.
“این ما را از همه افراد موجود در بازار متفاوت می کند، زیرا امروزه ما تنها ارائه دهندگان API و راه حل های تأیید مبتنی بر SaaS هستیم. علاوه بر این، ما نقاط داده بیشتری نسبت به اکثر ارائه دهندگان در منطقه داریم. و روشی که ما از داده ها و بیومتریک برای تأیید استفاده می کنیم، هیچ بازیگر دیگری در بازار از آن استفاده نمی کند.”
این اعتماد به یک “رهبر بازار” بودن، شرکت را به قلمرو جدیدی سوق می دهد: فروش به مشتریان بین المللی. در طول این گفتگو، مدیرعامل به رویدادی اشاره کرد که در ماه گذشته رخ داد، زمانی که مرکوری در ایالات متحده حسابهای چند استارتآپ آفریقایی را به دلیل مسائل مربوط به انطباق محدود کرد. او گفت که اگر شرکتهای مشابه مرکوری را برای بررسی افراد و شرکتها در آفریقا درگیر کند، Identitypass میتواند از رویدادهای مشابه در آینده جلوگیری کند.
اوگونگبه گفت: «ما در اینجا متوقف نخواهیم شد. ما همچنین با بسیاری از آژانسهای نظارتی برای ایجاد یک چارچوب امنیت داده درجه یک در سراسر آفریقا کار خواهیم کرد. در نهایت، ما با بسیاری از اتحادها کار خواهیم کرد و مشارکت های استراتژیک تر و نیرومندتری را در کشورهای مختلف آفریقا تشکیل خواهیم داد.”
Identitypass با کمک این بودجه اولیه که توسط MaC Venture Capital هدایت میشود، قصد دارد زیرساختهای موجود خود را گسترش دهد، بخشهای عمودی جدیدی را در مورد انطباق، امنیت و جمعآوری دادهها گسترش دهد و وارد کشورهای آفریقایی جدید شود. Y Combinator، Soma Capital، True Capital Fund و Sherwani Capital از دیگر سرمایه گذاران آن هستند.