
بر اساس گزارش شرکت تحقیقات بازار Newzoo، دستگاههای تلفن همراه بر دنیای بازی تسلط دارند و بازیهای گوشیهای هوشمند و تبلتها در سال 2021 93.2 میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند که بیش از یک کنسول (50.4 میلیارد دلار) و یک رایانه (36.7 میلیارد دلار) روی هم بود. و این قبل از اینکه به هزاران برنامه محبوب فکر کنید که کاملاً بازی نیستند، اما به شدت به مکانیک بازی برای جذب کاربران متکی هستند.
اکنون، یک استارت آپ اسرائیلی به نام Kooply، با شرط بندی روی این ایده که هم توسعهدهندگان حرفهای و هم علاقهمندان معمولیتر میخواهند در آینده بازیهای موبایل بیشتری بسازند، از سرمایهگذاران کلیدی برای ساخت پلتفرم توسعه بازیهای موبایل کمک مالی میکند.
این شرکت هنوز در حالت مخفی کاری است – امیدوار است که در اواخر سال جاری شروعی نرم داشته باشد – اما در این بین در دور اولیه با همکاری مایکروسافت (از طریق صندوق M12 خود)، TPY Capital و Israeli Mobile 18 میلیون دلار جمع آوری کرده است. Casino Giant Playtika Games – v شرکای Aleph Venture، سرمایه ورودی، Glilot Capital Partners و Samsung Next نیز درگیر است. این پول برای استخدام و ادامه سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و ساخت پلت فرم Kooply قبل از راه اندازی آن استفاده می شود.
مدیرعامل Kooply، ایدو جابلونکا – که شرکت را با وادیم زاک و گای پیتلکو در سال گذشته تأسیس کرد – زمانی که روز گذشته در مورد بودجه اولیه صحبت کردیم، در مورد آنچه که شرکت در حال ساخت است خیلی مشخص نیست، در عوض در مورد چالشی که آنها شناسایی کرده اند صحبت کردیم. و می خواهید بچرخید.
چالش این است که اگرچه در حال حاضر بازیهای موبایلی زیادی در بازار وجود دارد، اما بسیاری از آنها نه در نحوه ساخت، نه در نحوه پاسخگویی به خواستههای کاربران و نه در نحوه تقویت آنها خیلی خوب نیستند. در جهان – یا ترکیبی از این سه.
او گفت: “وقتی به اپ استور و گوگل پلی نگاه می کنید، بیش از 99 درصد بازی های موبایل بین 50 تا 100 دانلود خواهند داشت.” مطمئناً اکثر آنها خیلی خوب نیستند، اما 40 درصد کافی، 5 درصد بسیار خوب و بقیه خوب هستند. چیزی که باید از این اعداد نتیجه بگیرید این است که از نظر توزیع و درآمدزایی، برای بازی های کافی، خوب و بسیار خوب، هیچ وقت در بازی نبوده است که به اصطلاح موفق شود. آنها در بدو ورود مرده بودند.”
به گفته او، این به این دلیل است که حتی با ایده های خوب، تنها نیمی از چالش تحقق آنها برای ساختن یک بازی جذاب و ارائه آن به کسانی است که احتمالاً آن را دوست دارند – کار سخت به تنهایی. خودتان که به تجربه خودش نیاز دارد. و دسترسی به تکنولوژی مناسب Jablonka گفت: “ما در تلاش هستیم تا این زمان را برای توسعه دهندگان کوتاه کنیم.” “ماموریت ما این است که اگر مفهومی دارید و می دانید چیست [you want] برای ساخت، توسعه، دارایی ها و توزیع را بر عهده می گیریم تا بتوانید روی آن چشم انداز تمرکز کنید.»
به گفته وی، این شرکت را هم در زمینه ابزار برای توسعه دهندگان با تجربه و هم برای کسانی که می خواهند چیزی بسازند، هدایت می کند، اما ممکن است فاقد این مهارت های فنی باشند. او گفت که تمرکز اولیه بر روی بازیهای روزمره موبایلی خواهد بود، حوزهای که در آن فعالیتهای فوقالعادهای از نظر ادغام و تملک، استارتآپهایی که مبالغ هنگفتی را جمعآوری میکنند و مستقل باقی میمانند، و مهمتر از همه، مخاطبان بسیار زیاد است. بیش از 20 میلیارد دانلود پیش بینی شده برای امسال درآمد بیش از 19 میلیارد دلار).
تعدادی پلتفرم توسعه بازی وجود دارد که در حال حاضر در بازار یا در دست توسعه هستند، با دیدگاه های متفاوت در مورد سطح تخصص مورد نیاز برای ساخت و برای کدام محیط. برخی از سرمایههای جدیدتر عبارتند از Yahaha – بنیانگذاران چینی با استودیوها و در فنلاند، یک پلتفرم بدون کد با هدف بازیهای همهجانبه – با اعلام بودجه 50 میلیون دلاری. PortalOne – یک پلتفرم ترکیبی و همهجانبه که بازی های خود را راه اندازی خواهد کرد – که اخیراً 60 میلیون دلار جمع آوری کرده است. و شرکت هایی مانند Overwolf که نه بر روی خود بازی ها، بلکه بر شخصی سازی های موجود در آنها تمرکز می کنند. و البته تعدادی پلتفرم برای ساخت بازی های موبایل مانند Unity، Unreal Engine و غیره.
Yablonka معتقد است که فرصتی برای ساخت انواع جدیدی از ابزارها وجود دارد که فراتر از چیزی است که مردم این روزها معمولاً با رابط های بدون کد دریافت می کنند.
او گفت: «معمولاً وقتی برنامهنویسی بصری را میبینم، پیچیدگی آن کمتر از برنامهنویسی معمولی نیست، بنابراین من واقعاً نکتهای را نمیبینم. «به همین دلیل است هستند اجازه می دهد تا توسعه غیر کد بسیار قابل توجهی، از جمله برخی منطق در سیستم، که ما فکر می کنیم باید برای اکثر استفاده ها کافی باشد، و برای کاربرانی که می خواهند بیشتر از آن را گسترش دهند، اجازه اسکریپت را می دهیم.”
اگر تعجب میکنید که چرا بنیانگذارانی که هنوز فقط کلمات معمولی صحبت میکنند ۱۸ میلیون دلار در دور اولیه دریافت میکنند، احتمالاً پیشرفتهای اولیه جالبی را به سرمایهگذاران نشان دادهاند و احتمالاً به دلیل تجربهشان در را به روی این حامیان باز کردهاند. در این مورد، Yablonka سابقه طولانی در ساخت و فروش شرکت های خود به تعدادی از غول های بزرگ فناوری دارد، با تمرکز جالب نه بر روی بازی، بلکه بر امنیت. با توجه به اینکه موضوعات حفاظت از داده ها و فضای سایبری در سال های اخیر تا چه اندازه محوری بوده اند، این زاویه جالبی است.
Jablonka وادیم زک و گای پیتلکو را از چندین مورد از این تجربیات می شناسد، از جمله کار برای متخصص پیشگیری از کلاهبرداری تبلیغاتی ClarityRay، که در نهایت توسط Yahoo (اکنون شرکت مادر TechCrunch) خریداری شد. زاک اکنون معاون تحقیق و توسعه در Kooply است و Pitelko، دانشمند داده های آموزشی، رئیس علوم داده است. این واقعیت که سه نفر از افراد فنی بهعنوان همبنیانگذار وجود دارند که تجربه لمس بخشهای همسایه تجارت بازیهای موبایلی (امنیت، کسب درآمد) را دارند، فکر میکنم در مورد نحوه رویکرد آنها به ساختن یک پلتفرم توسعه بازی و آنچه که آن را بهعنوان آن میبینند، کمی توضیح میدهد. با ارزش ترین چیز برای سرمایه گذاری در آن
چیزی که باید دید این است که آیا جامعه طراحی بازی همین احساس را دارد و آیا اثبات آن در پودینگ است یا خیر: آیا مخاطب طبق وعده خود به بازی ها می آید یا خیر.
تا کنون، سرمایه گذاران به اندازه کافی مجذوب بازی هستند.
دکل پرسی، یکی از بنیانگذاران و مدیر TPY Capital، گفت: “Kooply هر چیزی را که TPY Capital در یک استارتاپ به دنبال آن است، مجسم می کند: یک تیم رویایی و در عین حال مستقر با تجربه کارآفرینی متقابل و نزدیکی نزدیک به چالش های پیش روی توسعه دهندگان موبایل.” “به آن یک چشم انداز جسورانه در مورد چگونگی دموکراتیک کردن توسعه بازی و روندهای مطلوب مانند رشد UGC در توسعه بازی، و همچنین محبوبیت دستگاه های تلفن همراه در این فضا را اضافه کنید، و این در حال تبدیل شدن به یک داستان بسیار جذاب است.
Irad Dor شریک M12 افزود: “ما معتقدیم که Kooply پتانسیل ایجاد یک دسته کاملاً جدید از بازی ها را دارد که می تواند صدها میلیون کاربر را جذب کند.” کوپلی در حال دست زدن به بازاری است که به سرعت در حال رشد است که به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی در شبکه های تلفن همراه، دستگاه ها و رفتار مصرف کننده مختل شده است. آنها میدانند چگونه میتوانند با مصرفکنندگان در جایی که هستند، با محتوای قانعکنندهای که میخواهند بمانند و با آن تعامل داشته باشند، ملاقات کنند. توانایی ایجاد یک دامنه تلفن همراه در ابتدا ارزش فزاینده ای خواهد داشت، زیرا متاورس بیشتر می شود و کاربران به دنبال تجربیات جدید می گردند.”
“به عنوان یک شرکت، ما به شدت به تشویق و حمایت از کارآفرینان رویایی در بازی ها اعتقاد داریم. Eric Raps، مدیر ارشد استراتژیک Playtika، اضافه کرد: آنچه در رویکرد Kooply برجسته تر بود، تمرکز آن بر ایجاد دستگاه های تلفن همراه و سهولت استفاده از ابزارهای آن نه تنها برای ایجاد تجربیات، بلکه همچنین برای مدیریت آن تجربیات پس از ایجاد آنها بود. Kooply یکی از معدود شرکتهایی است که چالشهای مدیریت بازی را درک میکند و موانع مدیریت محتوا و بازیهای تولید شده توسط کاربر را به عنوان سازنده کاهش میدهد.