
شرکت های شاهدانه با باد مخالف بی سابقه ای روبرو هستند. با این حال، این شرکتها در حال ایجاد کسبوکار در بازار دشواری هستند که با چالشهای بیشماری، از ممنوعیتهای بانکی گرفته تا قوانین دائمی در حال تغییر، مواجه است. یکی از این استارتآپها، Lucid Green، با مشکل رو به رشد برچسبگذاری مقابله کرده و 10 میلیون دلار در سری A به رهبری Gron Ventures با Gotham Green Partners جمعآوری کرده است.
هدف UPC هوشمند این شرکت کاهش هزینه ها و افزایش شفافیت در تمام بخش های زنجیره تامین، از تولیدکنندگان گرفته تا برندها، خرده فروشان و مصرف کنندگان است.
با سیستم Lucid Green که به درستی LucidID نام دارد، محصولات از یک بارکد واحد از دانه تا مصرف کننده استفاده می کنند. پرورش دهندگان و برندها می توانند از این بارکد برای آپلود و دسترسی به نتایج آزمون و گواهی های انطباق استفاده کنند. علاوه بر این، خرده فروشان می توانند از آن برای مدیریت موجودی در زمان واقعی و ایجاد برنامه های وفاداری مشتری استفاده کنند. لوسید گرین میگوید از آنجایی که با یک برچسب عرضه میشود، این سیستم فرآیند خستهکننده قرار دادن برچسبهای جدید روی بستهبندی محصول را حذف میکند.
لری لوی، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Lucid Green می گوید: “گاهی اوقات با اولین خودروهای مدل T احساس می کنم هنری فورد هستم، جایی که همه به اسب و زین عادت کرده اند.” وی درباره چالش های عرضه این محصول به بازار گفت: همه به حمل و نقل کالا با اسب عادت کرده اند و با آمدن خودرو نیاز به زیرساخت هایی برای حمایت از آن احساس شد. او احساس می کند که همین اتفاق در حال حاضر در مورد حشیش در حال رخ دادن است.
حشیش قانونی به شدت تحت نظارت است و نیاز به بررسی های متعدد کنار جاده ای دارد. با تغییر مقررات، افزایش هزینه های نیروی کار و کاهش درآمد، خرده فروش یا داروخانه اغلب با کار اضافی در مورد برچسب های محصول خاص تحت فشار است. Lucid Green ادعا می کند که داده های آن نشان می دهد که سیستم LucidID می تواند تا 10000 دلار در ماه برای خرده فروشان صرفه جویی کند.
سایر شرکتها راهحلهای مشابهی را در مورد کدهای QR ارائه میکنند، اما فاقد مزایای جامعی هستند که با LucidID یافت میشوند. به عنوان مثال، برخی از برندها از کدهای QR برای ارائه اطلاعات بیشتر به مصرف کنندگان استفاده می کنند. برخی دیگر از کدهای QR برای ردیابی موجودی استفاده می کنند. لوسید گرین میگوید نزدیکترین رقیب از شرکتهای داروسازی میآید، اگرچه اکثر آنها دسترسی مصرفکنندگان به اطلاعات موجود درباره داروخانهها را متوقف میکنند.
پروژه از دیدگاه کاربر شروع می شود. «ایده این بود که همه را کنار هم بگذاریم [testing and strain information] لوی گفت: در یک کد QR که به انبوهی از اطلاعات منجر میشود تا به افراد امکان تجربه بهتری را بدهد. حدود 18 ماه پیش در بازار کالیفرنیا، رگولاتورها به وضع مقررات بیشتری ادامه دادند… و شروع به درخواست از برندها برای قرار دادن کدهای منحصربهفرد کردند.» این کدها نتایج مهمی را از آزمایشهای نظارتی به ارمغان میآورند و اغلب از کارگران میخواهند که هر محصول را برچسبگذاری کنند.
“این یک انگیزه بزرگ برای ما بود که بگوییم، “هی، ما در حال حاضر این کد را روی بسته قرار می دهیم، پس چرا شما، زنجیره تامین، فقط از آن استفاده نمی کنید.”
وایلدر رمزی از Gron Ventures دور سری A را رهبری کرد. او به TechCrunch گفت که مذاکرات با خرده فروشان باعث شد تا در Lucid Green سرمایه گذاری کند. او می گوید که آنها از این تصمیم ناامید هستند، زیرا یکی از بزرگترین داروخانه ها در لس آنجلس فقط در صورتی محصولات جدید را می اندازد و می پذیرد که دارای برچسب LucidID باشد.
رمزی گفت: “و این یک زنگ خطر واقعی بود که این مشکل به نقطه جوش رسیده است.” «SKUهای نفرت انگیز زیادی وجود دارد. شما یک جزء ولتاژ و یک جزء فاکتور فرم دارید. شما یک قطعه سایز و کارتریج ویپ دارید که در نیم گرم یا یک گاری کامل عرضه می شود. سپس مصرف کننده فکر می کند، “خب، آیا من ساتیوا می خرم یا ایندیکا؟” این مانند یک خرده فروش نیست که یک بسته 6 یا 12 بسته کوکاکولا را دوباره پر کند. و مثل یک رژیم غذایی یا یک ماشین معمولی نیست. ما 5000 محصول داریم.
رمزی در حالی که فهرستی از جعبههایی را که لری چک میکرد فهرست میکرد، گفت: «نمیدانم، شاید لری خطهای مازوخیستی یا چیزی شبیه به آن داشته باشد». او یک بنیانگذار سریال است و ما بارها و بارها مزایای این را دیده ایم. او برای مدت طولانی، اگر نه بیشتر، بیش از هر کس دیگری با این مشکل دست و پنجه نرم کرده است. و او به برندها و خردهفروشان گوش میدهد.» رمزی میگوید این برای ایجاد بازاری دوطرفه مانند Lucid Green بسیار مهم است.
لری به ماهیت عمیق صنعت حشیش کشیده شده است، که به بنیانگذاران اجازه می دهد کارهایی را انجام دهند که در صنایع دیگر قابل انجام نیستند. برای مثال، رمزی به صنعت ارواح اشاره میکند و میگوید شما نمیتوانید راهحل برچسبگذاری برای چنین بازار بالغی ایجاد کنید. “وقتی می شنویم که بنیانگذاران اینگونه فکر می کنند، این بنیانگذارانی هستند که ما به سمت آنها جذب می شویم… بنیانگذار مناسب برای گرون کسی است که می خواهد از فرصت تولد فضا برای ایجاد تأثیر قابل توجه استفاده کند.”
به گفته Lucid Green، اپلیکیشن این شرکت بیش از 75000 کاربر ثبت شده دارد. بین سالهای 2020 تا 2021، LucidIDs به 16 میلیون محصول راه یافت و در مارس 2021، 1 میلیون محصول اضافی حاوی LucidID ایجاد شد. بر اساس روند فعلی و قراردادهای امضا شده، این شرکت انتظار دارد در سال جاری برچسب خود را به 85 میلیون دستگاه اضافه کند.