
این شرکت روز پنجشنبه گفت که Joby Aviation، یک شرکت هواپیمایی برقی سهامی عام با ارزش بازار فعلی 3.1 میلیارد دلار، گواهینامه لازم را از اداره هوانوردی فدرال برای راه اندازی عملیات تاکسی هوایی تجاری در صورت تقاضا دریافت کرده است.
اگرچه این یک نقطه عطف مهم است که جوبی را به هدف اعلام شده خود در راه اندازی سرویس اشتراک گذاری خودروهای الکتریکی به صورت تجاری در سال 2024 نزدیک می کند، اما این استارت آپ تا زمانی که بتواند مسافران را به صورت عمودی با وسایل نقلیه الکتریکی خود حمل کند، هنوز راه هایی در پیش دارد. (eVTOL).
جوبی تنها دو نمونه اولیه از خودرو ساخته است و با TechCrunch درمورد میزان ساخت و استقرار برای راه اندازی اولیه آن در میان نمی گذارد. علاوه بر این، گواهی نامه شرکت هواپیمایی Part-135 که این هفته دریافت شد، تنها یکی از سه گواهی FAA است که شرکت برای بهره برداری از eVTOL خود به عنوان یک تاکسی هوایی در ایالات متحده به آن نیاز دارد – دو مورد دیگر یک گواهی نامه نوع و یک گواهی نامه هستند. تولید
با این حال، Joby اخیراً Avionyx، یک شرکت مهندسی نرمافزار هوافضا را با سالها تجربه در کمک به خطوط هوایی در تامین گواهینامههای FAA خریداری کرد. و در ماه مارس، جوبی گفت که با CAE، یک مربی هوانوردی، برای توسعه و واجد شرایط بودن دستگاههای آموزشی شبیهسازی پرواز کار خواهد کرد تا خلبانان دارای رتبه تجاری بتوانند برای پرواز با eVTOL آموزش ببینند.
بانی سیمی، افسر عملیات هوایی و منابع انسانی Joby و یکی از خلبانان مورد تایید FAA این شرکت، گفت: «رویههایی که ما آماده کردهایم، اساس عملیات eVTOL آینده ما را تشکیل میدهند. “در ماههای آینده، ما از گواهینامه قسمت 135 خود برای تمرین عملیات و پلتفرمهای فناوری مشتریان استفاده خواهیم کرد که اساس خدمات اشتراکگذاری سفر چندوجهی ما را تشکیل میدهند، در حالی که روشهای خود را برای اطمینان از سفر ایمن و بدون دردسر بهبود میبخشیم. “

نمونه اولیه هواپیما Joby Aviation eVTOL. اعتبار تصویر: Joby Aviation
سخنگوی شرکت به TechCrunch گفت به عبارت دیگر، Joby آزمایش فناوری back-end مورد نیاز برای اجرای یک سرویس مشابه Uber در آسمان را آغاز خواهد کرد. به عنوان مثال، Joby در حال ساخت فناوری است که به خلبان ها نشان می دهد که سفر بعدی آنها از کجا انجام می شود، مشابه اینکه چگونه رانندگان اوبر می توانند ببینند چه کسی بعدی را خواهند برد. سخنگوی TechCrunch گفت، هنگامی که برنامه سفارشی توسعه یافت، Joby آزمایش آن را با کارمندان آغاز خواهد کرد و اشاره کرد که این شرکت احتمالاً پس از آن یک مشتری آزمایشی راه اندازی خواهد کرد.
جوبی اعلام نکرد که قصد دارد چه مسیرهای آزمایشی پرواز کند، اما این شرکت در حال حاضر با یک شاتل برای کارمندان بین سن خوزه و مارینا، کالیفرنیا پرواز می کند.
در حالی که Joby با مخابرات کره جنوبی SK Telecom و ANA ژاپن برای راه اندازی یک سرویس تاکسی هوایی تجاری در هر دو کشور شریک شده است، این شرکت راه اندازی اولیه خود را در ایالات متحده در کالیفرنیا انجام داده است.
در ابتدا، Joby به زیرساختهای موجود و داراییهای کم استفاده مانند گاراژهای پارکینگ و پدهای هلیکوپتر برای اتصال تاکسیهای هوایی تکیه میکند و در عین حال برای ایجاد شبکهای از پورتهای عمودی با شرکا تلاش میکند.
ژوئن گذشته، این استارتآپ همکاری با ریف، یکی از بزرگترین اپراتورهای پارکینگ کشور، و Neighborhood Property Group، یک شرکت خرید املاک و مستغلات را برای ایجاد شبکهای از پورتهای vertiport اعلام کرد که از لسآنجلس، سانفرانسیسکو، میامی و نیویورک شروع میشود.
جوبی همچنین با Macquarie Capital، یک مدیر دارایی زیرساخت کار می کند. Signature Aviation، ارائه دهنده سایت های فرود فرودگاه خصوصی؛ و شرکت های مرتبط، بزرگترین مالک نیویورک، برای توسعه یک ورتیپورت قبل از پرتاب.
جوبی قصد دارد اپلیکیشن خود را راهاندازی کند تا مسافران به خدمات تاکسی هوایی خود دسترسی داشته باشند، اما این برنامه همچنین ادغام آن در برنامه Uber و بالعکس است. این دو شرکت در سال 2020 به این توافق رسیدند، زمانی که جوبی Uber Elevate، شرکت تاکسی هوایی این شرکت برای ماه را خرید و اوبر 75 میلیون دلار در این استارتاپ سرمایهگذاری کرد.